Найден Тодоров и Камий Тома

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Българка с революционно откритие за Ван Гог?

Богомила Уелш-Овчаров публикува книга с невиждани досега скици на художника, от музея му в Амстердам смятат, че са имитации

(Авто)портрет на Винсент ван Гог, за който учените спорят дали е рисуван от самия него. - Българка с революционно откритие за Ван Гог?

(Авто)портрет на Винсент ван Гог, за който учените спорят дали е рисуван от самия него.

Десетки непубликувани досега и неподписани скици на Винсент ван Гог бяха публикувани в книга от родена в България изследователка – 77-годишната изкуствоведка Богомила Уелш-Овчаров, специалист по живота и творчеството на художника. Невижданите негови творби обаче, за които се твърди, че са създадени по време на престоя му в Арл, създадоха сериозни спорове в научните среди, а от музея на Ван Гог в Амстердам заявиха, че няма причина да се приписват на прочутия художник.

Книгата „Винсент ван Гог, мъглата на Арл“ съдържа 56 снимки на 65 рисунки и скици, които авторката Уелш-Овчаров, живееща в Торонто, твърди, че са създадени в счетоводен тефтер на хотел, в който Ван Гог пребивава по време на престоя си в Арл през 1888 г.

Автентичността на скиците е подкрепена и от уважавания изследовател на Ван Гог Роналд Пинкванс, който нарича работата „най-революционното откритие в цялата история на творчеството на Ван Гог“.

Самата книга бе представена на пресконференция в Париж във вторник. Минути след нейното начало обаче от музея на художника в Амстердам, най-авторитетният институт, който се занимава с живописеца, разпространиха становище, според което рисунките не са на Ван Гог, а „имитации“.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Уелш-Овчаров, която е курирала няколко големи изложби на холандския художник (включително и една в музея „Орсе“ в Париж), се придържа към твърденията си. Тя обяснява, че е разбрала за тефтера през 2013 г. и си спомня първоначалния си шок при виждането на първата страница, където има рисунка на кипариси.

Богомила Уелш-Овчаров с книгата си. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Богомила Уелш-Овчаров с книгата си. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Точната история на дневника е неясна. Неговата собственичка, предпочела да остане анонимна, го е получила от майка си преди повече от 50 години и заявява, че не е имала представа за връзки с Ван Гог. За нея това е бил просто „хубав албум с рисунки“, който ѝ напомнял за майка ѝ, казва Уелш-Овчаров.

В предговора на новата книга притежателката на тефтера пише, че го е получила за 20-ия си рожден ден към края на Втората световна война, след бомбардировките на Арл. След разрушенията майка ѝ открила набор от архивни материали в една от стаите на свой имот, а сред тях била и голяма книга с рисунки, както и малък ръчно изписан бележник. Без да знае нищо за изкуство, тя нямала идея за важността на откритието и  просто го прибрала.

Това бил краят на тази история, ако въпросната дама не показала работите на свой приятел и съсед, изкуствоведът Франк Бейл. Той имал предчувствие, че това не са просто нечии случайни скици и се обадил на своята колежка Богомила Уелш-Овчаров.

Според нея Ван Гог е получил тефтера от Жозеф и Мари Гино, собственици на „Кафе дьо ла Гар“ в Арл, където художникът бил от май до септември 1888 г. Предвид качеството на хартията, той най-вероятно е бил силно ентусиазиран от това да използва бележника.

Твърденията на Уелш-Овчаров са, че Ван Гог е рисувал в него предмети и пейзажи, които са го впечатлявали по време на обиколките му в Прованс. На скиците има купи сено и слънчогледи, както и впечатляващо познат автопортрет на Ван Гог, изгорял от слънцето и със своята прочута сламена шапка.

Уелш-Овчаров е прекарала последните три години в работа „като учен“ върху тефтера и вярва, че има категорични доказателства за автентичността му. Към онези, които я опровергават, заявява, че отричат революционно откритие без да позволят диалог.

Точната история на дневника е неясна. Неговата собственичка, предпочела да остане анонимна, го е получила от майка си преди повече от 50 години и заявява, че не е имала представа за връзки с Ван Гог. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Точната история на дневника е неясна. Неговата собственичка, предпочела да остане анонимна, го е получила от майка си преди повече от 50 години и заявява, че не е имала представа за връзки с Ван Гог. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Но специалистите в музея на Ван Гог са убедени, че става дума за имитации. Те са проучили 56-те снимки на рисунките, както и някои от оригиналите им преди пресконференцията, на която книгата бе представена. Изследователите от института са „на мнение, че работите не бива да бъдат приписвани на Винсент ван Гог“.

Според тях в скиците е използвано кафяво мастило – от вид, който никога не е бил откриван в творчеството на художника в този период. Изследователите от музея смятат още, че Ван Гог не е бил особено запознат с местата, нарисувани в бележника.


Вижте още: ДА ОБИЧАШ ВАН ГОГ И ДА ГО ПРЕСЪЗДАДЕШ

 

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах