България с контраст между занаят и индустрия на Биенале 2019

Официалното откриване на павилиона ни на прочутия фестивал за изкуство е на 8 май

Малка венецианска уличка, където все още не са свалили рекламата от друго биенале. Снимка: Емил Л. Георгиев/„Площад Славейков“ - България с контраст между занаят и индустрия на Биенале 2019

Малка венецианска уличка, където все още не са свалили рекламата от друго биенале. Снимка: Емил Л. Георгиев/„Площад Славейков“

Проект съпоставка на представата за вековните занаятчийски традиции и масовата индустриална продукция на еднотипни и достъпни изделия, които обсебват съвременната жизнена среда, ще бъде българското участие на 58-ото Биенале за изкуство във Венеция. „Как живеем“ на Рада Букова и Лазар Лютаков, с куратор Вера Млечевска, ще бъде официално представен на 8 май на Българския павилион на Биеналето, за който е избран етаж от сградата Палацо Джустиниан Лолин, построена през 17-и век.

Проектът, визуален диалог между две произведения на Лютаков и Буков, е създаден специално за пространството на двореца, като залага върху смислова и визуална опозиция с архитектурно-историческия контекст на сградата и самата Венеция. И двамата автори пречупват серийното редуване на модула в основата на композициите си в генеричен свят от форми, където логиката и функционалността пропадат в бездните на въображението.

„След индустриализацията, окончателна в живота ни, се появява една повтаряемост, при която като че ли всичко подлежи на принципа на модулното изграждане, така наречената нормализация – посочва Букова. – Трябва да си купиш едно нещо, към което трябва после и второ, и трето, които са направени така, че да си пасват. Самия труд, чрез който можеш да придобиваш, е панелен, сериен, без цялостна гледна точка.“

Чрез видео, инсталации или звук, Букова изследва предметните останки и ефемирните отпечатъци от идеологическите, икономически и социални промени. В инсталацията тя въвежда градивна единица от синтетични индустриално произведени строителни материали, които натоварва с потенциала да се осъществят като декоративен мотив, функционален елемент или абстрактна картина.

Опитът на двамата художници ги прави съзнателни за социалните импликации на материалите в бита.

Лазар Лютаков, изследващ глобалните процеси на производство и потребление, пък създава серия от скулптури от плексигласови конструкции, които се съчетават с масовите, но в същото време напълно индивидуални, предмети от бита. В процеса на изработване на конструкциите, авторът цели да овладее прецизността на счупването. Провалът е търсен, но също и контролиран.

Индустриалното подобие на стъклото – плексигласа, той допълва с ръчно произведените стъклени чаши, внасящи съвсем различни принципи на производство и дистрибуция, които пренареждат взаимоотношението между прецизността на изработката и неговата стойност.

„Стъклото идва под формата на грубо изработени чаши, пълни с дребни недостатъци разкриващи не само ръчен труд, но и използването на рециклирано стъкло – казва артистът. – Пазарът, за който са направени, изисква да са достъпни, което оказва влияние върху времето, инвестирано за изработката. Това води до момента на случайност и на несъвършенство, отключващ за мен едно скулптурно усещане за нещата, тъй като те стават уникални по този начин.”

Опитът на двамата художници ги прави съзнателни за социалните импликации на материалите в бита. Употребата на индустриални синтетични материали като акрилат и полистирен в инсталацията постоянно разколебава възприятието между безлично тиражното и уникално артистичното, между устойчивост и бързото евтино,но безперспективно решение.

Българският павилион ще бъде официално открит от авторите и куратора на изложбата на 8 май и ще бъде отворен за широката публика от 11 май до 24 ноември.

Повече за проекта „Как живеем“ може да се види на официалния сайт на Българския павилион – тук.

ДС