Летен сезон

Художник, сравняван с Кристо, случайно изваден от забравата от автомонтьор

След кончината на Франсис Хайнс творбите му били сметнати за боклук и изхвърлени

Автомеханикът Джаред Уипъл веднага разпознава стойността на произведенията за историята на изкуството. Снимка: Личен архив - Художник, сравняван с Кристо, случайно изваден от забравата от автомонтьор

Автомеханикът Джаред Уипъл веднага разпознава стойността на произведенията за историята на изкуството. Снимка: Личен архив

Наследството на забравен артист, работил по опаковането на сгради и вещи и сравняван с Кристо, бе открито случайно от автомонтьор на бунище в Кънектикът. Абстрактните композиции, опаковани с плат и днес оценявани на милиони, са се озовали на боклука след смъртта на Франсис Хайнс през 2016 г. Той съхранявал платната си в плевня в Уотъртаун, но след кончината му произведенията били сметнати за боклук, пише „Арт Нюзпейпър“.

Скоро след смъртта на Хайнс, Джаред Уипъл, местен автомонтьор, спасява творбите от забрава.

„Извадих ги от бунището и моментално се влюбих – разказва той, цитиран от „Асошиейтед Прес“. – Сега мисията ми е да върна Хайнс в книгите по история.“

Това се случва преди около две години, които той посвещава на каузата си и най-сетне успява да привлече вниманието на специалистите към творчеството на Хайнс. През май нюйоркската галерия „Hollis Taggart“ ще представи самостоятелна експозиция,  озаглавена „Разопаковане на мистерията на нюйорксия опаковчик“. Част от произведенията ще бъдат показани в галерията в Манхатън, други ще отпътуват за клона ѝ в Саутпорт, Кънектикът.

Снимка: Галерия „Hollis Taggart“

В годините преди смъртта си Хайнс почти се бил отказал от изкуството, но между 60-те и 80-те е бил позната фигура в Ню Йорк. Опаковал е десетина сгради в града, сред които сградата на летището „Джон Ф. Кенеди“, арката на „Вашингтон Скуеър“. Динамиката и енергията на платовете го вълнува както върху опакованите сгради и забележителности, така и върху платното му. Това предизвиква чести сравнения с Кристо и Жан-Клод – двойката, която се прочува с мащабните си проекти като опаковането на Райхстага в Берлин, моста „Пон Ньоф“ и последно – Триумфалната арка в Париж. Работата му, както и при Кристо и Жан-Клод, се посреща с крайни мнения от местните.

„Опаковането за мен не е форма на социално изявление – казва Хайнс пред „Ню Йорк Таймс“ през 1979 г. – Интересува ме невероятната енергия, необходима за опаковането на тези гигантски форми.“

Платната на Хайнс са забележителни сами по себе си, но сега стават още по-ценни, когато към тях се прибави историята с изхвърлянето им на боклука, коментира галеристът Холис Тагарт. Впечатляващо е, че ги намира тъкмо автомонтьорът Джаред Уипъл – човек, който не се занимава с изкуство, но веднага вижда стойността им.

Произведенията на Франсис Хайнс са вдъхновени от механиката и автомобилизма, но са надградени с плат, който им вдъхва живот, отбелязват специалистите. Снимка: Галерия „Hollis Taggart“

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах