Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 1 година

Астронавт бди до бебето Исус в коледна сцена на площад „Свети Петър”

Според Ватикана скулптурната композиция подчертава необходимостта от инвестиции в образованието

Композицията, пресъздаваща Рождество Христово, включва и астронавт. Снимка: Фейсбук страницата „ROMA - città eterna“ - Астронавт бди до бебето Исус в коледна сцена на площад „Свети Петър”

Композицията, пресъздаваща Рождество Христово, включва и астронавт. Снимка: Фейсбук страницата „ROMA - città eterna“

Необичайна коледна сцена украсява тази година площада пред базиликата „Свети Петър” във Ватикана. Традиционните коледни ясли, изобразяващи сцената на раждането на Исус, тази година не са в класическата си форма.

Подредената преди дни коледна композиция е произведение, създадено от ученици и учители в художествената школа „FA Grue“. Тя е основана между 1965-а и 1975 г. в Кастели, градче в община Абруцо, провинция Терамо, което от ХVІ век е център за производство на керамика, ценена по целия свят.

Необичайната сцена е замислена още през 1954 г. по време на подготовката за Х-о триенале на скулптурата, което се провежда ежегодно в Абруцо. Тогава местните майстори решават, че трябва да се намери пресечна точка между индустриалния подем след войната и изкуството. Идеята е, че Италия е кръстопът между древното и съвременно познание.

Така на ХV-ото триенале скулпторите Серафино Матучи, Герино Трамонти и Ариго Византи експонират модерна интерпретация на керамичния таван на църквата „Сан Донато ди Кастели”, построена през ХVІІ век. Над 300 керамични плочки, изработени от ученици и учители от „FA Grue“, са използвани за изложбена площ от 100 кв. м. Фигурите на майоликовия таван на „Сан Донато” са радикално преобразени. Те приемат стилизираните черти на героите на Рождество Христово в естествен размер (дори малко повече). През 1965 г. сцената за Рождество Христово е готова. Дизайнът е дело на Серафино Матучи, Джанфранко Тручия и Роберто Бентини. Съвремието е толкова важно за тях, че те включват астронавт в близост до яслата на новородения Исус.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Композицията се състои от 54 фигури. Те се съхраняват в подземието на Института за изкуство „FA Grue“, тъй като разрушителното земетресение преди три години в Абруцо нанесе сериозни щети върху постоянното им място в Музея на керамиката. В Рим в момента са изложени само част от фигурите.

Първото място, където е представена скулптурната композиция, е в двора на църквата на Кастели. След това тя гостува в Рим, Йерусалим, Витлеем, Тел Авив. Тази година композицията е на площада пред базиликата във Ватикана по решение на Светия престол.

Реакциите на обществото обаче са нееднозначни. Много от жителите на Рим се възмущават, че яслите на Рождество нямат нищо общо с традиционните фигури на Исус, Мария и Йосиф. В социалните мрежи кипи вълна от недоволство. Има и гласове на одобрение, но те са малко. Някои от коментиращите са забелязали и подчертаната дистанция между фигурите, която също не е характерна за рождественската сцена и намират в това намек за пандемичните ограничения.

Според Ватикана обаче това е добър начин да се демонстрира съпричастие с хората от Абруцо след тежкото земетресение, а и да се подчертае необходимостта от инвестиции в образованието на младите поколения – както в училищата, така и в университетите.

Фоби

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах