Биографията на Уди Алън все пак излезе в Америка

Режисьорът разказва откровено живота си в книга, посветена на Сун-И

#MeToo доведе до край на кариерата на Уди Алън в Америка, но режисьорът намери спасение в Европа - през лятото на 2019 г. той засне новия си филм в Испания. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Биографията на Уди Алън все пак излезе в Америка

#MeToo доведе до край на кариерата на Уди Алън в Америка, но режисьорът намери спасение в Европа - през лятото на 2019 г. той засне новия си филм в Испания. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Биографичната книга на Уди Алън излезе на американския пазар, въпреки протестите на Ронан Фароу и мнозина, които го подкрепиха. „Apropos of Nothing“ (Без връзка с нищо) обаче не излезе от „Ашет“, които първоначално баха купили правата за издаване – техни служители се възпротивиха, а и същото издателство стои зад книгата на Ронан Фароу за #MeToo. Книгата се появи на 23 март от „Аркейд пъблишинг“.

В изданието Алън разказва откровено живота си – от детството в Бруклин през успешната кариера във филмовата, телевизионната и стендъп комедийната индустрия до взаимоотношенията си със семейството и приятелите, отбелязват от издателството. Книгата е посветена на Сун-И Превин.

Някои предполагат, че изданието идва в подходящ момент, тъй като новината за излизането му ще потъне в новинарския поток, засенчена от коронавируса.

„Аркейд“ е под шапката на „Скайхорс пъблишинг“, откъдето съобщават, че все още не е взето решение дали Алън ще дава интервюта по повод книгата. Все още няма и информация дали заглавието ще се продава на европейския пазар, но няколко издатели вече са проявили интерес.

Америка за България

„Apropos of Nothing“ започва в тона на героите на Селинджър и Джордж С. Кауфман, описвайки израстването на Алън в Ню Йорк и любовната му афера с Даян Кийтън, пише „Гардиън“. Чувството на носталгия в първата част на книгата напомня за филмите му „Радио дни“, „Ани Хол“, „Пурпурната роза от Кайро“, „Хана и нейните сестри“. Но с прелистването на страниците атмосферата става все по-мрачна и придобива оправдателен тон, когато авторът разказва за връзката си с Миа Фароу и обвиненията от осиновената му дъщеря Дилън Фароу за сексуално малтретиране, когато била дете.

Връзката на Алън и Фароу продължава повече от десет години. Алън запазва спомена за „много, много красивата“ Миа, която през годините „охладнява“, особено след раждането на билогичното им дете Ронан през 1987 г. След това идва спорният за мнозина момент в началото на 90-те години, в който режисьорът започва романтична връзка с осиновената си дъщеря Сун-И Превин, 30 години по-млада от него.

В началото на нашата връзка страстта бе върховен господар, не можехме да държим ръцете си далеч един от друг“, пише той за Превин.

Двамата сключват брак през 1997 г.

Colibri april 2017

Режисьорът разказва за деня, в който Миа Фароу научава за връзката им – открива еротични фотографии на дъщеря си, която тогава била на двадесетина години, в апартамента на режисьора:

Разбира се, оправдавам нейния шок, изненада, гняв, всичко. Това бе нормалната реакция“.

Никъде той не изразява съжалението си, че доведената му дъщеря му става любовница.

На няколко пъти, когато ставаше по-тежко и аз бях клеветен навсякъде, ме попитаха дали щях да съм със Сун-И, ако знаех развръзката? Винаги съм отговарял, че ще го направя отново, без да се замислям“, споделя Алън.

Още в началото на 90-те Алън категорично отхвърля твърденията на Дилън, че била сексуално тормозена от него.

Никога не съм докосвал с пръст Дилън, не съм правил нещо, което е неуместно, не съм я тормозил. Историята ѝ бе измислица от началото до края“, пише режисьорът.

След разказа на Дилън, през 90-те Алън е подложен на две независими разследвания, след които не е образувано съдебно дело. Тази история заживя втори живот в ерата на #MeToo, което доведе до преждевременно прекъсване на договора на режисьора с „Амазон“ и до трудното намиране на американска компания, която да разпространи готовия му филм „Един дъждовен ден в Ню Йорк“. Говори се, че преди интереса от „Ашет“, ръкописът на Алън е бил отхвърлен от редица други издателства.

Няма да отричам, че в моите поетични фантазии добре се вписва представата да бъда артист, чиято работа не се цени в собствената му страна заради несправедливост и затова той намира публиката си в чужбина – казва в книгата си Алън. – Сещам се за Хенри Милър. Джеймс Джойс. Дейвид Хърбърт Лорънс. Виждам се да стоя сред тях. Долу-горе по това време съпругата ми ме събуди с думите: „Хъркаш“.“

На много страници Алън разказва за раздялата си с Фароу, но пази мили спомени за общите им филми – „Хана и нейните сестри“, „Дани Роуз от Бродуей“… подчертавайки актьорските ѝ умения. Хубави думи казва за дългогодишните си защитници Алек Болдуин и Дик Кавет, споделя за срещите си с Мел Брукс, Бет Милдър, Нийл Саймън…

Новината, че „Apropos of Nothing“ ще бъде публикувана в началото на април, излезе в началото на март. Срещу решението на „Ашет“ се възмутиха не само техни читатели и обикновени хора, но и собствените им служители, които демонстративно напуснаха офиса на издателството в Ню Йорк и организираха митинг. Вълната на гнева яхна Ронан Фароу. Той изтъкна, че е некоректно същата компания, която публикува книгата му „Catch and Kill“, да застане и зад издание на един от хората, обвинен в същата тази книга за сексуални престъпления. Ронан се закани, че ще прекрати договора си с „Ашет“, тъй като стана ясно, че издателството е работило по биографията на Алън, докато е подготвяло за публикуване заглавието на Фароу.

Вследствие на протестите от различни страни „Ашет“ се отказаха от биографията. Сред тези, които се запитаха дали това е най-правилното решение, бе Стивън Кинг, който отбеляза, че с мнението си не защитава Уди Алън, но се притеснява „на кого ще поставят намордник в бъдеще“.

Вижте още: СТИВЪН КИНГ: НЕ МИ ПУКА ЗА УДИ АЛЪН, А НА КОГО ОЩЕ ЩЕ БЪДЕ ПОСТАВЕН НАМОРДНИК

В послепис в изданието на „Аркейд“ Алън пише, че от „Ашет“ обещали да издадат книгата му, въпреки че авторът бил „токсичен човек, достоен за презрение и заплаха за обществото“. Премислили позицията си, едва когато обществото също изразило недоволство.

В тези странни времена, когато истината често се заклеймява за „фейк нюз“, ние като издатели предпочитаме да дадем гласност на уважаван артист, вместо на хората, решени да го заглушат“, казва в изявление Джанет Сийвър от „Аркейд“.

„Скайхорс“, собственици на „Аркейд“, е издателство, което обича провокациите – в каталога им са автори както Самюъл Бекет и Октавио Пас, така и Джим Гарисън, теоретик на конспирациите за Джон Кенеди, и Алън Дершовиц, адвокат на Доналд Тръмп.

Подкрепете ни!

Скъпи читатели, „Площад Славейков“ има нужда от вас.

Никога до днес не сме разказвали за трудностите, които има нашата медия сред конкуренцията на сензационната журналистика и паразитирането на редица популярни сайтове с авторски текстове от нашия онлайн площад. Истината е, че съществуването ни е възможно благодарение основно на културните институции, които ни ценят като истинския културен портал на България.

Сега се намираме в извънредна ситуация. Колапсът на родния културен живот ще се отрази фатално на „Площад Славейков“. А точно днес, когато изолацията става начин на живот, ние осигуряваме достъп до културата във вашия дом, даваме ви това, от което карантината ви лишава.

Затова се надяваме да ни подкрепите и да минем през критичните времена заедно. С вашата помощ „Площад Славейков“ ще продължи да бъде прозорец към културата и към света.

Ако цените нашето присъствие в интернет, ако държите на нашата позиция, независимо дали сме на едно мнение с вас, ако желаете и занапред да бъдем част от вашето ежедневие, подкрепете ни!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg