Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Българският сериал – излишен лукс в ефира

Догодина ще се лее основно турска реч по телевизията

Актьорът Димо Алексиев и режисьорът Станимир Трифонов на снимачната площадка на сериала "На границата" - Българският сериал – излишен лукс в ефира

Актьорът Димо Алексиев и режисьорът Станимир Трифонов на снимачната площадка на сериала "На границата"

Със съжаление и дори печал се налага да следим новия български сериал – „На границата“, който тръгна по БНТ в неделя вечерта. Това е може би последната игрална поредица родно производство, която зрителите ще имат възможността да гледат за доста време напред. Телевизионното кино преживява криза, а безпаричието в културата е пряко свързано с черната дупка във финансите на държавата.

Хвърлянето на огромни средства в начинание с неизвестен резултат се преценява като излишен лукс в трите големи български медии. В момента те съставят бюджетите си за догодина и сериалът явно е последното нещо, което ще си позволят.

Под въпрос е дали БНТ ще поръча нов сезон на „Под прикритие“ – това е един от най-разточителните сериали, снимани у нас, с бюджет от около 180 хиляди лева на епизод, тъй като е пълен със скъпоструващи екшън и каскади.

Би Ти Ви са купили на производствена цена четирите епизода от сериала „Връзки“, заснети за „Тв7“. Заради тежкото финансово състояние на медията снимките бяха спрени и продуцентска къща „ЕМО вижън“ започна преговори за продажба на готовия материал с трите големи телевизии. Би Ти Ви са дали съгласието си за сделката, но все още умуват дали да харчат пари и за останалите 8 епизода.

Така догодина ще се лее основно турска реч в националния ефир, с дублаж разбира се. Турските сериали са евтини и средствата, вложени в закупуването им, имат бърза възвръщаемост, поради огромния интерес на българските домакини към тях.

Добрата новина е, че в Нова телевизия се готвят да финансират поне един нов български сериал през 2015 г. В последните години медията се бе оттеглила от телевизионното кино и инвестираше основно в комерсиални проекти като „Биг Брадър“, „Като две капки вода“ и „Денсинг старс“. Новината за сериала бе потвърдена и от председателя на директорския борд на Нова тв Дидие Щосел в интервю миналата седмица.

Войната между частните компании за заснемането на тази продукция вероятно ще придобие облика на телевизионна драма. Тъкмо в този жанр са изпаднали „Камера“ покрай скандалите за пари, които все още не са изплатили на участниците в „Революция Z“ и „Фамилията“. Хонорарите са си получили някои от актьорите в главните роли, но не и епизодици, масовка, оператори, гримьори, реквизитори и още стотици служители зад камерата. Отношенията между тях стават все по-остри. При последната среща миналия четвъртък продуцентите Димитър Митовски, Росен Цанков и Радослав Гочев (като представител на баща си Димитър Гочев) са обещали скоро да платят, без да уточняват кога. По покана на ощетените е присъствал и директорът на правния отдел в Би Ти Ви Господин Йовчев, за да увери и двете страни в скандала, че медията се е разплатила за поръчаните от нея епизоди. Ако до дни „Камера“ не се разплати, бившите им служители смятат да заведат срещу тях колективен иск в съда.

Факторът „Митовски“ е основен камък в кризата на българските сериали. Димитър Митовски е талантлив режисьор с желание за работа. Той стартира блестящо със сериала „Стъклен дом“ и с филма „Мисия Лондон“. Последствията от амбициите му бяха градивни за цялата гилдия – продукциите му предизвикаха невиждан интерес на зрителите към родното телевизионно и игрално кино и се отвори работа за много актьори и специалисти в киното. За жалост, от компанията на Митовски излязоха и немалко слаби поредици. Какъв е бил рейтингът им, се знае само от тях и в медиите, които са ги излъчили, защото данните от пийпълметричната статистика в различните фирми нямат много общо. Гледаемостта на трите големи телевизии е в пряка зависимост от това на коя фирма плащат – така сега всяка от тях е № 1. Поведението им е като на социологическите агенции преди избори – хвалят партиите срещу пари, за да омагьосват аудиторията.

На Митовски в последно време му се струпаха финансови проблеми, дано не са необратими. Причината за тях е неясна – медиите твърдят, че са платили на „Камера“, защо тогава хората не са си получили парите?! Моментът кога са били преведени парите на Митовски, може би е ключов. Докато е чакал превод, продуцентът може би е потърсил помощ другаде…?

Каквито и обяснения да търсим за неволите му, най-важното е да плати на хората, с които е работил. Факт е, че когато се появи на премиера на български филм, няма къде да седне, защото дължи пари на половината зала.

Затова в тази сложна обстановка около родното телевизионно и кинопроизводство е добре да не бързаме с коментарите за „На границата“ още след първата серия. Не, че ако прикрием слабостите му, зрителите ще продължат да гледат нещо, което не струва. Нито пък може да ги спрем с унищожителна критика. Но когато една творба е събитие, е добре да не премълчаваме този факт. Дано случаят е точно такъв!

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg