Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Икар за „Чайка“, „Квартет“ и Явор Гърдев

Най-добър актьори в главни роли - Леонид Йовчев и Анастасия Лютова

Явор Гърдев получи „Икар“ за режисурата на два спектакъла - „Чайка“ и „Квартет“. Снимка: Румен Добрев, Архив на „Площад Славейков“ - Икар за „Чайка“, „Квартет“ и Явор Гърдев

Явор Гърдев получи „Икар“ за режисурата на два спектакъла - „Чайка“ и „Квартет“. Снимка: Румен Добрев, Архив на „Площад Славейков“

Явор Гърдев е носителят на Икар 2016 за режисура. Той получава отличието за два спектакъла – „Чайка“ и „Квартет“, продукции на НДК. Гърдев не можа да получи лично наградата си, тъй като е в чужбина.

Титлата „Най-добра актриса“ бе дадена на Анастасия Лютова за образа на Лив Щайн в „Лив Щайн“ от Нино Харатишвили, реж. Крис Шарков, Малък градски театър „Зад канала“. От сцената Лютова благодари през сълзи на своята учителка от НАТФИЗ проф. Надежда Сейкова и на колегите си от „Лив Щайн“.

„Живеем във време, когато театралната ни система се нуждае от промяна, но ние се делим на талантливи и бездарни – каза от сцената Лилия Абаджиева, излязла да обяви наградата за мъжка роля. – Битката, която водим, не е само за нашия хляб, не е само, за да има разговор за театър в бъдеще време, за правото на духа да съществува в абсолютната си форма. На път сме да загубим природата на театралното, подменихме театралната лексика с шоуто. Битката, която водим, може да ни обедини в една обща цел – за България и за бъдещето на нашите деца. Гьоте казва: „Не можем да създадем нация, без да създадем театър“.“

За най-добър актьор във водеща мъжка роля бе обявен Леонид Йовчев – за „Малдорор“ по Лотреамон, реж. Ани Васева, Театрална трупа „Метеор“ и за Гео Милев в „Гео“ по Христо Карастоянов, реж. Иван Добчев, Народен театър „Иван Вазов“.

Йовчев благодари на своята професорка Димитрина Гюрова и на хората зад сцената.

Зам.-министърът на културата Боил Банов определи институтите с най-високи постижения два театъра – кукления в Стара Загора и драматичния в Пловдив.

Отличието за драматургичен текст бе присъдено на „Семеен албум“ на Малин Кръстев.

Константин Цеков отнесе Икар за авторска музика – за „Последен квартет“ от Ярон Зилберман, Драматично-куклен театър – Враца и Театрална работилница „Сфумато“.

Статуетката за сценография отиде у Марина Райчинова за „Евридика в подземния свят“ от Сара Рул, реж. Стайко Мурджев, Драматичен театър Пловдив.

За най-добър спектакъл бе определен „Лив Щайн“ на режисьора Крис Шарков, Малък градски театър „Зад канала“. От името на екипа на сцената излезе актьорът Пенко Господинов с протестната бяла лента над лакътя, за да прибере наградата и да благодари на целия екип поименно.

На финала дойде ред за Вълчицата – Илка Зафирова, на която бе присъдена наградата за чест и достойнство.

„Забравих какво исках да ви кажа – започна Зафирова. –  Освен благодарностите, които помня, исках да кажа и нещо умно… Исках да ви донеса благата вест, че театър е имало, има и ще има – но Анатолий Василиев го е казал преди мене. Нека никога да не забравяме, че театърът е по-голям от нас, театърът е спасителят.“ 

Вижте останалите наградени: СЕСТРИ ПАЛАВЕЕВИ С „ИКАР“ ЗА ДЕБЮТ

Честито!

 

 

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90