Найден Тодоров и Камий Тома

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Блажени дни с Киномания. Какво няма да пропуснем

Над 50 филма и няколко шедьовъра. Адела Пеева с разказ за паралелната България на национализма

Британската черна комедия „Смъртта на Сталин“ е сред най-очакваните премиери на „Киномания“. - Блажени дни с Киномания. Какво няма да пропуснем

Британската черна комедия „Смъртта на Сталин“ е сред най-очакваните премиери на „Киномания“.

Задават се чудни 15, че и повече дни за киномани(аци)те, с над 50 непоказвани у нас филми, между 16 и 30 ноември. Това е официалната част, иначе празникът започва още на 11 ноември с първата у нас прожекция на шедьовъра на Стенли Кубрик (и на Стивън Кинг, а защо не и на Джак Никълсън), „Сиянието“ – и то неговата по-дълга, 143-минутна версия. А някои от най-очакваните филми – „Въртележка“ на Уди Алън и „Формата на водата“ на Гийермо дел Торо, ще можем да гледаме почти по Коледа. Най-рано можете да видите и двата в неделя, 17 декември, съответно от 18 и 20,30 ч.

Откриването на 31-ото издание на фестивала е на 16 ноември в зала 1 на НДК с „Безкрайната градина” на режисьора Галин Стоев – съвременна градска драма, под чиято повърхност се крият невидими светове и се раждат неочаквани чувства. Интерес, както винаги, предизвиква френското кино – с истории за Гоген, Роден, Далида и документален филм за братята Люмиер, както и със специалното събитие в рамките на френската програма – кино-концерта „Лодката на влюбените”. Спектакълът е създаден през август 2007 г. за фестивала в Аоста Strade del Cinema. Неочакваната комбинация между ням филм на голям автор от ранното европейско кино – Жан Епщайн, хорът „Големите български гласове”, воден от Илия Михайлов, и триото на френския джаз пианист Франсoа Рюлан определено е  събитие от европейски мащаб, „симбиоза между импресионистичното кино и балканската музика“.

Сред филмите в програмата са премиерни заглавия, селектирани и наградени на едни от най-престижните фестивали по света, както и нови български филми от игралното, документалното и детското кино.  Вече ви разказахме за някои от най-важните заглавия – тези, които ще бъдат показани в зала 1 на НДК.

Вижте още: ГАЛИН СТОЕВ ПОВЕЖДА ЕСЕННИЯ ПИР НА КИНОМАНИАЦИТЕ

Има обаче и други заглавия, които никак не ни се иска да пропуснем – ето някои от тях:

„Болшой“ – режисьорът Валери Тодоровски  описва идеята така:

„История за това как обикновен човек открива за себе си красотата. Сага, която започва в средата на 90-те години в малък провинциален град и завършва на сцената на Болшой театър, за който самите театрални работници казват: тази сграда не се нуждае от никого, но тя е нужна на всички“.

„Сбогом, Кристофър Робин“ – поглед „зад кулисите“ към живота и творчеството и семейството на драматурга А. А. Милн. Вдъхновен от играчките на сина си Кристофър Робин, той създава вълшебния свят на Мечо Пух, Прасчо, Йори и приятелите им в Голямата гора. Разказ за семейството, зашеметено от световния успех на тези истории с Донал Глийсън, Марго Роби и други.

„Смъртта на Сталин“ е британска черна комедия по френски комикс за хаоса сред ръководната върхушка в последните моменти на вожда и след това. През септември от руското Министерство на културата обявиха, че обмислят забрана на филма в Русия. Междувременно Джейсън Айзъкс, който играе маршал Жуков (Стив Бушеми е Хрушчов, а Майкъл Пейлин – Молотов), обяви:

„Филмът е много смешен. Практически всички събития, за които се разказва в него, дори и най-абсурдните, са се случили наистина”.

