Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Трепет за Рафаело в Русия

Италианска есен в Москва с шедьоври на ренесансовия гений в Пушкинския музей

Творчеството на Рафаело като живописец, архитект и поет въплъщава висшия идеал на Ренесанса.  - Трепет за Рафаело в Русия

Творчеството на Рафаело като живописец, архитект и поет въплъщава висшия идеал на Ренесанса.

Първата изложба в Русия на ренесансовия гений Рафаело Санти подготвя държавният музей на изобразителното изкуство „А. С. Пушкин“ в Москва съвместно с галерия „Уфици“, съобщава сайтът на културния институт.

Единадесет произведения на художника – осем живописни и три графични – пристигат в руската столица от Италия. Сред тях са „Автопортрет“ (1506), съхраняван в „Уфици“, портретите на Анджело и Магдалена Дони (1506) и „Мадоната на Великия херцог“ (1505) от Палатинската галерия, която неотдавна се вля в „Уфици“.

Рафаело, „Автопортрет“, 1506

Рафаело, „Автопортрет“, 1506, дърво, масло, Флоренция, галерия „Уфици“

Отделни ранни работи на художника и преди са били експонирани в Пушкинския музей в рамките на временни изложби – през 1989 г. е била показана „Дона Велата“ от Палатинската галерия, а през 2011 г. – „Дамата с еднорога“ от Галерия „Боргезе“ в Рим. През 1955 г. в рамките на изложба с картини от Дрезденската галерия московчани са видели „на живо“ и прочутата „Сикстинска Мадона“.

Предстоящата изложба е първото голямо събитие за 500-годишнината от смъртта на гения, която светът отбелязва през 2020 година. Три от картините на великия художник вече пристигнаха в Москва. Пътниците на самолета, с който са били превозени, са отбелязали необикновено мекото кацане. По този повод друг руски сайт – Тв култура.ру – заключи, че към изкуството на Рафаело се отнасят с трепет не само музейните сътрудници.

„Огромният интерес към изложбата е логичен. Експозицията на Рафаело е едно от най-важните събития, които моята страна провежда в Русия – заяви посланикът на Италия в Русия Чезаре Рагалини. – Представените платна са безценни. За да стане ясно – най-скромната сумата за застраховка на една от картините е 40 миллиона евро, а най-високата – 100 милиона евро.“

Рафаело, „Мадоната на Великия херцог“,  1505

Рафаело, „Мадона с младенец“ (Мадоната на Великия херцог), 1505, дърва, масло, Флоренция, галерия „Уфици“, Палатинска галерия

Още приживе съвремениците му наричат Рафаел с епитета „Божествен“, а в епитафията, написана от неговия приятел кардинал Бембо и издълбана върху надгробния му камък в римския Пантеон, се чете:

„Тук лежи Рафаел, от когото Природата се боеше, че ще бъде победена – а след смъртта му й се стори, че и тя умира заедно с него.“

Рафаело, „Ангел“, 1500

Рафаело, „Глава на ангел“, 1500, дърво, масло, Бреша, Пинакотека на Тозио Мартиненго

Творчеството на Рафаело като живописец, архитект и поет въплъщава висшия идеал на Ренесанса. Синтезирал достигнатото от своите предшественици, той в много отношения определя по-нататъшния път, по който си развива западноевропейското изкуство. Рафаело успява да придаде визуална осезаемост на идеите на ренесансовите хуманисти, благодарение на което между поетичното творчество на неговите съвременици и създадените от него портретни образи съществува дълбоко вътрешно родство. Заради това и изложбата в Москва е наречена „Рафаело: Поезия на образа“.

Особена внимание в експозицията е отделено на портретната живопис на Рафаело. Художникът създава новия тип ренесансов портрет, в който изобразеното лице носи познатите черти на конкретния човек, но го представя и като обобщен образ на своето време. Идеите на майстора, въплътени в портретите му, се разкриват в съпоставка с поетични образци на негови съвременици – текстове на Балтазаре Кастильоне, Антонио Тебалдео, Лудовико Долче, а също и стихове от самия Рафаело.

Предложените от кураторите на изложбата пресечни точки с литературата засягат и темата за влиянието на Рафаело в руската култура. Много руски поети са изразявали преклонението си пред художника в стихове, сред тях са Г. Р. Державин и А. С. Пушкин, който неведнъж се е обръщал към Рафаело – от ранното си стихотворение „Монах“, до много по-късни произведения. Връзката, възникнала между стиховете на Пушкин и живописта на Рафаело, отбелязва още В.Г. Белински, който пише за „Сикстинската мадона“:

„Какво благородство, каква грация на четката! Не можеш да се нагледаш! Неволно си спомних Пушкин: същото благородство, същата грация на израза, при същата вярност и строгост на очертанията! Неслучайно Пушкин е обичал Рафаело: те са много близки по природа.“

Изложбата „Рафаело: Поезия на образа“ ще остане в Пушкинския музей от 13 септември до 11 декември, 2016 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС