Лист wallpaper
Концертгебау

Актьори играят „Страшният съд“ в Сикстинската капела

Ватикана даде благословията си за спектакъл, посветен на Микеланджело и неговите фрески

Идеята на спектакъла „Страшният съд: Микеланджело и тайните на Сикстинската капела“ е да се улови духа между твореца и неговия шедьовър.

E-mail

Позволение за спектакъл, който да бъде игран в Сикстинската капела, е получил Марко Балич – импресарио, познат с организирането на церемониите на Олимпийските игри. „Страшният съд: Микеланджело и тайните на Сикстинската капела“ ще бъде представен пред зрители за пръв път на 15 март и ако продукцията се хареса на туристите и на жителите на Рим, резиденцията на папата ще се издигне в театралния свят до нивото на Бродуей в Ню Йорк и Уест Енд в Лондон, отбелязва „Ню Йорк Таймс“.

Спектакълът се ползва с одобрението на римокатолическата институция, но само при условие, че артистичната, религиозна и духовна страна на Сикстинската капела не бъдат пренебрегнати. Миналата седмица Барбара Джата, уредник на Ватиканския музей (който стопанисва Сикстинската капела), присъствала на финалните репетиции на спектакъла и дала зелена светлина на импресариото.

„Това е добър начин да се разкаже една красива история за вярата, изкуството и историята, да се говори за Сикстинската капела по начин, разбираем за много поколения“, коментира Джата.

За организирането на едночасовия „Страшен съд“ Балич преговаря от 2015-а и всеки път се развеселява, когато някой от критиците му изтъкне, че проектът е отнел почти толкова време да се реализира, колкото е било нужно на Микеланджело да изрисува таваните и стените на папската резиденция (ренесансовият гений зографисва Сикстинската капела в периода 1508 – 1512 г.).

Освен време, спектакълът поглъща и много средства – Балич твърди, че е инвестирал около 9 милиона евро лични средства, похарчени основно за консултации с историци, за да гарантира, че представлението ще се хареса на местните, на туристите, на кардиналите и на тийнейджърите.

Един от най-авторитетните италиански критици Томазо Монтанари, професор по история на изкуството в Неаполския университет, определя спектакъла като „визуална виагра“. Според Балич, идеята на представлението не е да евангелизира Микеланджело.

„Ватикана никога не е твърдял, че трябва. Спектакълът е по-скоро медитация на тема връзката между Микеланджело и неговото творение, както и за самата творба като цяло. Идеята е да се улови духа между твореца и неговия шедьовър“, обяснява Балич.

Импресариото е ангажирал Сикстинската капела за спектакъла най-малко за половин година.


ДС