Андрей Кончаловски: Европейците ще идват в Русия, за да си спомнят добрите времена

Режисьорът нарече Русия „източна провинция” на Европа - затова нямало да падне в цивилизационната пропаст

Руският режисьор Андрей Кончловски получи специалната награда на журито на кинофестивала във Венеция през 2020 
 г. за своя филм „Скъпи другари“. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Андрей Кончаловски: Европейците ще идват в Русия, за да си спомнят добрите времена

Руският режисьор Андрей Кончловски получи специалната награда на журито на кинофестивала във Венеция през 2020 г. за своя филм „Скъпи другари“. Снимка: ЕПА/БГНЕС

„Европа стремително се движи към пропаст – културна, икономическа, идеологическа и цивилизационна.“ Това заяви в интервю за ТАСС руският режисьор Андрей Кончаловски, брат на Никита Михалков. Според него Русия е само „източна провинция на Европа“ и затова няма да бъде застигната от същото.

„Европейците ще идват в Русия, за да си спомнят добрите времена“, добави режисьорът, коментирайки „културата на отмяната“.

Според него руската култура ще се справи без Европа, а европейската култура ще загине изцяло.

„Това се вижда от състоянието на театрите, от това, което се случва по фестивалите, където прелива от политическа коректност, когато на фестивалите е важно равен брой мъже и жени да правят филми. Това е смешно! През една година жените имат по-добри филми, през друга – мъжете. Но аритметично равенство е невъзможно.“

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Кончаловски сравни световните режисьори и филми с буболечки:

„Все едно да подредиш в колона мравки, оси, стършели и хлебарки. Застанете в редица, сега ще правим всичко по равно. Това е глупаво“.

Режисьорът предвижда, че някой ден ще има възможност отново за съвместна работа между руски и западни режисьори, но едва когато „пукне цялото стадо политкоректни дейци, когато на Запад дойде изтрезняването, осъзнаването на абсурда. Трябва да се чака“.

Носителят на „Сребърен лъв“ от фестивала във Венеция каза, че много обича града Венеция, но „той е прекрасен и без Венецианския фестивал. Имаше го – чудесно. А сега киното изживява сложни времена“.

Прогнозата на Кончаловски е, че киносалоните умират заради пандемията, ограниченията и санкциите – и киното ще премине към други носители. Но се радва, че западните филми вече не се излъчват в Русия, защото това ще помогне на младите руски режисьори.

„Младите искат да снимат и така няма да им е трудно да намерят път към големия екран. Макар че няма да стигнат до фестивала в Кан. Но все едно, неговата стойност така или иначе намалява. Като се ограничават с политическа коректност, международните фестивали ограничават своето влияние“, казва авторът на „Влакът беглец“ и „Сибириада“.

Все пак е важно Русия да изпраща свои филми на наградите „Оскар“, смята режисьорът. Но според него и най-големият световен кинофорум е изживял времето си.

„За оскара мога да кажа, че не всички разбраха, че танцът свърши. Танцът свърши, а хората още не знаят. Те още танцуват, а музиката е спряла. Преди 20 години аудиторията на „Оскар“ беше половината свят. А сега се свива. И ще продължи да намалява.“

Главният герой на филма „Рай“ на Кончаловски, спечелил множество световни и руски награди през 2016 г., е човек, предан на идеите на нацизма, което води до коментар от страна на режисьора:

„Идеята за нацизма е възникнала в главите на абсолютни идеалисти. Тя не е била свързана с теориите за расата и националността, а с теорията за свръхчовека. Приема страшни черти, чак когато нацистите започват да говорят за превъзходството на една раса над друга“.

Според Кончаловски идеята за свободата е абсолютизирана, той твърди, че превръщането на свободата в абсолют и най-висша ценност води до загуба на свободата.

„На първо място културата е несвобода. Колкото по-културен е човек, толкова повече разбира задълженията си. И тогава може да бъде свободен вътрешно, но не повече.“

„Живеем във време, когато се случва тектонично разместване в развитието на цивилизацията – разсъждава Кончаловски. – От една страна, технологиите действат разрушително на човешкия мозък, разрушително действат върху подкорието с изобилие от ненужна информация. От друга страна, достъпността на информацията убива паметта. Хората помнят все по-малко. А колкото по-малко помнят, толкова по-малко знаят. И това се случва особено в европейската цивилизация, където паметта става все по-къса, а културата на отмяната е само едно: култура на отмяна на културата, култура на отмяна на задълженията, издигане на правата над задълженията.“

85-годишният юбиляр заключава:

„Епохата на дънките, рокендрола и рапа отива към края си. Сари-то е много по-удобно от дънките. Те, оказва се, влияят върху мъжката продуктивност, на кръвоснабдяването на таза“.

На финала на интервюто Кончаловски обобщава ситуацията с руската култура и цивилизация:

„Повтарям често – ние никога не сме пътували към пропастта с „Ролс-Ройс”. Пътувахме с товарен камион. Затова не стигнахме до пропастта и ударихме спирачки“.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Избрано

Следизборно

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах