Крадецът, получил прякора Спайдърмен, влиза в затвора за осем години за участието си в един от най-дръзките обири в света на изкуството, съобщава Би Би Си. Веран Томич призна за открадни пет картини на обща стойност 104 милиона евро (всъщност струват много повече, ако бъдат обявени на търг) – включително платна на Анри Матис и Пабло Пикасо – от Музея на модерното изкуство в Париж през 2010 г.
Жан-Мишел Корве, обвинен като поръчител на престъплението, и Йонатан Бирн, крил творбите за известен период, бяха осъдени съответно на 7 и 6 години затвор. Тримата са осъдени още да платят на град Париж 104 милиона евро компенсация, освен допълнителните съдебни разходи по делото.
49-годишният Томич (французин с хърватски корени), спечелил си прякора Спайдърмен чрез катерене по стени и влизане в апартаментите на богати парижани, е заявил пред полицията, че е проникнал в музея в опит да открадне картина на френския кубист Фердинан Леже. След като обаче алармата така и не се задействала, той решил да вземе и още четири произведения, включително на Жорж Брак и Амедео Модиляни, защото му „харесали“.
Томич бе арестуван за деянието през 2011 г. Произведенията обаче все още липсват. 40-годишният Бирн по-късно заяви пред разследващите, че в паниката е изхвърлил картините. Според френски медии, след като била произнесена присъдата от 6 години затвор, той се сринал и заявил пред съда, че би върнал платната, ако знаел къде са.
Как се случва кражбата
На 20 май 2010-а, в малките часове на нощта, Томич влиза през прозорец на музея. Срязва катинара на металната решетка, което му позволява да се движи из галериите без подозрението на пазачите. По това време управата на института вече от няколко седмици очаква да бъдат поправени алармите – това е и причината те да не се задействат.
Във въпросната нощ на смяна са били трима охранители. Те са открили, че картините липсват от рамките им едва когато музеят се е подготвял да посрещне първите си посетители сутринта.
Откраднатите и вече изчезнали картини са „Пасторално“ (1905) на Матис, „Маслиново дърво близо до Естак“ (1906) на Брак, „Гълъб“ (1912) на Пикасо, „Жена с ветрило“ на Модиляни (1919) и „Натюрморт със свещник“ (1922) на Леже . Всички, с изключение на платното на Модиляни, са били в едно и също помещение на музея, който се намира в престижния 16-и район на Париж.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение