Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Борисов прехласнат от Майстора в БГ Лувъра: Това оригинал ли е?

Стари картини в нов музей?! Гениална мисъл на един сайт! Догодина ще напълним новото крило с нови мои картини

Премиерът Бойко Борисов бе разведен из залите на новата национална галерия от министъра на културата Вежди Рашидов и акад. Светлин Русев. Снимки: Румен Добрев - Борисов прехласнат от Майстора в БГ Лувъра: Това оригинал ли е?

Премиерът Бойко Борисов бе разведен из залите на новата национална галерия от министъра на културата Вежди Рашидов и акад. Светлин Русев. Снимки: Румен Добрев

„Стари картини в нов музей?! Прочетох това в един сайт, гениална мисъл! Сега съм казал на Вежди в новото крило само мои картини да има, на нови млади автори“, заяви премиерът Бойко Борисов на откриването на Новата национална галерия „Квадрат 500“ в четвъртък след разходка из залите й. Заедно с него присъстваха почти всички министри от кабинета, но председателят им обеща в сряда да ги доведе отново в БГ Лувъра.

Премиерът разказа как преди няколко години бил на посещение в Ателието-галерия на Светлин Русев и станало дума, че си нямаме музей, в който да изложим огромна част от изящното ни наследство, съхранявани в мазета, където се разпадат.

„И аз му казах: „Ами ще ви направим музей.“ И ето го музеят днес. Не му се радвайте много, може някоя лампа да изгори, някоя плочка да падне и дано водата тук да е достатъчно бистра до утре… Защото се пише само за това“, разказа Борисов и посочи близкото езерце в двора край платформата, на която бяха качени официалните гости.

Премиерът Бойко Борисов и директорката на Националната галерия Квадрат 500 Слава Иванова.

Премиерът Бойко Борисов и директорката на Националната галерия Квадрат 500 Слава Иванова.

Премиерът бе разведен в новия културен институт от министъра на културата Вежди Рашидов и академик Светлин Русев – автор на експозиционния план на музея. Посетиха първо залите с възрожденска живопис, където министър-председателят се спря пред автопортрета на Захари Зограф, след това домакините му го поведоха към салоните с индийско изкуство от културата Гоа, последно Борисов бе въведен в залите с най-прочутите ни стари майстори – Владимир Димитров-Майстора, Златю Бояджиев, Цанко Лавренов… Министър-председателят пестеливо коментира някои от образците на българската живопис.

Разходка в историята на българското изкуство.

Разходка в историята на българското изкуство.

„Г-н премиер, години наред големи шедьоври като тези на Цанко Лавренов тук пред вас стояха по мазета и гниеха, сега вече имат свое пространство“, обърна внимание на Борисов министърът на културата. След това в залата с творби на Златю Бояджиев Рашидов продължи: „Старият период на Златю Бояджиев, новият…“ Министър-председателят се спря пред голямо платно със селска сцена, огледа го и отбеляза:

„Я гледай колко овце са гледали…!“

В залата с Майстора Борисов се спря прехласнат пред портрет на мома на Владимир Димитров-Майстора и се обърна към Рашидов:

„Това оригинал ли е?“

„Тук няма реплики, всички са оригинали“, отвърна министърът на културата.

Сред творбите на културата Гоа.

Сред творбите на културата Гоа.

След разходката всички министри заедно с домакините от галерията, начело със Светлин Русев, се качиха на платформата във вътрешния двор. Вежди Рашидов първо благодари на хората от музея за усилията в създаването му, както и на академика, който по думите на министъра „изнесе на гърба си селекцията, периодиката, подреждането на всичко – огромен труд!“:

„Благодаря и на г-жа Емма Москова, която бе един от първите министри с идея това да бъде национален музей. За съжаление тогава не се намериха средства и не можа да се реализира. Но тя беше от малкото министри, които пожелаха това да бъде музей – знаете, че тази сграда беше апетитна за банки, за турски хотел…, но ето днес се радваме на един голям български музей.

Тук българските художници са редом до западноевропейските, музеят е за европейско изкуство и ние сме подредени по периоди с всички западноевропейски майстори. Това ни прави част от Европа и мога да ви кажа, че не им отстъпваме по нещо, в някои отношения сме много талантливи и добри.“

Вежди Рашидов разкри, че се надява до една-две години да бъде готово и четвъртото крило на Квадрат 500. Но тепърва ще се кандидатства за финансиране по европрограми.

Вътрешният двор на Квадрата бе препълнен с гости.

Вътрешният двор на Квадрата бе препълнен с гости.

„Изправени сме пред изключително събитие – може би едно от най-значимите в новата ни културна история – откриването на новата национална галерия – заяви академик Светлин Русев. – Една красива илюзия е вече част от духовната територия на България. Трудно ми е да повярвам, че този – може би най-демонизиран национален обект, в който наивната съзидателна вяра периодично се сблъскваше с лични и национални политически комплекси – вече е музей, в който достойнството на българското изкуство се измерва с величието на европейската и световна култура.

Академик Светлин Русев

Академик Светлин Русев

Музеят е място за духовно извисяване и пречистване, територия, на която взаимно отричащи се и воюващи епохи, автори и стилове живеят в пълно съгласие и мир. В този смисъл това е благословена територия, на която всички от политици и държавници до обикновения зрител имат възможност да осъзнаят смисъла на трайното и вечно съзидателно обединяващо начало. Стигнем ли един път до това съзнание, ние сме постигнали всичко – така както националната пластическа култура тук живее заедно с отминали цивилизации, с европейски и световни знакови имена.“

В словото си Светлин Русев посочи, че идеята за новия музей на българското изкуство не е от времето на министър Емма Москова, а по-рано – от 1985 г.:

„С изграждането на новата Национална галерия ние наистина трябва не само да осмислим, но и да разберем, че сме постигнали нещо изключително, което променя изцяло представата за България. От 1985 г. тръгна надеждата, мина през илюзии, културни превинности, замразяване и размразяване на обекта.

И тук си позволявам извън куртоазните любезности, извън това кой какви представи има за себе си, кой на кого е симпатичен или не, постигна се, случи се нещо, което тепърва ще се доказва във времето. Харесвам или не маниерния стил на министъра на културата – това е мой проблем. Но без неговата ренесансова амбиция и воля, едва ли щяхме да откриваме новата Национална галерия. По всяка вероятност щяхме да си останем при мечтите. И тук случаят не е само до осигурените европейски средства (27 милиона лева – бел. ред.), а до нещо, което е над нас и временните политически превратности. Ние не сме нито идеални, нито лесни, а още по-малко безгрешни. Но вярата в общата кауза обедини различията ни и взаимноизключващи се позиции. Продължителната работа с няколко работни групи, с талантливи и естествено капризни професионалисти, реставратори, изкуствоведи, художници, работници… при всички проблеми и трудности мисля, че си повярвахме, че се случва нещо сериозно и голямо…

Доживяхме подобно чудо да се случи и в България! Дано не е последно, г-н Борисов!“

Вижте още кадри от събитието:

unnamed (12)

Руският посланик Юрий Исаков и Ирина Мутафчиева от Националния дарителски фонд „13 века България“

unnamed (9)

Министърът на културата преди 1989 г. Георги Йорданов

unnamed (8)

Директорката на Квадрат 500 Слава Иванова

unnamed (18)

Вицепремиерът Томислав Дончев, зад него са колегите му от образованието и спорта

unnamed (5)

unnamed (11)

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90