Авторите на трилъри печелят убийствено много пари

Книгите на Лий Чайлд, Джеймс Патерсън и Дан Браун с феноменални продажби

Бестселърът на Паула Хоукинс „Момичето от влака“ бе екранизиран с Емили Блънт в главната роля. - Авторите на трилъри печелят убийствено много пари

Бестселърът на Паула Хоукинс „Момичето от влака“ бе екранизиран с Емили Блънт в главната роля.

Британските читатели са все по-увлечени от криминални романи и трилъри – нови данни показват, че продажбите са нараснали с 19% между 2015-а и 2017 г. Интересът е подхранен от увеличаващия се пазарния дял на психологическите трилъри и успеха на големи имена като Лий Чайлд, Джеймс Патерсън и Дан Браун, отбелязва Би Би Си. Миналата година на Острова са продадени 18,7 милиона криминални романи. Те надминаха продажбите за обща и художествена литература, които са намалели с 16%, по данни на компанията Nielsen Bookscan.

Сравнително новодошлата Шари Лапена е сред авторките, които се наслаждават на резултатите от този бум. Нейната книга The Couple Next Door („Съседската двойка“) стана най-добре продаваният роман в жанра за миналата година. Лий Чайлд оглави британските класации за криминална литература през 2017-а, продавайки 1,2 млн. книги на стойност общо £7,5 млн., следван от Патерсън и Браун.

Паула Хоукинс, чийто роман от 2015-а „Момичето Оот влака“ поведе новата вълна в психологическите трилъри, е на четвърто място след публикуването на Into the Water („Във водата“). Тя е една от авторките, които се радват на скорошен успех с напрегнати лични истории, съсредоточени върху тревожни женски герои. Ето и други от най-популярните:

Шари Лапена

Colibri april 2017

Канадска писателка, която превключи от комедиите към трилъра през 2016-а с The Couple Next Door – история за Ан и Марко, чието бебе изчезва, докато те вечерят със съседите. Последвалата я A Stranger in the House („Непознат в къщата“) излезе миналата година.

Продадени бройки в Обединеното кралство през 2017: 445,005

Клеър Макинтош

Дебютът през 2014 г. на бившата полицейска служителка Клеър Макинтош – „Оставих те да си отидеш“ – започва с един нещастен случай и стана най-бързо продаващият се криминален роман от нов британски автор през 2015 г. Втората ѝ книга „Виждам те“ излезе през 2016 г.

Продадени бройки в Обединеното кралство през 2017: 233,719

Сара Пинбъра

След като се утвърди като автор на фентъзи (и сценарист на сериала на Би Би Си „Торчууд“), Пинбъра се преориентира към психологическите трилъри. В началото на 2017-а изпълнената с изненадващи обрати Behind Her Eyes изведе кариерата ѝ на ново ниво.

Продадени бройки в Обединеното кралство през 2017: 135,459

Джулия Уиздъм, издател на криминална литература и трилъри за „Харпър Колинс“, казва, че нарастването на продажбите в жанра се дължи предимно на „феноменалната популярност“ на психологическите трилъри.

„Хората са въвлечени в тези истории, които обикновено се разказват от първо лице, а често и от ненадежден разказвач, който ви потапя директно в психиката на някого, вместо да го виждате отвън – казва тя. – Те често нямат много сложни сюжети, но основното е натрупването на напрежение и страх, докато напълно се потопите в разказа.“

Уиздъм, която е сред организаторите и на популярен фестивал на почитателите на криминална литература в Хароугейт през юли, обяснява, че имена като Лий Чайлд и Дейвид Балдачи „стават все по-големи и по-големи“. А читателите все още „намират комфорт в криминалните романи, злото се наказва, доброто триумфира на финала“.

„В тях също има интрига, напрежение и решаване на загадка в движение. Но накрая правата страна печели. Това е доста успокоително. Такива истории натоварват мозъка ви малко, но не по лош начин. В крайна сметка те карат да се чувстваш по-добре“, допълва тя.

Криминалният автор Иън Ранкин казва, че освен очарователни герои и завладяващи истории, този жанр ни показва „нашата по-тъмна страна“:

„Криминалните истории ни казват много за нашето общество и за нас самите като човешките същества… Всеки човек е в състояние да върши добро, но също така сме способни и да си да причиняваме ужасни неща един на друг. Когато чете за обикновени хора, оказали се в необикновени ситуации, читателят си казва „това може да бъда аз“.

ДС