Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Боил Банов стъпка назад: Няма да съкращаваме актьори

И осемте задлъжнели културни института имат ресурс да се оздравят, заяви зам.-министърът на културата

Има бъдеще за българските сценични изкуства, убеден е Боил Банов – и за театри, и за опери, и за филхармонии.  - Боил Банов стъпка назад: Няма да съкращаваме актьори

Има бъдеще за българските сценични изкуства, убеден е Боил Банов – и за театри, и за опери, и за филхармонии.

Не се предвижда да се правят съкращения на артисти и това не влиза в предписанията към директорите на осемте културни института в страната, натрупали големи дългове през годините. Това стана ясно от интервю на заместник-министъра на културата Боил Банов пред Би Ай Телевизия. По неговите думи в момента дълговете са занулени и институтите имат шанс за ново начало. Закрити театри обаче няма да има, заяви Банов.

„Наша основна задача е да съхраним всички български театри, да съхраним мрежата – обясни зам.-министърът. – Това е ключово, независимо, че тя е може би прекалено широка за размерите на страната. Тя е огромна ценност, която не може да се разруши.“

Според него понятието „открита сцена“, за което се заговори в последните дни и което на практика означава закриване на трупата на даден театър, има създадена негативна конотация от времето на премиера Иван Костов – и всъщност плановете на министерството сега не са такива.

Ще се говори за държавни сцени, а не за открити сцени, коментира Банов.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

„Представете си театъра Х, който е със занулени дългове от 700 хиляди, половин милион лева, започне да трупа абсолютно същия дълг, това е прогнозируемо. Даден е равният шанс, дадена е възможност да се прогресира, но започва наново акумулиране на дълг. Тогава, след като се премине един тежък процент, вижда се, че няма възстановяване – ще преминем към система на държавни сцени. Там държавата ще гарантира определена щатна численост, 20 или 25 човека според спецификата на самата сграда, която да може да осъществява всякаква дейност вътре съвсем спокойно – и да приема гостуващи представления, и да създава спектакли и т.н.; ще отворим пари, немалко, за дейност в този институт, но на проектен принцип.“

Има бъдеще за българските сценични изкуства, убеден е Банов – и за театри, и за опери, и за филхармонии. Според него проблемите в отделните институти са специфични във всеки от случаите – но все пак мениджърският въпрос е много важен.

„Изискваме много сериозни антикризисни програми, които ще следим месец за месец – обясни зам.-министърът. – Трябва да съдържат анализ на разходите, анализ на задълженията, на приходите, на репертоарните планове, на това какво в региона е важно в крайна сметка.“

Той обаче подчерта, че в мерките, които се очакват от директорите, в никакъв случай не влиза съкращаване на актьори. Ключовото е репертоарът, както и външните им разходи – за граждански договори и т.н., в които има възможност за събиране.

„И в осемте института абсолютно има ресурс при сериозна стабилизационна програма, при малко по-адекватен репортоар, да могат балансирано и спокойно да работят – коментира Банов. – Но ние сме длъжни да създадем графа, в която при ново завъртане на обстоятелствата така, да има опция да се случи нещо друго и да се развива театърът в този регион.“

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах