Дебютът на Брад Пит като скулптор в музей във Финландия изненада почитателите му, но още повече критиката, която отбелязва, че произведенията му бягат далеч от калъпа на „звездното изкуство“ и са истински вълнуващи. Актьорът участва в изложбата „Ние“ в Тампере, в която са експонирани още работи на музиканта Ник Кейв и на скулптора Томас Хусиго.
Вижте още: БРАД ПИТ ДЕБЮТИРА КАТО СКУЛПТОР
Общо девет са творбите на Пит в колекцията, всички създадени след 2017 г.
„Предполагам, че Брад Пит води завиден живот, дори насред болката от развода си с Джоли – пише Джонатан Джоунс, арт критик на „Гардиън“. – Спирката му във Финландия изглежда като още едно ефектно допълнение към него, затова и няма нищо нечестно в това да очакваме, че ще бъде срамна грешка по подобие на други опити на звезди да се занимават с изкуство. Но съдейки по това, което видях от изложбата онлайн, случаят изобщо не е такъв.
Дали скулптурите на Пит са безсмислен преработен продукт като картините на Ед Шийрън, или имат сънотворен ефект като пейзажите на крал Чарлз III? Напротив, от снимките изглеждат като запомнящи се изображения на болка и насилие.“
„Aiming At You I Saw Me But It Was Too Late This Time“ (Прицелвайки се в теб, аз видях себе си, но бе твърде късно този път) е огромен фриз, една от най-внушителните творби на Пит в изложбата. Изобразява осем души в престрелка, като че затворени в древен саркофаг. Фигурите са изваяни с майсторство, отбелязва Джоунс, и все пак Пит е успял да избяга от педантичния реализъм.
„Участниците в престрелката са фрагментирани и размазани на места – внушително послание, че насилието унищожава съзнанието. Тази скулптура лесно може да се възприеме и като монумент на въоръжена Америка, където никой не е печеливш. Или може би е начин да се справи с насилието на снимачната площадка [през 2020 г., когато Пит създава скулптурата, текат снимките на „Имало едно време в Холивуд“ на Куентин Тарантино]. Заглавието обаче предполага някаква вътрешна болка.“
— Brad Pitt (@BradPittPlanB) September 18, 2022
Фрагментирането продължава и в следващата мащабна скулптура на Пит. Оставена без заглавие, тя представлява голяма правоъгълна кутия от бронз, прилична на ковчег, от която се подават крайници и лица на човешки фигури.
„Тук насилието от неокласическия фриз е засилено – продължава Джоунс. – Няма цели хора, останали са само части от тях. Самият ковчег е внушително изображение. Но освен че е символ на тленността, има нещо изкупително в златния блясък и погребалното достойнство. Напомня ми за символистките скулптури на Гоген. Това е оздравителна кутия, ковчег, от който да се издигнеш отново, като човек по пътя на възстановяването.“
Като положително е отбелязано и участието на Хусиго в изложбата, който е описан от Джоунс като „отличен британски творец, който създава дивашки, умишлено странни скулптурни форми, населени с чудовища и митове“. В последните години се е обърнал към рисуването на картини, частично вдъхновени от Едвард Мунк – вероятно опит за преодоляване на травмата, преживяна от твореца като дете.
„Ощипете ме, защото сигурно сънувам – пише Джонатан Джоунс. – Брад Пит е изключително впечатляващ творец. Определено не очаквах да кажа това, когато се събудих сутринта. Той е успял да избяга от срама на звездното изкуство, за да разкрие творби, които по всички стандарти са силни и заслужаващи внимание.“
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение