Някои културни институции у нас затвориха врати до края на октомври заради нарастващия брой заразени с коронавирус в състава им. Други световни опери и филхармонични състави решиха въобще да не посрещат публика този сезон – така направиха „Метрополитън опера“ и Нюйоркската филхармония. Ситуацията с Ковид-19 като че ли отново започва да излиза извън контрол и културата е изправена пред нова опасност от затваряне.
Но противно на притесненията в сценичните изкуства, Британският кралски театър се събира отново със своята публика, 6 месеца след като затвори заради пандемията. По ирония, откриващото представление, което се игра на 21 октомври на сцената на театър „Оливие“, бе „Смъртта на Англия: Делрой“. Моноспектакълът е по новата пиеса на Клинт Дайър и Рой Уилямс, продължение на „Смъртта на Англия“, и разказва история от 2020 г. Главният герой Делрой, чернокож мъж от работническата класа, е арестуван без причина на път към болницата. Изпълнен с гняв и тъга, той си припомня моментите и връзките, които са му давали надежда, преди животът му безвъзвратно да смени посоката си. В търсене на истината, той се изправя срещу връзките, които все още съществуват между него и Великобритания. Авторите започват пиесата в началото на тази година, преди светът да научи за „Животът на чернокожите има значение“, но днес, след протестите, тя ще има звучене в друга светлина.
На въпроса защо избират да се върнат на сцена точно в този момент, когато международната ситуация с коронавируса е отново напрегната, Руфъс Норис, артистичен директор на театъра, отговаря, че основната причина е мисията на Британския театър. Институцията е одобрена за държавна помощ (отпусната за опери, театри, филхармонии във вид на грантове и заеми) и очаква заема, за който е кандидатствала. Но артистите на свободна практика, които са около 70% от работната сила, нямат същата подкрепа, отбелязва Норис.
„За тях пандемията постави много, много предизвикателства и вероятно ще продължава, затова най-малкото, което можем да направим, е да върнем част от актьорите в театъра“, споделя той в интервю за „Ивнинг Стандарт“.
Артистичният директор е подложен на изключителен стрес заради непрекъснатото планиране, пренареждане на първоначалните планове и вземането на трудни решения като уволнения и спестяване. Изключително го тревожи неизвестността какво ще се случи след седмица – правителството може да реши да въведе нови мерки, представленията да паднат, да настъпи втора карантина.
„Ще бъде много жалко след цялата работа, която всеки един от нас е положил. Това е извън нашия контрол – казва Норис. – Държи ме буден и организационната неспособност да се грижиш за огромна работна сила, която в по-голямата си част не е на трудов договор, трудно е да се грижиш дори за тези, които са щатни служители. Със сигурност най-труден бе периодът на уволненията.“
Част от мерките за ограничение на разпространението на заразата се прилагат и у нас. Билетите се продават така, че да има разстояние между публиката, зрителите задължително трябва да носят маски по време на спектакъла, а на входа да дезинфекцират ръцете си. Но има и различни моменти. Пропуските за представленията вече не се продават на каса, а само онлайн. На входа на театъра охраната проверява багажа на зрителите от разстояние. От институцията молят публиката да не носи със себе си много багаж, тъй като гардеробът не работи.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение