Една от най-емблематичните картини на ХХ век би световния рекорд за най-скъпа работа на жив художник, продадена на търг, съобщават световните агенции.
„Басейн с две фигури“ на Дейвид Хокни беше продадена в четвъртък на вечерната разпродажба на следвоенно и съвременно изкуство на „Кристис“ в Ню Йорк за $90 млн. – което значително надмина предишното най-високо постижение от $58,4 млн., постигнато от „Куче от балони“ на Джеф Кунс през 2013 г.
Точната сума е $90 312 500 – платена от анонимен купувач. Известно е, че платното с рекордна цена е било собственост на милиардера от звукозаписната индустрия Дейвид Гефен, която я е продал на частен колекционер през 1995 г.
Аукционът на следвоенно и съвременно изкуство включваше и картината „Дискография две“ на Жан-Мишел Баския, която се продаде за $20,9 млн., както и произведение на Марк Ротко, което смени собственика си за $35,7 млн. Като цяло търгът донесе над $357 милиона.
Алекс Ротер, съпредседател на отдела за следвоенното и съвременно изкуство в „Кристис“, описва акрилната живопис на Хокни като „един от големите шедьоври на съвременната ера“.
„Майсторството на Хокни е изцяло представено в това монументално платно, което улавя есенцията на идеализирания пейзаж и огромната сложност, която съществува в човешките взаимоотношения — казва Ротер в специално изявление. — С тази картина Хокни затвърждава мястото си сред най-почитаните художници в съвременната история“.
Хокни, който е признат като един от най-влиятелните художници на Великобритания и пионер на попарт движението от 60-те години, замисля композицията за двойния портрет случайно, след като вижда две снимки на пода в ателието си в Лондон – едната с фигура, плуваща под вода в басейн, а другата на момче, гледащо надолу.
Започва да рисува през октомври 1971 г., но изоставя първата версия на платното месеци по-късно, в края на петгодишната си връзка с Питър Шлезинджър, по-млад американски художник – модел на Хокни за изправената фигура, според „Кристис“. Дейвид Хокни, който днес е на 81 г., започва отново платното през април 1972 г., надявайки се да го завърши за планираната си изложба в Ню Йорк през следващия месец. Той пътува до вилата на английския режисьор Тони Ричардсън в южна Франция, която се превръща във фон на редица творби на Хокни. Там той се подготвя, като прави стотици снимки на басейна и спиращата дъха гледка от вилата, като използва асистента си да позира вместо Шлезинджър, както и един млад фотограф за ролята на плувеца, отбелязва „Кристис“.
След като се завръща в Лондон, художникът покрива стените на ателието си със стотиците снимки от басейна и в продължение на 2 седмици рисува по 18 часа на ден, като завърши картината в нощта преди крайния срок за изпращането ѝ в Ню Йорк.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение