Една книга, излязла през 1975 г., се превръща в крайъгълен камък за разбирането как се е формирала българската нация, почти заличена през петте столетия османско владичество. „Българският Великден или страстите български“ на Тончо Жечев – исторически и литературен анализ на българските борби за освобождение – е всъщност динамична метафора за българското изобщо – от срама до величието.
Когато се появява, България е в ноктите на социализма, всяка свежа мисъл извън рамките на позволеното е потискана. Но дори при тази атмосфера на отрицание и догматика, „Българският Великден“ сякаш хвърля камък в блатото. За книгата се говори навсякъде. Тя не е забранена, но е опасна, ако бъде разбрана правилно.
Какъв парадокс! Днешното време, уж под знамето на свободната мисъл, я скри от мисълта и паметта на българите. Политиците взеха блестящата метафора и я превърнаха в плосък пиар. Изхабиха и опорочиха идеята за възраждане и национална гордост, а Тончо Жечев стана за цяло поколение почти непознато име, което липсва от учебниците.
Днес е време да си припомним, че Българският Великден, Възкресението българско, са възможни.
Предлагаме ви откъс от книгата „Българският Великден“, в който Тончо Жечев внимателно и иносказателно разкрива истинската същност на руската политика на Балканите и личността на граф Игнатиев, „назначен“ от съветската историография за „спасител на българите“.
Граф Игнатиев, неговите комисии и новите опити за помирение
Мечтата за истинско компромисно решение на разпрата, за помирение на двете страни, не била нито българска, нито гръцка, нито особено турска. Това е политическият блян на бляскавия руски дипломат граф Николай Павлович Игнатиев, посланик на велика Русия, към която са били обърнати очите на българите. Като директор на Азиатския департамент и помощник-министър на външните работи граф Игнатиев познавал цялата сложност на българо-гръцкия спор. Но едва ли е предполагал, че повече от времето му като посланик в Цариград ще бъде посветено на този все пак частен въпрос в огромната система на руските интереси и задачи на Изток. Гледищата на граф Игнатиев по българския въпрос са част от неговата широка концепция за предназначението и посоката на руската политика по Източния въпрос, концепция, несподеляна от неговото пряко началство в Петербург, от Горчаков, Гирс, Жомини, Новиков. Неведнъж към неговите смели начинания и неочаквани дипломатически ходове се е резервирал и самият император Александър II.
Политическите цели на Игнатиев са формирани в официалните консервативни кръгове на славянофилството, към което той принадлежи. По собствените му думи в дейността си на Изток той се вдъхновява от три цели: първо – унищожаване на Парижкия договор, т. е. тежките следствия от Кримската война, второ – в работите на Турската империя първенствуващо значение трябва да има влиянието на Русия, която непосредствено или опосредствено да владее проливите; на трето място – за разлика от официалната тогава царска политика, Игнатиев поставя ударението върху неизбежния сблъсък с Австрия, с оглед нейните стремежи да се разширява към Егейско море. За всичко това според граф Игнатиев най-необходимо е на руската политика да печели като свои съюзници иноверното население в Турската империя, но не трябва „да приема средството за цел, т. е. да иска освобождението на славяните, като им даде след това възможност да служат на враждебна на Русия политика“.Съгласно с тези общи цели е изработено и гледището на граф Игнатиев по българо-гръцката разпра, от тях се вдъхновяват и всичките му изключително упорити и непрекъснати действия за разрешаването ѝ. Преди всичко за политик от неговия калибър е била съвършено ясна тънката игра на Али паша и Портата изобщо, които използвали спора, за да отслабят силните позиции на Източната църква, преди това закрепени и потвърдени от много султани, но чувствително поклатени след трагичните за Русия резултати от Кримската война. Игнатиев виждал, че турските политици бързат да използват ситуацията и да отнемат от патриаршията онова положение, което тя е имала преди това – извънредно изгодно за православна Русия средство за нейното проникване и защита на християните в Турция. Още по-ясно за дипломат от ранга на Игнатиев е било обстоятелството, че турците поддържат непрекъснато висок градуса на разпрата, боейки се от единство на двете големи народности в империята в епохата на националните движения.
От друга страна, турците с различни средства подсказват на българите възможности за ориентация на Запад и откъсване от Русия. В известен смисъл концепцията на граф Игнатиев по разпрата е схематична и построена на простото противопоставяне и противодействие. Тя е изработена на следния принцип: кое е най-неизгодно за Турция в случая? Помирението на двете страни. В такъв случай най-изгодното за християните под турско и за руските политически интереси е помирението на всяка цена. За това помирение граф Игнатиев хвърля всичките си огромни знания, дипломатическа ловкост, връзки, необикновени способности.
Сега нека с няколко думи обрисуваме човека, който с такива амбиции и блянове стъпи като руски посланик на бреговете на Босфора през лятото на 1864 г., по времето на една от най-големите безизходици в българското движение, и със своите неуморни трудове всъщност подготви обявяването на освободителната война, която реши не църковния, а политическия български въпрос. Поемайки поста посланик в Цариград, граф Игнатиев като представител на една от великите сили е знаел, че трябва да развързва един от най-заплетените възли на световната политика, че това е точката, в която се пресичат интересите на всички европейски сили, и то в момент, когато става последната подялба на наследството на „болния човек“, на залязващата империя. Наричали го „петербургския Бисмарк“ и това отразявало неговия маниер на решително действие, съчетано с твърде предвидлива и далечна подготовка извън погледите на съперниците. Едновременно с това обаче той бил изключително любезен, можел да блести във всеки аристократичен и дипломатически салон, духовит и обаятелен, като зад светските остроумия винаги знаел да сдържа езика
си тъкмо за това, което интересувало най-много съперниците му. Той ловко бъркал отдавна известните и твърде изтъркани карти на зелената дипломатическа маса в Цариград, благодарение на което си спечелил истинска омраза на равните му по ранг посланици на великите сили, следящи с тревога и ненавист неговите действия. Излишно е да се подчертава колко зашеметяващо обаяние е имала личността му за българите, които той посрещал и изпращал с уверения, че техните въпроси ще намерят истинско разрешение с помощта на Русия. Благодарение на искрените усилия на графа да се постигне компромис между българите и патриаршията, компромис, при който единството на
Източната църква ще се запази, за сърби, гърци и турци той минавал за „българофил“. Неговите постоянни занимания и грижи във връзка с нашите искания са му извадили това име.Дипломат като Н. П. Игнатиев е бил съвсем по ръста на Русия и нейната роля в тази част на света. Около името му се създавали легенди, които той умело използвал в интерес на работата си. Говорело се например за неговото фантастично появяване през 1860 г. начело на деветнадесет казаци в центъра на Пекин и ролята на спасител на Китай, за неговото участие при закрепването на Русия на левия бряг на Амур. Особено много легенди, грижливо поддържани от графа, запознат добре с ориенталския манталитет, са се ширили за неговото близко приятелство със султан Абдул Азис. Тези легенди са стигали до Петербург и са дразнели неговото началство, а понякога и самия император. На една телеграма, в която графът съобщавал за предаността на султана към русите, Александър II написал собственоръчно:
„Je n’ai que faire de son amitié“.
„Със султана ние сме приятели – пише Игнатиев на Антониу Капустину в Йерусалим, – приятели (подчертано от него) най-близки.“
Той съумял да вдъхне респект на турските първенци, наричали го Игнат паша и го уважавали, което извънредно много помогнало за издигането и поддържането на висок престиж и влияние на Русия в източната политика и подготовката за разрешението на Източния въпрос. Не случайно по-късно, след като станали по-ясни неговите успехи и заслуги, се заговорило за „игнатиевската школа в дипломацията“.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение