Bookshop March 2017 2

Не се обръщайте към Евридика

Митът за Орфей на оперната сцена в Римските терми във Варна

„Орфей и Евридика“, Едуард Пойнтър (1862)

Четено: 804 пъти E-mail

Любовната история на Орфей и Евридика излиза на сцената на Римските терми във Варна. Премиерата на операта на Кристоф Вилибалд Глук е съвместен проект на Държавната опера в морския град и Младежко оперно общество „Кипър“, като сценичната версия е на Пламен Карталов. Представлението ще се играе на 20 юли.

Диригент на спектакъла е Франсис Гай, а хореограф – Риолина Топалова. В главните роли влизат две жени – сопраното Даниела Димова се превъплъщава в Евридика, а Цвета Христофору (мецосопрано) е Орфей. Лиляна Кондова ще бъде Амур, а балетните артисти Катерина Петрова и Цецо Иванов пресъздават духа на Евридика и духа на Орфей.

Почитан като „велик майстор на италианската опера“, Кристоф Вилибалд Глук обикновено избира за сюжети истории от митологията и от античната епоха. Срещата му с Раниеро де Калцабиджи, поет, драматург и оперен либретист, също ярка личност на своето време, го подтиква към революционни промени в създаването на оперни произведения.

„Всяка музика, съпровождаща пеене, всъщност е декламация, следователно и на оперната сцена трябва да се декламира, а не да се вокализира самоцелно. Текстът трябва да бъде сбит, разнообразен и потресаващ“, обосновават разбирането си за новата опера двамата приятели.

Целта е да се постигне синтез между малко текст, ярка музика и много зрелищни ефекти – една гледна точка, която векове по-късно продължава да бъде интересна за хората на изкуството. Тя провокира и Пламен Карталов да предложи своя сценична интерпретация на камерната опера.

Създадена през 1762 г., „Орфей и Евридика” отразява новаторските търсения на композитора и остава в историята като най-забележителната творба на „Кавалера със златни шпори”. С тази титла, една от най-високите през XVIII век в Италия, е удостоен и Кристоф Вилибалд Глук.

Bookshop March 2017 1