Bookshop Wallpaper

Здравко Митков: Не ми се вижда днес Щастливеца да иде

Байганьовщината проникна перфидно навсякъде, казва режисьорът и директор на Сатирата

До края на сезона в Сатирата предстоят и две изненади, анонсира Здравко Митков. Наскоро репетиции е започнал Ивайло Христов с пиесата на Дарио Фо „Кради по-малко“. Снимка: БГНЕС

Четено: 1055 пъти E-mail

За 60-ата годишнина на Сатиричния театър режисьорът Здравко Митков поставя на сцената пиесата на Руси Божанов „Щастливеца иде“. Почти четири десетилетия след написването ѝ, той съкращава заглавието на спектакъла само до „Щастливеца“. Пред Милена Бойчева от вестник „Труд“ Митков отговаря защо е решил така:

„Познавахме се много добре, бяхме приятели с Руси Божанов. Изключителен човек. Не знам какво е имал предвид точно с тази наставка „иде”, но имам дълбокото подозрение, че тя е прибавена, за да пребори цензурата през 1978 г., когато излезе пиесата… На второ място, не ми се вижда днес „Щастливеца” да иде. Не, не ми се вижда“.

Режисьорът, който в момента е и директор на Сатирата, обяснява, че дори и 40 години след създаването на текста, той звучи сякаш написан вчера – и „сякаш визира това, в което живеем в момента“.

„Байганьовщината перфидно проникна навсякъде“, казва Митков.

Директорът на театъра коментира и някои лоши практики в поведението на публиката днес. Отскоро на всеки стол в салона е поставена „многозначителна бележка за встрастените в комуникационната техника“. Митков обяснява, че тя е полезна, тъй като често в залата се вижда „едно неадекватно поведение“.

„През последните години се наблюдава едно ужасно уродливо явление, което според мен се е прехвърлило от чалга концертите – заявява той. – В момента, в който завърши представлението, младите хора, които не са научени как трябва да се държи човек в театрална зала, скачат прави и почват да ръкопляскат.

Правото ръкопляскане е изключителен жест, когато си гледал свръхталанти. Такова нещо никъде по света не можеш да наблюдаваш – само в България. И това стана в годините след 1989-а. Дотогава родителите, училищата водеха децата на театър, те знаеха правилата. В последно време това ме вбесява, но не можем да се преборим. Така че следващият надпис, който трябва да завари човек на стола, е: „Моля, аплодирайте седнали!“

До края на сезона в Сатирата предстоят и две изненади. Наскоро репетиции е започнал Ивайло Христов с пиесата на Дарио Фо „Кради по-малко“. По-натам пък предстои копродукция с Пазарджишкия театър на нова френска комедия от авторите на „Името“ – представлението ще се играе паралелно в двата театъра.


Цялото интервю на Милена Бойчева със Здравко Митков в „Труд“.


Формата на водата