Bookshop March 2017 2

Константинопол – как е изглеждал Градът в златните си години

Художник създаде илюстрации-възстановка на центъра на Източната римска империя

Илюстрации: Антоан Елбер

Четено: 10583 пъти E-mail

Детайлни изображения на Константинопол показват великия град, какъвто е бил в най-добрите си времена – от IV до XIII в. Художникът Антоан Елбер създава поредица виртуални изображения на византийската столица в периода на величието ѝ от времената на Константин Велики и Теодосий до латинското завоевание от 1204 г. Опитът за дигитална реконструкция на центъра на Източната римска империя се вписва в популярната вълна на „компютърни разходки“ из антични и средновековни градове.

Теодосиевите стени, източноправославната катедрала „Света София“, огромният Хиподрум, Златната врата и Великият дворец са само част от забележителните паметници на тази впечатляваща столица, скрита днес под центъра на съвременния Истанбул. От пети до началото на тринайсети век Константинопол или Нови Рим е най-големият и най-богатият град в Европа. В Азия му съперничат само китайската столица Чанан и арабските мегаполиси Багдад и Кайро.

Основан от гръцки колонисти в осмото или седмото столетие преди Христа, Византион дълго време е само един от множеството малки търговски пунктове на елинската цивилизация по бреговете на Средиземно и Черно море. Той започва да се разраства едва век преди раждането на Константин, когато римският император Септимий Север първо наказва града за участието му в бунт, а сетне съжалява за репресиите и заповядва издигането на впечатляващо спортно съоръжение, което по-късно ще се превърне в константинополския Хиподрум.

Търсейки ново място за столица на римския свят, Константин Велики преименува града и започва серия мащабни строежи, които се оказват последното голямо инженерно постижение на отмиращата антична цивилизация. Новата християнска столица се превръща в средоточие на архитекти, художници, писатели и търговци, които дълго време лансират моди и диктуват вкусове в по-голямата част от Европа и предна Азия. Константинопол неслучайно е наричан Царицата на градовете и Великият град. В десети век той е еднакво привлекателен за арабски и скандинавски пътешественици.

Вдъхновен от сложните пространства на града (или „Града“, с главна буква), Антоан Елбер, който работи в Страсбург, създава колекция илюстрации, които показват версия на последния голям римски град в периода му на величие. Творбите на художника, по собствените му думи, покриват множеството планове, различните нива и деления, маркирани от паметниците на Константинопол в рамките на близо осем столетия.

ДС