Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Чакаме Салона на отхвърлените от изложбата със Светлин

Как Площад Славейков предизвика постмодерна ситуация

В изложбата "Изкуство за промяна" присъстват немалко важни за съвременното ни изкуство творци, но пък липсват цели движения... Снимки: Румен Добрев - Чакаме Салона на отхвърлените от изложбата със Светлин

В изложбата "Изкуство за промяна" присъстват немалко важни за съвременното ни изкуство творци, но пък липсват цели движения... Снимки: Румен Добрев

Нова изложба готвят организаторите на един от най-мащабните в последните години преглед на съвременното изкуство у нас, открит във вторник в Софийска градска галерия. Причината е, че в ретроспекцията „Изкуство за промяна 1985 – 2015“ бяха пропуснати мнозина от ключовите фигури на един специфичен арт процес, който се простира извън традиционните художествени изразни средства.

В залите на Градската галерия отсъстваха цели движения като XXL, „Ръб“…, все формации, които през 90-те години у нас започнаха да провокират публиката извън познатата рамка на понятието „изкуство“. Именно тази промяна ни липсваше в изложбата. Би било несправедливо обаче да не отбележим присъствието на немалко важни други творци от територията на съвременното изкуство – един от тях бе Венци Занков, представен с култовия си пърформанс от 90-те, когато заля с кръв голото си тяло в градинката срещу входа на СБХ, там бе Хамелеонът от комсомолски книжки пред НДК от 1990 г., „Дървена машина за рисуване“ на Любен Костов, „Поглед на Запад“ на Недко Солаков, „Територия“ на Правдолюб Иванов…

Може би най-любопитен на изложбата бе контрапунктът между два автопортрета – на Светлин Русев и на Петко Дурмана. Работата на Дурмана е постмодерен коментар на присъствието на академика. Русев е нарисувал себе си като жертва, завит в червен плащ, а Дурмана е покрил образа си с червена боя, лицето му е видимо за зрителя само през екрана на камера, поставена пред платното – тоест червеният цвят продължава да покрива и лицата, и изкуството вече 25 години след началото на промените. Разбираемо е защо кураторът Мария Василева е пропуснала да използва този конфликт и да го превърне във фокус на експозицията – платното на Русев е на видно място в галерията, а на Дурмана е пратено в най-отдалеченото кьоше…

Хубавото е, че след появата на статията „Постмодернист ли е Светлин Русев“ (Вижте в ОЩЕ ПО ТЕМАТА), „Площад Славейков“ предизвика постмодерна ситуация – часове преди откриването на „Изкуство за промяна 1985 – 2015“ кураторът обяви в интернет, че ще подготви ново издание на изложбата. Поздравления! Задава се Салонът на отхвърлените!

Вижте кадри от откриването на „Изкуство за промяна 1985 – 2015“:

10

Камен Стоянов посрещаше с пърформанс публиката пред входа на Софийска градска галерия.

16

Изложбата бе открита от куратора Мария Василева (на преден план), проф. Александър Кьосев и директора на Градската галерия Аделина Филева.

4

Автопортретът в червено на Светлин Русев

7

Автопортретът на Петко Дурмана, покрит с червена боя, може да бъде видян само през екрана на видеокамера.

17

Машината за рисуване на Любен Костов

21

„Бон Апети“, