Американецът, открил Валя Балканска, с изложба в София

Етнографът Мартин Кейниг записва „Излел е Делю хайдутин“ и изпълнението ѝ попада у Карл Сейгън

Валя Балканска, село Арда, Родопи, България, 1968 г. Снимка: Мартин Кейниг - Американецът, открил Валя Балканска, с изложба в София

Валя Балканска, село Арда, Родопи, България, 1968 г. Снимка: Мартин Кейниг

Един млад американец посещава България преди 52 години и остава пленен от красотата на автентичната ни култура. Това е етнографът Мартин Кейниг, хореограф и инструктор по фолклорни танци от колежа към Колумбийския университет в Ню Йорк. Пътувайки по събори и фестивали из четирите краища на страната ни, в Смолян той открива младата певица Валя Балканска и на 27 юни 1968 г. записва изпълнението ѝ на „Излел е Делю хайдутин”. След като Карл Сейгън чува този запис, българската песен е избрана, за да полети на американския спътник „Вояджър 2”.

Сега Мартин Кейниг ще се завърне отново в България, за да представи в изложба фотографиите от онези свои пътешествия по българските земи. На една от снимките е Валя Балканска, виждаме и десетки други лица на българи от старо време. Документалната експозиция включва 73 кадъра от седем балкански държави (България, Румъния, Гърция и страните от бивша Югославия – Сърбия, Хърватия, Северна Македония и Косово), най-много от нашата страна. Снимките са издадени в албум, който е допълнен от два аудио диска с автентичен фолклор.

Изложбата се нарича „Ехо от Балканите ХХ век: Портрети и звуци от България“ и ще бъде открита на 18 септември в Двореца.

Мартин Кейниг

От 1966-а до 1979 г. Мартин Кейниг посещава шест пъти България, за да записва гласове от онзи прекрасен, чист и идиличен свят, който открива у нас, и да снима невинността на неговите обитатели. Сдобива се с огромна аудио колекция от песни, обичаи, инструментални изпълнения, както и снимки от празници, помени, сватби, пейзажи, портрети, носии. Осъзнава, че пред очите му се открива миг от вечността, една цяла култура и общество с установени ценности и традиции, обречени да бъдат заличени от индустриализацията и урбанизацията.

Америка за България

Колежката му Етел Райм чува гласа на Валя Балканска на фестивал в Копривщица през 1965 г. Три години по-късно Кейниг прави записа, който днес лети в Космоса. В работната група са били Етел Райм, Мартин Кейниг, Вергилий Атанасов и тон-инженерът Дейвид Джоунс. Записът е направен отведнъж, без репетиция, в една училищна класна стая – гайдарите Стефан Захманов и Лазар Коневски свирят в съседен коридор, за да не доминират над гласа на певицата.

Връщайки се в Ню Йорк, Етел Райм и Мартин Кейниг създават Център за балкански изкуства, по-късно известен като Център за традиционни музика и танци в Ню Йорк. Колекцията на Кейниг от над 4000 фотографии и стотици записи е откупена от института „Смитсониън”.

В изложбата „Ехо от Балканите ХХ век: Портрети и звуци от България“ ще видим десетки от онези образи. На откриването ще присъства и Валя Балканска, за да изпълни „Излел е Делю Хайдутин“ повече от 50 години по-късно. Събитието е под патронажа на вицепрезидента Илияна Йотова.

Съставител на изложбата е Иво Хаджимишев.

Киномания

„Ехо от Балканите ХХ век: Портрети и звуци от България“ може да бъде разгледана от 18 септември до 17 ноември 2019 г. в Националната галерия, филиал Двореца.

Представяме Ви част от фотографиите на Мартин Кейниг:

Двама мъже от село Йерусалимово, Тракия, България, 1979 г.

Димитър Георгиев Игнатов от село Гарван, Добруджа, България, 1979 г.

Пастир, Шоплук, Западна България, 1966 г.

Крайпътна седянка през лятото, България, 1967 г.

Атанас Коларовски води хоро, сватбено празненство в село Драчево, област Скопие, Северна Македония, 1966 г.

Танцов състав от село Иваново, Банат, Сърбия, 1969 г.

Взимане на булката, село Глобочица, област Гора, Косово, 1970 г.

Млада омъжена жена от Бабина греда, Фестивал на фолклорния преглед, Загреб, Хърватия, 1967 г.

Номадски роми калдараши, Олтения, Южна Румъния, 1967 г.

Танцьори в кафене – Христос Араматанидис и млад приятел, село Комнина, Козани, Гърция, 1974 г.

Bookshop 728×90