Блокирана заради пърформанс на Марина Абрамович

Арт критичката Диана Попова без достъп до профила си във Фейсбук, след като публикува кадри от ретроспективна изложба на художничката

За администраторите на Фейсбук голотата е проблемна независимо дали е в произведение на Марина Абрамович (вляво), или е изобразена в антична статуя като тази на Венера Милоска. Колаж: „Площад Славейков - Блокирана заради пърформанс на Марина Абрамович

За администраторите на Фейсбук голотата е проблемна независимо дали е в произведение на Марина Абрамович (вляво), или е изобразена в антична статуя като тази на Венера Милоска. Колаж: „Площад Славейков

Свободата на изразяване даде нова (временна) жертва във Фейсбук – арт критичката Диана Попова бе блокирана за 24 часа. Причината е публикувана от нея снимка от пърформанс на Марина Абрамович. Очевидно възприемането на изкуство и по-специално пърформансите (но и ренесансовата и антична голота) създават сериозни затруднения не само на неподготвената публика, но и на администрацията на най-голямата социална мрежа (а и на някои художници).

„Публикувах снимка от произведение на много известната пърформанс художничка Марина Абрамович – пише в молба до администраторите на Фейсбук за преразглеждане на блокирането си Диана Попова. — Произведението точно сега е част от голямата ретроспективна изложба на художничката „The Cleaner“ в Палацо Строци във Флоренция, Италия. Може да се види там до 20 януари 2019 г.

В своите пърформанси Марина Абрамович използва своето собствено тяло по художествен начин и често се изправя тъкмо срещу насилието и третирането на женското тяло като парче месо. Названието на пърформанса, от който е снимката, е „Ритъм 0“ (1974) и е част от серия пърформанси, които се смятат за класически художествени произведения в историята на съвременното изкуство. И е странно – и дори комично в някакъв смисъл – Фейсбук да цензурира класически произведения, които се изправят именно срещу насилието. Още повече, че в статуса си съм обяснила смисъла на работата, имайки предвид идеята на художничката Марина Абрамович“.

Заради тази снимка от пърформанса „Ритъм 0“ (1974) на Марина Абрамович профилът на Диана Попова бе блокиран.

Отговорът на исканото от критичката преразглеждане на забраната, е, че това може да стане по-късно. А ако срокът за разглеждане на молби за отмяна на 24-часови забрани е 24 часа, това е отличен пример за Параграф 22.

Америка за България

Точно толкова парадоксална е и политиката на Фейсбук – под знамето на борбата срещу сексизма и насилието, администрацията на социалната мрежа постоянно блокира постове на потребели, борещи срещу същите тези пороци. При това към днешно време Фейсбук цензурира творби, произведени преди 40-50 години, а в някои случаи и преди 400-500.

Като потребетели можем само да се надяваме, че социалната мрежа е толкова нова и така неочаквано разраснала се медия, че собстената ѝ администрация все още не може да се ориентира какво се случва и как да го контролира. Това, което можем да направим ние, е да не се примиряваме с тази нова цензура.

Bookshop 728×90