La La Land

Джузепе Торнаторе обвинен за секстормоз на адреналинка

Моника Белучи, неговата муза в „Малена“, защити публично режисьора. Но призна за атавистичния гняв срещу хищниците в киното

Срещу Джузепе Торнаторе свидетелства бившата адреналинка от „Стриша ла нотициа” (италианския оригинал на „Господари на ефира”) Мириана Тревизан. Снимка: ЕПА:БГНЕС

Четено: 1736 пъти E-mail

„С Торнаторе снимах по един филм на всеки пет месеца. С него правехме и късометражни истории, а после той ме взе и за малка роля в „Баария”. Приятели сме от двайсет години, продължавам да го чувствам така и днес”.

Моника Белучи повтаря името на режисьора веднъж, два, десет пъти. Звучи като негова защитничка. Получила е наградата „Вирна Лизи” тъкмо от ръцете на Торнаторе. Отличеният с „Оскар” режисьор в момента е сред обвинените за (предполагаем) сексуален тормоз киновеличия. Срещу него свидетелства бившата адреналинка от „Стриша ла нотициа” (италианския оригинал на „Господари на ефира”) Мириана Тревизан. Торнаторе е първият италианец, попаднал в сексуалния скандал, избухнал в киносредите след разкритията около Харви Уайнстийн. Италианските социални мрежи избухнаха в оскърбления – единствения език, който познават.

Моника Белучи (с къса коса заради „свръхзла” роля в австралийски хорър и заради предстоящата си роля в новия филм за Бонд) е истинска муза за Торнаторе, въплъщение на женствената красота в „Малена”. Белучи защитава режисьора:

„Приятелка съм на Джузепе и се възхищавам от него, благодарение на него пред мен се отвориха хиляди врати”.

Но тя не позволява да изпадне в деликатно положение заради положителното си отношение към човек, обвинен в тормоз над други жени. Мнението й е нюансирано:

„Имаше потиснат, атавистичен гняв у всички нас. Този гняв се взриви след холивудския скандал – и това е справедливо”.

А сега?

„Сега всичко е като изригнал вулкан. Лавата обаче може да тръгне в много посоки и постепенно се канализира.”

Какво следва от това?

„Беше справедливо, че гневът избухна, но той може да тръгне и в грешна посока. Трябва да правим разлика между насилие, тормоз, досадни аванси и флирт. Не може непрекъснато да правим от мухата слон. Има разлика между насилие и опит за близост.”

Азия Ардженто е случай в случая. Тормозена от Уайнстийн, била е млада, задействала се е и амбицията й, но изглежда, че е флиртувала с човек, оказал се насилник.

„Не е никак лесно за жените. Надявам се, че тази нова нагласа, тоест това, че толкова много актриси се осмелиха да говорят, ще доведе до истинска промяна.”

Изненадана ли е Белучи? Дъстин Хофман, Кевин Спейси – звездите падат като кегли.

„Трябва да правим разлика между личността и творчеството. Не всеки, който има тази власт, е добър човек. Понякога талантът е голям, но личността е дребна. Трябва да се мисли и за анонимните момичета, които нямат трибуна, откъдето да бъде чут гласът им… Има разлика между това, което човек върши, и това, което представлява.”

Смята ли Белучи, че в киното царуват силните?

„Говоря не само за продуцентите и актьорите, но и за политици, индустриалци. Тези неща се отнасят до всяка работна среда. Злоупотребата с власт засяга всички области. Има и жени с власт, които се държат безчовечно. Властта корумпира този, който я притежава.”

Тук тя спра и се усмихва:

„Но от няколко дни виждам по-любезни мъже”.

Моника си връща доброто настроения. Хуморът й се изпарява само след въпроса дали самата тя е била жертва на сексуален тормоз:

„Що за въпрос ми задавате? Искате да ме питате за цвета на бельото ми ли?”.

Но въпросът е напълно нормален.

„Добре, тогава ще ви отговоря, че почти няма жена от която и да е област, която да не е виждала неподходящ жест от страна на мъж. Трябва да се научим как да се защитаваме. Работя като модел от съвсем млада. Днес жените започват да говорят и съм щастлива, че двете ми дъщери са родени в такъв период. Учим се да сме свободни и си даваме сметка за силата си. Новата ни власт намалява риска от некоректно поведение. Не говоря за сексуалност, а за страх. Някои мъже се възбуждат от страха у жените, това е отвъд самата сексуалност. Бяхме блокирани от страх, като птици в клетка – когато клетката най-сетне бива отворена, не всички излитат навън, и това е заради страха. Власт, съществуваща над женската крехкост.”

История, стара колкото Адам и Ева.

„Именно! Ние сме продукт на миналото, на масата жените ядяха огризките от мъжката вечеря, на нас ни даваха костите, знаете ли го това? Казвали са ми, че сме по-ниски на ръст, защото ядем по-малко от мъжете.”

Ще се промени ли това?

„Мисля, че да. Казах ви, от известно време виждам неподправена любезност у мъжете. Жалко е, че говорим с вас само за мрака, а не и за светлината, искаше ми се да ви разкажа и нещо за красотата на актрисата, на чието име е наречена наградата „Вирна Лизи”.


Безкрайната градина / Корабът Нощ