Този текст е публикуван преди повече от 1 година

Борбата за „Овчарката“ на Писаро, заграбена от нацистите

Наследница на законните собственици твърди пред съда, че е била принудена да се откаже от реституция на картината

Камий Писаро, „Овчарка, прибираща овцете си“, 1886 г. Снимка: Музей „Д’Орсе“  - Борбата за „Овчарката“ на Писаро, заграбена от нацистите

Камий Писаро, „Овчарка, прибираща овцете си“, 1886 г. Снимка: Музей „Д’Орсе“

Преди 80 години нацистки офицери нахлуват в малка банка в югозападна Франция и ограбват сейфовете с ценности, депозирани в институцията. Наред със семейни реликви и други ценни вещи, офицерите попадат и на няколко произведения на изкуството, сред които картина на импресиониста Камий Писаро, изобразяваща овчарка и нейното стадо, окъпани в светлина.

Платното било оставено на съхранение от еврейска двойка – Раул и Ивон Мейер, наследници на собствениците на популярния френски универсален магазин „Галери Лафайет“. През 1941 г., когато нацистите прибират произведението на Писаро, Франция е под нацистка окупация вече година.

От тогава до 2012 г. следите на творбата се губят – докато Леон-Ноел, осиновена дъщеря на Мейерови, не я открива в галерия в Оклахома, САЩ. Това поставя началото на дълъг трансатлантически спор за реституцията на „Овчарка, прибираща овцете“ във Франция.

От галерия „Фред Джоунс Джуниър“ към Университета в Оклахома твърдят, че картината им била дарена от американско семейство. През 2016 г. наследницата на Мейер постига компромис с институцията притежанието на картината да бъде общо – тя не може да бъде продавана, разменяна или дарявана без разрешение и от двете страни. Но друга клауза от договора тогава привлича публичното внимание: на всеки три години картината ще пътува между Оклахома и музея „Д’Орсе“ в Париж, за да я видят повече любители на изкуството.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Според фондацията, отговаряща за музея към университета, това е „модел за справедливото и честно разрешаване на съвременните спорове за реституция“. Но според адвоката на Леон-Ноел Мейер, Рон Софе, клиентката му е била принудена да подпише споразумението, тъй като тогава ѝ обяснили, че давността на искането за реституция вече е изтекла.

„Тъй като от университета не искат да реституират картината, госпожа Мейер бе поставена пред риск никога повече да не види картината във Франция – казва адвокатът пред Би Би Си. – Решението картината да пътува между Оклахома и френски музей бе на Оклахома. Госпожа Мейер няма възможност дори да се докосне до собствеността си.“

Още по-странна, според адвоката, е клауза в споразумението, която изисква от 81-годишната Мейер да подари картината на френска арт институция, договорена предварително между двете страни. Ако това не се случи, то тогава платното ще остане за постоянно в САЩ по програмата „US Art in Embassies“.

От 2017 г. „Овчарката“ на Писаро е експонирана в „Д’Орсе“, но Мейер казва, че не може да дари творбата на музея, защото остава изискването картината да пътува на всеки три години. В изявление от парижката институция заявиха „трудностите“ и „разходите“, вложени в процеса по транспортирането на творбата, но не коментират юридическите обрати в случая.

В края на юли произведението ще отпътува за Оклахома, но Мейер се опитва да предотврати това с помощта на френския съд. Решението ще бъде обявено следващия месец.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах