Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Духът на Гена, останал в материята

Изложба в НИМ ни припомня оперната прима чрез сценичните ѝ костюми, наградите и афишите

Гена Димитрова, световно призната като една от най-добрите изпълнителки на Абигайл от „Набуко“.  - Духът на Гена, останал в материята

Гена Димитрова, световно призната като една от най-добрите изпълнителки на Абигайл от „Набуко“.

Срещаме се с най-великата Абигайл, Гена Димитрова, за 75-ия ѝ рожден. На 18 май в Националния исторически музей бе открита изложба, посветена на оперната прима, която ни напусна през 2005 г. Експозицията е сред интересните дестинации в Нощта на музеите, 21 май.

Почитателите на Гена ще усетят духа й, останал в двайсетина предмета – сценични костюми: официален тоалет от две части, официална рокля и два сценични костюма, изработени от атлаз, коприна и воал, украсени пищно със златна бродерия, мъниста, перли. Представени са две от множеството отличия на Димитрова от 35-годишния ѝ триумф по световните сцени – Интернационален приз за висок принос към изкуството – „Златният стрелец”, с грамота от град Фоджа, Театро деле Фонти (1981), и наградата „Джовани Дзенатело” – за най-добро изпълнение на партията на Джоконда от едноименната опера на Амилкаре Понкиели на сцената на „Арена ди Верона” през 1981 г. , заедно с Лучано Павароти. Призът представлява бронзова скулптура със сребърно покритие, изработена от Алберто Дзукети.

Оперната прима е запазила в архива си афиши от постановки на оперите „Аида” и „Тоска” в „Ла Скала”, Милано (1989 г.); „Турандот” – гастрол на „Арена ди Верона” в Токио (1991 г.); „Турандот” – „Ла Скала” (1983 г.); „Набуко” – „Ла Скала” (1986 г.) и каталози на оперите „Аида” в „Ла Скала” и „Турандот” в „Арена ди Верона” (1983 г.), с подробна информация за композиторите и авторите на либретата, с нотни партитури на главните партии, със скици на декорите и костюмите на артистите.

Експонатите в изложбата са дарени от племенницата й Милена Стойкова и от близката приятелка на певицата доц. д-р Свобода Гюрова от Регионалния исторически музей в Плевен.

Вижте още: СЪБОТА ВЕЧЕР В НОЩТА НА МУЗЕИТЕ

Гена започва своя път в изкуството през 1967 г. с „Набуко” от Джузепе Верди в Софийската народна опера. Пее на големите сцени на всички континенти – „Ла Скала”, Милано; „Арена ди Верона”, Верона; Операта в Парма; Виенската държавна опера; Фестивала в Залцбург; Метрополитън опера, Ню Йорк; „Ковънт Гардън”, Лондон и др.

Работила е с най-големите диригенти и певци от миналото столетие. Музикалните специалисти твърдят, че ролите ѝ на Абигайл от „Набуко”, на лейди Макбет от едноименната опера на Верди, на Норма от операта на Белини и на принцеса Турандот от операта на Пучини са еталон за певческо майсторство.

Фоби

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах