Ако паважът на Червения площад бе разменен с трева от моравата пред Белия дом…

Квадрат 500 показва най-значимото, създадено от Васил Симитчиев - един българин в Швеция с размах в концептуалното изкуство

Едно от произведенията на Васил Симитчиев върху фасадата на Квадрат 500. Снимка: Площад Славейков - Ако паважът на Червения площад бе разменен с трева от моравата пред Белия дом…

Едно от произведенията на Васил Симитчиев върху фасадата на Квадрат 500. Снимка: Площад Славейков

Билет за бягство от България, за да се занимава с концептуално изкуство, си купува през 70-те години Васил Симитчиев. Парите за неговия скок през Желязната завеса идват по куриозен начин – младият в онези години скулптор получава ангажимент да създаде бронзовите венци, които да бъдат поставени около саркофага на Георги Димитров при реставрацията на мавзолея. Наградата за тази поръчка е международен паспорт, с който Симитчиев напусне България и да се установи в Швеция. Държавата го обявява за невъзвращенец.

Днес, около 50 години по-късно, художникът ще покаже най-доброто, което е създал през годините, и най-новото. Ретроспективната му изложба ще бъде открита на 4 ноември в Националната галерия – Квадрат 500.

Васил Симитчиев твърди, че от осъществяването си идеите му губят половината си сила. А и много от тях са невъзможни за реализация. Например една от времето на Студената война – част от паважа на Червения площад в Москва да бъде разменен с трева от моравата пред Белия дом. Друг от проектите му е за „свързване“ на Дания с Швеция чрез музикално произведение, чиято партитура е създадена по неравностите на морското дъно в протока Йоресунд. Години по-късно двете страни са вече свързани, но по друг начин – чрез най-дългия мост в Европа. Между нереализираните му идеи е преместването на водната маса на едно шведско езеро в двора на кралския дворец в Стокхолм…

Някои от най-ранните му, осъществени проекти, е за водни басейни, осъществени на различни места в края на 70-те. Два от най-големите са създадени за Музея на модерното изкуство в Стокхолм и в един от градските паркове в Малмьо.

Проектът „Водна маса“ за кралския дворец в Стокхолм, 1978 г. Снимка: Личен архив

Работата, която му носи световно признание, е „Стъкленият кей“ в Малмьо от 1985 г. Шест квадратни километра на стария кей на градското пристанище са покрити със стъклени плоскости.

„Стъкленият кей“, Малмьо, 1985 г. Снимка: Личен архив

„След мащабите на Кристо няма друг българин с тази решителност, глобална артистична визия и творчески размах“, казва за него проф. Станислав Памукчиев.

Васил Симитчиев крие лицето си със своето лице, 2002 г. Снимка: Личен архив

Междувременнно Васил Симитчиев става преподавател в Университета за изкуство, занаяти и дизайн в Стокхолм, където води катедрата по монументална скулптура. Той основава и ръководи Свободната академия за експериментално изкуство, разработва новаторска програма за намеса на изкуството в социалната среда и осъществява със студенти редица скулптурни инсталации, акции, пърформанси и концептуални проекти в общественото пространство.

Куратор на изложбата в Квадрат 500 е Иво Милев. Организира се в партньорство с посолството на Кралство Швеция.

Заради пандемичната ситуация официално откриване не се предвижда. Експозицията може да бъде разгледана до 23 януари 2022 г.

Снимка: Площад Славейков

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах