Софийска филхармония МЕГАБОРД

Брад Пит и Марго Роби – звезди с черен колан в посредствен филм

Критиката подлага на сеч тричасовия „Вавилон“ на Деймиън Шазел (видео)

Марго Роби и Брад Бит в сцени от „Вавилон“ - Брад Пит и Марго Роби – звезди с черен колан в посредствен филм

Марго Роби и Брад Бит в сцени от „Вавилон“

Шумните години на нямото кино пълнят атмосферата на „Вавилон“, най-новия филм на Деймиън Шазел, носител на „Оскар“ за режисура на „Ла Ла Ленд“ (2016). Шазел определя новия си филм като „любовно писмо към филмовото изкуство и обяснение в омраза към Холивуд“ и връща публиката в 20-те години на миналия век, когато киното започва „да говори“, като пътьом опитва да поправи някои пропуски на миналото.

„Вавилон“ вече върви по световните киносалони, премиерата му бе в дните около Коледа. У нас обаче ще пристигне със закъснение и ще може да се гледа на големия екран от 20 януари 2023-та.

Във филмовия коктейл, събрал есенцията на златните години на седмото изкуство, са забъркани Брад Пит като Джак Конрад, мъж с неустоим чар и страст към алкохола, и Марго Роби като амбициозната и провокативна Нели Ларой, готова на всичко, за да се превърне в следващата суперзвезда на Холивуд, но става жертва на хазарта.

Действието се развива през 1926 г., когато животът в киното е пищен, екстравагантен и обречена да избухне в трагедия. Историята започва на снимачна площадка в калифорнийската пустиня с младия киноман Мани Торес (в ролята е Диего Калва). Той е дистрибутор на жив слон за разточително парти, организирано от директор на студио. Звездата на партито обаче не е неговият организатор, а харизматичната Нели, последователка на максимата, че човек или е звезда по рождение, или никога няма да стане такава. Самият купон се оказва неконтролируемо празненство, чийто заряд идва от шведска маса с кокаин и опиати.

Тези трима герои очертават развитието на историята в тричасовия филм, Торес става директор на студио, Нели осъществява дългогодишната си мечта и като че ли само Джак вижда предстоящото си пенсиониране в настъплението на озвучените филми. Покрай тях се завихря торнадо от второстепенни герои, голяма част от тях чернокожи, латиноамериканци, азиатци – групи, пренебрегвани в киноиндустрията на 20-те, което кара и някои критици да отбележат, че Шазел не пресъздава Холивуд, а опитва го пренапише избирателно.

Марго Роби в диващината на Холивуд. Снимка: „Парамаунт“

Целият блясък и поквара на „Вавилон“ никак не впечатляват киноспециалистите. Филмът получава незадоволителните 55% одобрение от критиката. Същата липса на ентусиазъм демонстрира и публиката, която досега е успяла да гледа филма – зрителите му дават 50% в „Ротън Томатоус“ (голяма е разликата със зрителите, дали гласа си в IMDb, там оценката е 7,4/10).

„Режисьорът Деймиън Шазел нарича „Вавилон“ „обяснение в омраза към Холивуд и любовно писмо към филмите“, но неговият разхвърлян, ослепителен епос не подкрепя тази опростена идея – пише Карин Джеймс в Би Би Си и дава оценка 4/5. – Действието се развива в ранните дни на киното, когато говорещите картини са поразителен феномен и Холивуд все още оформя облика си. „Вавилон“ предлага една по-дълбока реалност: суровите, саморазрушителни, нарцистични импулси на филмовата индустрия и нейните славни, магически резултати винаги са били противоположни части на едно и също цяло.“

„Вавилон“ е филм, който си поставя високи цели, но оставя усещането за посредственост, обобщава в ревюто си Питър Брадшоу в „Гардиън“. Критикът дава 3/5 звезди:

„Това е филм, който тръгва с амбициозна заявка, поставя си висока цел и почти изглежда, че ще я изпълни, но накрая ни принуждава да вникнем в неговата пластмасова магия, второсигнален емоционален отговор, който би трябвало да се случва първосигнално. И все пак винаги е удоволствие да си в присъствието на филмови звезди с черен колан като Пит и Роби, а „Вавилон“ е забавен в своята дива грандомания да се превърне в заглавието на сезона.“

В протяжно дългия спектакъл на блясък и слава Шазел препраща към някои от филмите, на които Холивуд издига основите си днес, отбелязва Питър Дебрюж във „Варайъти“. Партито от началото например е опитът на Шазел да надскочи „Ню Йорк, Ню Йорк“ на Скорсезе, животът на Нели е като изваден от „Аз пея под дъжда“, по-натам синефилите ще отбележат препратки към „Криминале“, „Сладък живот“ на Фелини, „Буги нощи“ и много други.

Амбицията на филма да покаже грозното лице на Холивуд се изчерпва само да вакханалиите зад камера, но режисьорът като че ли умишлено затваря очите си за истинските проблеми, измъчвали Фабриката на мечтите преди век, пише критикът.

„Беше най-магичното място на света, нали?“, обръща се Джак към една героиня, запазила достойнството си, въпреки че я възприемат като куртизанка.

„Все едно Шазел казва: „Да направим Холивуд велик отново“, саркастично отбелязва „Варайъти“.

Дори и да има критики към филма, притегателната сила на Роби и Пит заедно е твърде мощна, обобщава критиката. А Роби, Пит и Калва имат редица чудесни сцени. Имайки предвид високия си бюджет обаче (78-80 млн. долара), „Вавилон“ ще трябва да разчита на навиците на публиката отпреди пандемията, за да отчете приход в боксофиса.

„Почти всички основни персонажи получават монолог на тема „Защо филмите имат значение?“. И почти всички са зле написани – отбелязва Дебрюж във „Варайъти“. – Съдейки по странния финал, „Вавилон“ се вижда като апотеоз на седмото изкуство, недостижим връх на собствения си потенциал и наистина е преживяване, което трудно ще бъде надживяно тази или дори следващата година. Но това не го прави велик, нито дори кохерентен.“

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах