Счупеното бива да личи

„Кроасан“, дебютната пиеса на писателя Мартин Колев, с премиера в Театър „199“

Историята в „Кроасан“ се разплита като криминална загадка, като изследване на мястото на душата в живота. Снимка: Адриана Янкулова/Театър „199“ - Счупеното бива да личи

Историята в „Кроасан“ се разплита като криминална загадка, като изследване на мястото на душата в живота. Снимка: Адриана Янкулова/Театър „199“

„Кроасан“ от Мартин Колев е пиеса, каквато на българска сцена няма“, пише на 27 май 2017 г. Васил Дуев в режисьорския си дневник за текста, който поставя на сцената на Театър „199.“ Днес, една година и един отпускарски сезон по-късно, се задава премиерата: „Кроасан“, с участието на Цветина Петрова и Петко Венелинов, излиза пред публика за първи път на 29 септември (събота) и ще видим доколко правдиви са били впечатленията на Дуев.

Като говори за текста си, Колев посочва, че покрай него често се сеща за кинтсуги, древното японско изкуство за поправка на керамика.

„Срещата ми с тези съдове и отчетливите им, позлатени пукнатини породи типично западняшко учудване − от малък знаех, че счупеното не бива да си личи. Знаех също, че хубавите дрехи се простират най-отпред, а на снимки задължително се усмихваш – обяснява Колев. – Полираната красота ще спаси света − освен ако не я изпревари някой секси супергерой, който понякога умира, но само за малко. Има нещо утешително човешко в откритите белези, във видимите пукнатини, които заявяват: „Това е историята ми и тя е единствена по рода си“. Също толкова човешко, колкото убеждението, че дефектите, скрити под повърхността, наистина изчезват.“

Писателят признава, че за него „Кроасан“ е личен текст заради подобен белег, част от опита му да провиди отговорите на въпроси като може ли (и как) да се прежали непрежалимото, има ли смисъл в свят без някой, който е представлявал целия ти свят, как да срещнеш онова, което докрай отпъждаш с „Не искам да мисля за такива неща“

ARA MALIKIAN

Цветина Петрова и Петко Венелинов са в ролите в спектакъла „Кроасан“. Снимка: Адриана Янкулова/Театър „199“

Историята в „Кроасан“ се разплита като криминална загадка, като изследване на мястото на душата в живота, който технологиите превземат все по-настойчиво и агресивно, споделят участниците в спектакъла. Но за сюжета все още нищичко не казват.

Чрез изобилен хумор (какъвто познаваме добре от прозата на Колев), страст и нежност (каквито познаваме добре от поезията му) постановката открива и неочаквани измерения на простичката дума „кроасан“ (и не, не просто „сладостна кифла от фино маслено тесто, с формата на полумесец и с пълнеж от шоколад или мармалад“).

„Човешкият вид като гениална грешка в уравнението на Вселената“, пише на 28 август 2018 г. Дуев в дневника си за пиесата, вече спектакъл.

Тогава вече постановъчната работа навярно е била почти привършена. Сценографката Даниела Николчова е придала вид на космос на сцената в „199“. Стефан Здравески е изпипал музиката. А актьорите Венелинов и Петрова са били готови да влязат в образа на една „необикновената любов и нечовешката борба за преодоляване на тази любов“ (по думите на Васил Дуев).

Kinomania

Що се отнася до Мартин Колев, на него му остава да чака с притаен дъх вдигането на завесата. И да ни пожелае приятно гледане.


Вижте още: НОВА ГЕНЕРАЦИЯ СОФИЙСКИ МАГЬОСНИК

Пловдив Джаз Фест