Бруно Марс се оказа в центъра на разгорещен дебат относно културното присвояване, след като през уикенда активист обвини звездата в ограбване и използване на традиционна черна музика с цел печалба, съобщава Си Ен Ен.
„Културно присвояване“, според Кеймбриджкия речник, е „актът на отнемане или използване на елементи от чужда култура без показване на разбиране или респект към тази култура“.
Майката на Бруно Марс е от Филипините, а баща му е от смесен пуерториканско-еврейски произход. Самият артист, носител на „Грами“, смесва в музиката си елементи на фънк, соул, R&B, реге и хип-хоп – исторически и традиционно афроамерикански жанрове.
Това вероятно би трябвало да означава, че преди да си отвори устата и да изпее нещо, всеки артист трябва да си направи ДНК анализ, за да не би случайно да ограби нечия идваща от далечното или по-близко минало традиция. Но до такива абсурдни казуси води понякога прекаленото взиране в културния идентитет от гледна точка на расизма или борбата с него.
„Бруно Марс е 100% културен апроприатор. Без изобщо да е черен, той залага на своята расова неопределеност, за да смесва жанровете“, обяви авторката и активистка Серен Сенсей във видеоклип за „The Grapevine“, уебсериал, занимаващ се с афроамерикански проблеми.
„Бруно Марс взема вече съществуващи произведения – и изцяло, дума по дума ги пресъздава, печелейки от това – добавя Сенсей. – Той не ги сътворява и не ги подобрява. Той е караоке певец, той е сватбен певец, той е онзи, когото наемате, за да изпее кавъри на Принс и Майкъл Джексън. Обаче Бруно Марс има „Грами“ за албум на годината, а Принс никога не е печелил „Грами“ за най-добър албум.“
Вижте още: ГРАМИ 2018: МАРСИАНСКИ ХРОНИКИ
В социалните мрежи някои се съгласиха със Сенсей.
„Да, тя има основания да твърди това – сега заиграването с черната култура е доходоносно, а не табу. Но Бруно Марс все пак е странен пример, защото той по-скоро отдава почит на черната музика, а не я дискредитира, но все пак се възползва и печели от своята расова неопределеност“, пише Шанте (@ChantayyJayy).
Други обаче се обявиха в защита на Марс.
„Нека бъдем практични. Да не би някой да казва, че Бруно Марс не бива да пее? Или че когато пее, трябва сам да си е написал песните и да звучи по-скоро като Род Стюарт? Питам съвсем сериозно. Каква музика му е „позволено“ да прави?“, чуди се Шон Кинг (@ShaunKing).
R&B певецът Чарли Уилсън, един от черните артисти, които според обвиненията Марс копира, похвали музиканта в Туитър и му благодари, че помага за „завръщането на класическия Ню Джак/R&B саунд сред публиката и в мейнстрийма“.
„Искам да защитя моя приятел Бруно Марс!“, написа Чарли Уилсън (@ImCharlieWilson).
Уилсън, бивш вокалист на R&B/фънк групата „The Gap Band“, похвали и „24K Magic“ – албумът, с който през януари Марс спечели 6 награди „Грами“:
„Песните в този албум са оригинални и Бруно не се различава от всеки друг артист, който се вдъхновява от жанровете преди него“.
В защита на Марс феновете посочиха негови изявления, с които артистът отдава почит на черните пионери, вдъхновили музиката му.
„Когато кажете „черна музика“, разбирам, че говорите за рокендрол, джаз, R&B, реге, фънк, ду-уоп, хип-хоп и Мотаун – каза той в интервю пред списание „Латина“ през февруари 2017 г. – Всичко това е създадено от старата родина Африка. Така че в моя свят черната музика означава всичко. Тя е украсата на Америка.“
„Аз отраснах през ’90-те – продължава Бруно Марс. – Корените на съвременния поп са дълбоко в R&B музиката – тази на Уитни, Диди, Доктор Дре, „Бойз II Мен“, Алая, TLC, Бейбифейс, „Ню Едишън“, Майкъл и още много… аз нямаше да съм тук, ако не бяха тези артисти, които ме вдъхновяваха.“
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение