Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Антъни Хопкинс е Хендел в нов биографичен филм за композитора

Задават се нови продукции и за Моцарт, Шостакович и Вагнер

Антъни Хопкинс ще бъде Георг Фридрих Хендел фъв филма „Кралят на Ковънт Гардън“. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Антъни Хопкинс е Хендел в нов биографичен филм за композитора

Антъни Хопкинс ще бъде Георг Фридрих Хендел фъв филма „Кралят на Ковънт Гардън“. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Вълна от нови биографични филми за класически композитори се задава на екраните, някои от тях с участието на големи имена като Антъни Хопкинс. След успеха на филмите за Елвис, Фреди Меркюри и Боб Марли, режисьорите са насочили вниманието си към трагичните животи на композитори като Шостакович, Хендел и Вагнер.

Интересът на публиката бе провокиран от „Маестро“ на Брадли Купър, филм за живота на Ленард Бърнстейн. Заглавието предизвика полемики за външния вид на композитора и „еврейския нос“ на Купър, който бе в главната роля, но независимо от споровете завоюва 7 номинации за „Оскар“.

Новите продукции неизбежно ще предизвикат асоциации с вероятно най-успешния пример сред биографичните филмови драми – „Амадеус“ на Милош Форман. 40 години по-късно заглавието, в което подробно се разискват теми като гения и завистта, се е превърнало в класика със своите 8 награди „Оскар“. Сега „Скай“ работи по сериал за живота на Моцарт, в който композиторът ще бъде изигран от Уил Шарп. Пол Бетани ще бъде Салиери.

„Гардиън“ събира няколко биографични филми за гениални композитори, представяме ви три от тях.

Дмитрий Шостакович

Животът на Дмитрий Шостакович в режима на Сталин е обект на изследване в предстоящия филм „Шумът на времето“ (The Noise of Time). Сценарият вече е готов, дело на Кристофър Хемптън („Опасни връзки“ и „Бащата“), който е работил по едноименния роман на Джулиан Барнс.

Сюжетът представя художествен разказ за живота на един композитор в Сталиновия СССР, принуден да величае родината си с музиката си, за да оцелее в сложната политическа обстановка. Шостакович не се справя особено добре в тази среда и губи благоразположението на властта.

„Уникалното при Шостакович е, че той избира да остане в СССР, вместо да емигрира като останалите си колеги – казва сценаристът Хемптън, цитиран от „Гардиън“. – Това е историята на един творец, който се опитва да намери начина да запази достойнството си, докато се подчинява на онова, което му се нарежда. Шостакович е бил обожаваното дете чудо на Русия, но след второ действие на операта си „Лейди Макбет от Мценска околия“, която е голям успех, забелязва, че Сталин и Политбюро не са се върнали на местата си в ложата. Три дни по-късно партията се отрича от него с публикация в „Правда“. Останалия си живот прекарва в мизерия и дори не му дават достатъчно нотна хартия. Композиторите е трябвало да получават специална хартия от Съюза на композиторите, но когато Шостакович се появявал, получавал една десета от онова, което му се полагало преди.“

На въпрос защо толкова много кинаджии са се насочили към историите на класически композитори, сценаристът потвърждава, че успехът на „Маестро“ има пръст в това.

„Спонсорите и студиата обикновено са скептични към всичко, свързано с изкуството. Но композиторите често пъти водят много интересен живот. Не е като да правиш филм за писатели, което е много трудно, защото постоянно ги гледаш само с химикалка и хартия“, казва Кристофър Хемптън.

В главната роля ще влезе Аугуст Дийл („Невидим живот“, „Майстора и Маргарита“), Андреа Райзбъро ще играе съпругата му Нита, Шостакович. Проектът е в начална фаза и снимките се очаква да започват чак в началото на другата година.

Георг Фридрих Хендел

Антъни Хопкинс ще влезе в образа на Георг Фридрих Хендел в нова продукция. Филмът „Кралят на Ковънт Гардън“ ще има премиера по-късно през годината.

Сюжетът представя епизода от живота на композитора, в който той работи по хоровия си опус „Месия“. По думите на режисьора Андрю Левитас („Минамата“), разказът представя „една невероятна двойка, в която и двамата са на дъното, но заедно успяват да създадат новаторския шедьовър „Месия“, наречен „звук за хората“.

Сценарият е създаден от Тим Слоувър, който отбелязва, че филмът е „могъщ трибют към един гений, който нарушава всички правила, за да създаде химн, вдъхновявайки въображението на публиката по целия свят“.

В момента филмът е в процес на търсене на дистрибутори и предстои да разберем дали ще достигне и до българските зрители.

Рихард Вагнер

Премиерна дата се очаква и за „Вагнер във Венеция“, художествена интерпретация на последните месеци от живота на германския композитор. Действието се развива във Венеция, където Рихард Вагнер и съпругата му Козима пристигат след премиерата на „Парсифал“ през 1882 г. Новината за комета, насочила се към Земята, вдъхновява Вагнер да напише последната си опера. Ключова роля в наратива ще играе Ференц Лист, баща на Козима.

В главната роля влиза германският актьор Томас Кречман, познат от „Пианистът“ и последния „Индиана Джоунс“. Режисьор е Даниел Греъм, който също коментира повишения интерес към биографични филми за композитори:

„Наистина е вярно, че се намираме в период на голям интерес към филмите за творци и музиканти. Техните животи излизат извън нормата, надхвърлят възможното и са интересни за публиката“.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90