„Три билборда извън града“ е филм на Мартин Макдона (режисьор и сценарист), а с шедьовъра си „В Брюж“, той привлече предварително вниманието за години напред. Този път той е създал интелигентна и мрачна трагикомедия, непредсказуема и с великолепни актьорски изпълнения – за битката на една (не)обикновена жена, пострадала от престъпление, с местните сили на реда.

„Свят, пълен с чудеса“ е екранизация по бестселъра на Брайън Селзник за две 12-годишни деца с увреден слух, споделящи общо вдъхновение от Природонаучния музей в Ню Йорк, но Роуз (Милисент Симъндс/Джулиан Мур) живее през 1927 г., а Бен (Оукс Фегли) – през 1977 г. Двамата откриват у себе си способност за любов и творчество, които ще им помогнат да разгадаят мистерията, която ги свързва.

Много силна е и музикалната програма – има документални филми за „Буена Виста Соушъл клъб“, Джон Колтрейн, попфестивала Монтерей 1968, Ела Фицджералд... и игрални – за Нина Симоун със Зоуи Салдана, за една среща на Джанго Райнхарт с нацистите – „Джанго“, както и „От песен на песен“ (който не изглежда шедьовър), но все пак е режисиран от Терънс Малик, с участието на Райън Гослинг, Руни Мара, Майкъл Фасбендър, Натали Портман, Кейт Бланшет… и специалното участие на Пати Смит и Иги Поп като самите себе си.

Най-вълнуващ в тази категория ни изглежда „За паметта и музиката“ – лирична и красива история за страдаща от Алцхаймер джаз певица и световно прочут неврохирург, който се опитва да ѝ помогне. Заснет е по романа на Никълъс Базан – директор на Центъра по неврология към Луизианския държавен университет и e вдъхновен от научно изследване, но се превръща в завладяваща история, благодарение на забележителното изпълнение на Онжаню Елис.

Разбира се, можем да изброим и още филми, които си струва да се видят, но заглавието, което със сигурност не бих пропуснал, е „Да живее България“ – новият документален филм на Адела Пеева („Чия е тази песен“), който фокусира вниманието към един сериозен проблем – възраждането на екстремния национализъм у нас. В продължение на три години е проследено развитието на няколко младежи от София, Стара Загора и Пловдив с подчертано патриотично чувство, които определят себе си като патриоти и по-често като националисти.

„Филмът ще ви отведе в един паралелен свят, в който аз поне имах чувството, че не съм в България“, споделя Адела Пеева.

Режисьорката припомни за емблематичната сцена от „Кабаре“ (1972) на Боб Фос, в която едно ангелоподобно момче запява лирична, нежна, родолюбива песен („Утрешния ден ни принадлежи“), която не след дълго всички присъстващи подемат в транс, тя се превръща в марш и всички обещават, че ще завладеят света – доста плашещо.

„Сега, отново, през цялото време на снимките изпитвах същата емоция, тревога и страх – призна Адела Пеева. – Това е свят, който започва от училищата, където децата пеят родолюбиви песни, а след това участват в шествия, в които се скандират националистически лозунги. Смело мога да кажа, че нямайки коректив, расте поколение, обхванато от шовинистични и националистически идеи.“

Пеева е убедена, че филмът ѝ ще раздели обществото – и смята, че по това колко разделено ще е то, ще разберем докъде сме стигнали. И предупреди зрителите:

Гледайте филма, докато още може да го гледате“.

Премиерата на „Да живее България“ на „Киномания“ е на 24 ноември в кино „Люмиер Лидл”. Следващите прожекции са на 27 ноември от 18,15 ч. в „G8”, на 28 ноември от 18,30 ч. в „Одеон”, на 29 ноември от 18,30 ч. в „Euro Cinema”, на 30 ноември от 19 ч. в Дома на киното. А на 16 декември филмът ще бъде показан в Берлин, в известният театър „Максим Горки“.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах