Найден Тодоров и Камий Тома

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Белохлавек: Аплодисментите понякога са озадачаващи

Ако би бил фестивален директор, диригентът би се борил за спирането на войните

Не мисля, че може да има усещане за вина при какъвто и да е контакт с музиката", казва диригентът на Чешката филхармония Иржи Белохлавек. - Белохлавек: Аплодисментите понякога са озадачаващи

Не мисля, че може да има усещане за вина при какъвто и да е контакт с музиката", казва диригентът на Чешката филхармония Иржи Белохлавек.

Диригентът Иржи Белохлавек и Чешката филхармония гостуват във Великобритания за серия от концерти. Прочутият музикант даде блиц интервю за „Гардън“ – за Малер, пианото на Питърсън, Бърнстейн, Гулд и вдъхновението.

– Как най-често слушате музика?

– Използвам аудиосистемата в дома си, тя е с доста добро качество.

– Какво беше последното музикално произведение, което си купихте?

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

– Деветата симфония на Брукнер с Берлинската филхармония и сър Саймън Ратъл.

– Какъв е музикалният ви „гилти плежър“ (от англ. – термин за нещо харесвано, но пазено в тайна от чувство за вина)?

– Не знам такова нещо. Мисля, че не може да има усещане за вина при какъвто и да е контакт с музиката.

– Ако имате шест свободни месеца да усвоите нов инструмент, кой бихте избрали?

– Ще опитам да подобря свиренето си на пиано.

– Допустими ли са аплодисментите между действията?

– Зависи от ситуацията. Понякога може да са много озадачаващи, но от друга страна показват ценна реакция у слушателите – затова трябва да бъдат приемани. Знаем, в миналото това е било честа практика. Бих казал, че в този смисъл невраждебният подход определено е за предпочитане.

– Какво би подобрило формата на класическия концерт?

– Фантазия и кураж на музикантите и организаторите.

– Кое е най-запомнящото ваше преживяване като зрител на живо?

– Втора симфония на Малер с маестро Рафаел Кубелик на фестивала в Единбург, когато бях 19-годишен.

– Първият запис, който си купихте?

– Не помня.

– Харесвате ли мюзикъли?

– Да, винаги, когато съм в Ню Йорк, опитвам да посетя няколко представления на Бродуей, класическите са най-добрите. Помня една отлична версия на „Клетка за пеперуди“.

– Колко записи на „Голдберг вариации“ притежавате? Имате ли любим?

– Не знам колко са, не съм добър в статистиката. Знам, че бях хипнотизиран от изпълнението на Глен Гулд.

– С кой диригент от недалечното минало бихте искали да работите?

– Ленард Бърнстейн.

– С кой некласически музикант би ви харесало да работите?

– Оскар Питърсън.

– Представете си, че сте фестивален директор с неограничени ресурси. Какво ще поставите за откриването на програмата?

– Ще се постарая да бъде творба, посветена на спирането на войните, жестокостите и всички видове омраза – труд с универсално значение, приканващ хората в царството на любовта.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах