Bookshop Wallpaper

„Кралят елен“ – приказка за щастливия джендър

Спектакълът на Анастасия Събева в Театър „Азарян“ е извън мейнстрийма на софийските сцени

Боян Арсов получи номинация за „Аскеер“ за ролята на Клариче в спектакъла „Кралят елен“ на Театър „Азарян“. Снимки: НДК

Четено: 1340 пъти E-mail

Не бива да омаловажаваме изпълнението на младия актьор Боян Арсов в женска роля като стройната, кръшна Клариче в постановката „Кралят елен“ в Театър „Азарян“. Неведнъж мъже са се превъплъщавали в жени и в световния театър, и в българския театър, но режисьорката Анастасия Събева го налага точно в момент на криза на тази трансформация в българското ментално пространство. Този акт е смел и издава преданост към изкуството независимо от граждански настроения с примитивни контра доводи.

Не мога и не искам да коментирам тази трансформация в живота, там тя не ме интересува дали е физиологична, патологична, демагогски акцентирана и прочие. Всеки има право на мнение, а когато го налага с насилие, трябва да си понесе отговорността и наказанието според законите. Но ето, че тази тема, драматично и въздействащо поднесена във филма „Момичето от Дания“ отпреди три години, се завъртя в нашето публично пространство по повод на филма „Лили Рибката“. Съжалявам, не съм го гледал, защото бях единственият зрител в „Люмиер“ и прожекцията падна. Не бях изпитвал такова преживяване. Връзкарите предизвикват обратната реакция – заради закъснението на един генерал екипът на „Армията“ е въртял първо действие още веднъж. Да му мисли екипът на „Лили Рибката“, претендиращ, че филмът е детски! И тук има полемично зърно, защото се е скрил стар безплоден спор – като изяде бабата в „Червената шапчица“, вълкът стимулира ли страха у децата от кучета, както и насилието към старите хора?

Аз искам да пренасоча вниманието другаде, към заглавие от днешния репертоарен афиш в театрите – „Кралят елен“, на сцената на Театър „Азарян“ в НДК. Млади актьори имат хрумването да разработят приказката на Карло Гоци, която нерядко излиза и на академичната сцена, защото предлага множество игрови възможности – приказност, преобличане, шега, драма, преследване, дуели, музика, танци и щастлив край с тържество на справедливостта. Факт е, че няма много текстове в световната драматургия с подобен набор от актьорски средства. Осемте млади актьори – петима мъже и три момичета – канят също толкова младата режисьорка Анастасия Събева, която се навива да репетира в извънработно време, примерно след десет вечерта, и при никакви планове за бъдещето на спектакъла.

„Кралят елен“ – приказна история, плод на автор, който е бленувал да върне на ренесансовата италианска сцена старите легенди и митове.

Анастасия завърши НАТФИЗ в класа на проф. Здравко Митков и има няколко детски спектакли в Театър „София“, в Сатирата и в Младежкия, а миналата година спечели наградата „Полет в изкуството“ на фондация „Стоян Камбарев“, ориентирана към младите автори, за постановките „Антихрист“ и „Женска управия“. Така да се каже, тя вече е помирисала професионалната сцена. И в „Кралят елен“ отрежда на Боян Арсов ролята на Клариче, дъщерята на злодея Тарталя (Стелиан Радев), който с магия превръща краля (Ненчо Костов) в елен, за да го прострелят ловците и той да прелъсти жена му Анжела (Елена Нарациду). Приказна история, плод на автор, който е бленувал да върне на ренесансовата италианска сцена старите легенди и митове. За късмет на младите актьори, които показват представлението като шоу на пътуващи артисти – бедни, притежаващи минимален реквизит, но навити и ентусиазирани. С китара, акордеон и дайре те разказват историята с маски, пластика и хумор, извън мейнстрийма на софийските сцени. Зрителите ги аплодират за оригиналното им хрумване. Сигурно щяха да ръкопляскат още по-силно, ако знаеха, че спектакълът е подготвен без пукната пара след серия откази, откъдето са искали, и е влязъл в афиша на Театър „Азарян“, след като оттам са го го гледали и харесали.

А превъплъщението на Боян Арсов в Клариче случайно съвпада с разразилата се тези дни медийна буря около мъжко-женската трансформация. Тя показва, че предразсъдъците спрямо пола са вкоренени като идеологическите – Антон никога няма да издаде партизаните след мъченията, а през 2016-а английските селяни в криминален сериал ще отказват бирената почерпка на влезлите в кръчмата немски туристи с презрителното „наци!“. Обаче Боян Арсов спечели номинация за „Икар 2018“ за поддържаща роля.

Вижте още: АНАСТАСИЯ СЪБЕВА И РЕЖИСУРАТА КАТО КОМПОЗИЦИЯ НА МОЦАРТ


Bookshop 728×90