Откриха Бронзовата къща с гаф

Ако авторът беше изчакал само още два месеца, празникът щеше да е двоен - откриване и закриване в едно

Част от церемонията мина в пълен мрак. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков - Откриха Бронзовата къща с гаф

Част от церемонията мина в пълен мрак. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

След поредица от скандали, измами и закъснения, Бронзовата къща вече официално е открита – това се случи на 22 октомври, малко след 20 ч., пред около стотина души публика, събрана в единия ъгъл на бетонната площадка на мястото на бившия мавзолей. Ако авторът беше изчакал още само два месеца, можеше да направи празника двоен – откриване и закриване в едно.

Всъщност, това е второто откриване на „най-голямата скулптура на къща в света“ (направена от българин, на това място, след мавзолея на Георги Димитров). Първото беше през месец май, но макар и в присъствието на столичния кмет Йорданка Фандъкова и австрийския президент Александър ван дер Белен, то си беше само медиен трик.

В краткото си слово сега австрийската посланичка в София г-жа Андреа Вике благодари на Столична община за „голямата подкрепа и ангажимент към проекта“, но от Общината нямаше кой да я чуе. Г-жа посланичката обяви и че скултурата ще остане на „това красиво място до началото на януари 2019 г.“.

Светят с фенерче на посланичката на Австрия у нас, за да прочете словото си. На церемонията присъстваха още шефът на фондация „Пламен Деянофф“, Пламен Деянофф, детето и съпругата му и бившият австрийски културен аташе. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Откриването – също както и решението за поставянето на Бронзовата къща, а и самото ѝ инсталиране – не можа да мине без гаф. В случая – точно когато авторът Пламен Деянофф обясняваше, че още не е успял да довърши всичко както трябва – например да сложи настилка – цветните светлини, включени за първи път тази вечер, изгаснаха. Всички светлини изгаснаха и Деянофф продължи обясненията си в пълен мрак още десетина минути.

Палячи

Някой лицензиран ясновидец лесно би намерил обяснение за закъсненията и авариите – например свръхнапредналите извънземни цивилизации Кики и Роро ни дават знак, че не приемат съвременното изкуство. Друг феномен с по-дълбока политическа култура би излязъл с друго обяснение – мумията на Георги Димитров е направила на мястото стара съветска научна магия, защото за съветската наука съвременното изкуство е елемент от западноевропейската (австрийска) упадъчност и насаждане на реакционен, фашистки светоглед. Ние обаче предполагаме, че просто някой не си е свършил добре работата, както неведнъж се случва при този проект.

Авторът Пламен Деянофф. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Бронзовата къща с „цветомузика“. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Жалко, защото както всеки голям европейски град, София има нужда от съвременно изкуство, макар и не точно по този начин. Да се надяваме, че мумията не е прокълнала мястото и оттук нататък следващите проекти ще са интересни, провокативни и ще спечелят мястото си след прозрачни и честни процедури.

Bookshop 728×90