Кан 2018: Ще отплава ли „Златната палма“ отвъд океана?

Спайк Лий (почти) докосва мечтаната клонка с 19 златни листа с филма „Черният ку-клукс-клановец“

Адам Драйвър и Джон Дейвид Уошингтън (вдясно) в новия филм на Спайк Лий „Черният ку-клукс-клановец“ - Кан 2018: Ще отплава ли „Златната палма“ отвъд океана?

Адам Драйвър и Джон Дейвид Уошингтън (вдясно) в новия филм на Спайк Лий „Черният ку-клукс-клановец“

КАН, специално за „Площад Славейков“

Два филма в два последователни дни предизвикаха оправдан повишен интерес, заслужени аплодисменти и разнопосочни коментари.

Първо чернокожият американски режисьор Спайк Лий единодушно спечели залата с новата си антирасистка драмедия „Черният ку-клукс-клановец“ и веднага се нареди сред потенциалните кандидати за голямата награда „Златна палма“. 11-те критици от авторитетното списание „Screen International“ (в Кан по време на фестивала то излиза като всекидневно издание), го наредиха на първо място с най-високата досега оценка 3,2 точки (по 4-бална скала). А на следващия ден очакваният с огромен интерес нов филм „Къщата, която Джак построи“ на датския режисьор Ларс фон Триер също събра тълпа пред залата и тя се препълни, въпреки времетраенето от 2 часа и 35 минути! Ларс фон Триер винаги е бил провокативен режисьор, а особено след изгонването му от Кан преди седим години заради пронацистки изявления на пресконференцията за тогавашния му филм „Меланхолия“ (2011), сега той е „опростен“ от фестивала. Новият му филм попадна в официалната програма, ала остана извън конкурса. Това решение на селекционерите само първоначално изглеждаше малко дискриминационно и като закъсняло отмъщение. Но прожекцията убеди всички, че филмът е наистина любопитен, психологически провокативен (монологичен разказ на сериен убиец), на моменти с хумор в диалога, с впечатляващ визуален финал (Вергилий води героя в ада), ала без значимо послание и при висок бюджет от почти 9 милиона евро. Така че, лидерската позиция на „Черният ку-клукс-клановец“ за момента не е застрашена.

Спайк Лий, който е сред утвърдените американски режисьори, вече има във филмографията си 80 документални, късометражни и игрални филма, както и редица заслужени отличия. Роден е на 20 март 1957 г. в Атланта, щата Джорджия с името Шелтън Джаксън Лий, но семейството се мести в Бруклин, Ню Йорк, и той израства в този специфичен „черен“ квартал. Тъй като баща му е джаз музикант, бързо се ориентира към изкуството и след завършване на доброто филмово училище „Tisch School of Art“ започва самостоятелна кариера – първоначално с документални и късометражни филми, после и с пълнометражния си игрален дебют „She’s Gotta Have It“ (1986) – комедия за объркани сексуални взаимоотношения. Междувременно печели студентски „Оскар“ за „We Cut Heads“ (1983). Утвърждаването му в голямото кино е с филма „Do the Right Thing“ (1989), с който получава номинация „Оскар“ за оригинален сценарий. Филмът и досега е негова „запазена марка“ в антирасисткото кино, като разказва искрено и с деликатна чувствителност за детството му в Бруклин. Втора номинация „Оскар“ получава за документалния филм „4 Little Girls” (1997).

Америка за България

Сега за новия си филм „Черният ку-клукс-клановец“ Спайк Лий се обляга на нашумялата книга под същото заглавие от Рон Сталуорт, издадена през 2014 година. Тя пък разказва за действителни събития от началото на 70-те година на миналия век, разиграли се в град Колорадо Спрингс с почти невероятен, дори абсурден характер. Местният чернокож детектив Рон Сталуорт успява да се вмъкне в местната структура на екстремната расистка организация Ку-клукс-клан, като „задочно“ с подменена самоличност се обявява за убеден привърженик на расовата чистота и с обаятелни телефонни разговори успява да заблуди лидерите на локалната кланова групировка. При неизбежните срещи на живо (организационни събрания, ритуали и тайни демонстрации) го дублира друг детектив – негов бял колега с антирасистки убеждения и така заедно разиграват невероятна пародийна ситуация: чернокож полицейски детектив се инфилтрира като яростен расист и дори се издига до местен лидер в зловещата екстремистка организация, а Ку-клукс-клан е с кървава, почти 200-годишна история! Звучи като сюжет от абсурдна комедия, но почива на достоверни факти.

Режисьорът Спайк Лий пише сценария съвместно с други трима съавтори, като най-съществено е, че те постигат великолепен баланс на силно драматична фактология, ала перфектно аранжирана като абсурдна драмедия с великолепни комедийни моменти и елегантен ироничен диалог.

Режисьорът залага и на прекрасни актьори. В главната роля на остроумния и симпатичен чернокож детектив се снима младият, но вече доказано талантлив актьор Джон Дейвид Уошингтън, който уверено поема по пътя на баща си – знаменития Дензъл Уошингтън, който впрочем също се е снимал при Спайк Лий. Синът вече има 8 филма в биографията си и при подчертаното му специфично присъствие на екрана вероятно скоро ще увеличи заглавията. А белият му колега се играе от утвърдения през последните години актьор Адам Драйвър, който вече има 40 роли на екрана. А сега на Лазурния бряг Драйвър се представя с още един филм – „Човекът, който уби Дон Кихот“ на британския режисьор Тери Гилиъм. Той пък ще закрие фестивала на 19 май вечерта, след като португалският му продуцент не успя да забрани прожекцията поради спорове с режисьора и другите копродуценти, а Парижки съд постанови тя да се осъществи.

Любопитно е да отбележим, че „Черният ку-клукс-клановец“ е направен много бързо: снимките са започнали през октомври 2017-а, през април 2018-а вече е завършен, селектиран е за основния конкурс в Кан, където е и световната му премиера. Но официалното разпространение в САЩ е планирано чак за 10 август 2018 година. Ето как реномето на фестивала в Кан ускорява създаването на един филм, а ако съдбата (и членовете на журито, начело с Кейт Бланшет) решат да присъдят „Златната палма“ на този наистина много добър филм, той ще има изключителен старт към световния екран!

Best of Swing

Bookshop 728×90