Защо бе отменена китайска изложба в музея „Борис Христов“?

В експозицията са показани картини с последователи на религиозното движение Фалун Гонг, преследвани и измъчвани в Китай

Картината, която е част от изложбата, изобразява обичаен метод за мъчения, наречен „Тигрова пейка“, използван, за да причини тежка, продължителна болка. - Защо бе отменена китайска изложба в музея „Борис Христов“?

Картината, която е част от изложбата, изобразява обичаен метод за мъчения, наречен „Тигрова пейка“, използван, за да причини тежка, продължителна болка.

С много редки изключения, в България през последните години няма практика да се забраняват изложби, особено пък по политически причини. Затова и нямаше как да не обърнем внимание на едно съобщение, в което става дума точно за това.

„Неизяснени обстоятелства затвориха вратите на столичния музей „Борис Христов“ за международната изложба „Изкуството на Джън, Шан, Жен“ („Изкуството на Истинност, Доброта, Търпение“ в превод от китайски език), на която имаме честта да сме организатори за България — пишат до медиите от организационния комитет на експозицията, показана вече „в над 900 града в 50 държави по света, също в Европейския парламент, в парламентите на Канада, Австралия, Обединеното кралство и в Американския конгрес“, а у нас – в Балчик, Добрич, Бургас, Пловдив, Варна и Стара Загора, „където се радваше на голям обществен и медиен интерес“.

Преди да се опитаме да изясним обстоятелствата, поради които музеят „Борис Христов“ отначало е приел да покаже въпросната изложба, а после, както се твърди, е отказал, трябва да кажем що за изложба е това.

„Изкуството на Джън, Шан, Жен“ включва репродукции на маслени картини и акварели на китайски и други художници-последователи на забранената в Китай духовна практика Фалун Гонг (известна и като Фалун Дафа). Представени са около 30 картини, подредени тематично – „от духовното начало, през красотата и просветлението, открити чрез практиката до несправедливото и безмилостно преследване, мирната съпротива и кармичното възмездие“.

Америка за България

Това не е изкуство заради самото изкуство и естетическите му качества не представляват интерес. Целите на изложбата са други – главно популяризиране на учението Фалун Гонг и изобличаване на жестоките преследвания, на които са подложени практикуващите го в Китай. А те са факт, поне според Европейския парламент, който на 12 декември 2013 г. приема резолюция относно отнемането на органи в Китай, в която пише:

ЕП изразява дълбоката си загриженост относно непрестанните и достоверни сведения за системно и одобрено от държавата отнемане на органи в Китайската народна република от лица, лишени от свобода заради убежденията си, против волята им, включително от голям брой практикуващи Фалун Гонг, лишени от свобода заради религиозните си убеждения, както и от членове на други религиозни и етнически малцинства…

Призовава китайските органи да отговорят подробно на исканията на специалния докладчик на ООН за изтезанията и други форми на жестоко, нечовешко или унизително отнасяне или наказание и на специалния докладчик на ООН относно свободата на религията или убежденията, които призоваха китайското правителство да даде обяснение за източниците на допълнителни органи след увеличаването на броя на операциите за трансплантация на органи и да им позволи да извършват разследване на практиките за трансплантация на органи в Китай;

Призовава за незабавното освобождаване в Китай на всички лица, лишени от свобода заради убежденията си, включително практикуващите Фалун Гонг.“

Тук няма да обсъждаме дали Фалун Гонг е истински „път към духовно извисяване“ или секта-култ с авторитарен лидер, който се стреми да откъсне последователите си от привързаностите им с лъжливи обещания и промиване на съзнанието. Понякога разликата между едното и другото може да е много малка.

Въпросът е била ли е отказана вече уговорената изложба от директорката на дома-музей „Борис Христов“ и по какви съображения.

Bookshop 300×250 3

Организаторите на изложбата съобщават, че първоначално тя е трябвало да гостува в София от 2 до 13 юли 2018 г. По думите им, броени дни преди планирания ден на откриването ѝ директорката на музея „Борис Христов“ Елена Драгостинова била отменила предварително направеното споразумение за излагане на картините в музея, без ясен повод и причина.

„Битката между доброто и злото“. Текстът под картината гласи: „Мъжът и жената на преден план държат плакати, на които пише „Истина, доброта, търпение“ и „Законът коригира вселената“. Духовете на полицаите се прекланят пред своите жертви, подсказвайки, че полицаите са били подведени от висшестоящите да изпълняват заповеди срещу собствената си съвест“.

Информация за изложбата е била поставена и в календара на събитията в Четиринадесетия фестивал на изкуствата „Борис Христов“. През юни от музея изпратили по електронната поща бланка за договор за наем на организатора на изложбата за България, Александра Ботева. Тя е разпечатала бланката, подписала договора и го занесла в музея. От там не са ѝ върнали подписан екземпляр от директора на музея. На база на едностранно подписания документ Ботева предплаща сумата от 600 лева по сметката на музея.

Александра Ботева разказва, че на 13 юни Елена Драгостинова ѝ се обажда с информацията, че от посолството на Китайската Народна Република в София са поискали среща на следващия ден, 14 юни, в 15 ч., и моли някой от представителите на изложбата да ги посрещне и да говори с тях, тъй като тя ще е заета по това време. Скоро след това се обадили отново, този път с обратната молба: никой от организаторите да не присъства на заявената среща.

„Завъртането на колелото на Закона“. „Картината изобразява основателя на Фалун Гонг, г-н Ли Хонгджъ, пред публика, докато върти Великия Фалун“.

В понеделник, 18 юни, Драгостинова се обажда на Александра Ботева, за да ѝ съобщи, че изложбата няма да може да се проведе в музея „Борис Христов“, без да отговори на въпроса какво е наложило промяната, разказва Александра Ботева.

От Организационния комитет изразяват благодарност към зала „България“ и Софийската филхармония, приели експозицията като последна спирка от гостуването ѝ у нас. Картините ще останат във фоайето на първи балкон на залата най-рано до 22 юли.

Ръководството на зала „България“ не е получавало обаждания от посолството на КНР – но остава въпросът какво е наложило отмяната на изложбата в музея „Борис Христов“. Потърсихме отговор от Елена Драгостинова, която поиска да ѝ зададем писмено въпроса и обеща да ни отговори също писмено. Ето отговора ѝ:

„При направеното от Александра Ботева предложение за изложба бе представен материал с реалистични изображения. Впоследствие, на 14 юни, при предоставяне на рекламни материали за изложбата и устно разказан сценарий за откриване и пребиваване на изложбата в музея, установих несъответствие между първоначалното предложение и по-нататъшни намерения за реализация. Също така, част от картините, представени в тези рекламни материали съдържат натуралистични сцени на насилие, които са неподходящи за планираните от Музея „Борис Христов“ детски програми.

При отправяне на първоначалното предложение и при запитване от моя страна Александра Ботева не ми е съобщила, че е представител на организация и настоя договорът за наемане на пространствата за изложбата да бъде сключен с нея като физическо лице.

Договорът не е подписан от моя страна.

Веднага след отказа на изложбата Александра Ботева бе поканена да изпрати номера на своята банкова сметка, за да бъде стопирана внесената от нея сума за наем.“

При тези оправдания се питаме защо същите основания не са били изложени и пред организаторите на изложбата?

Bookshop 728×90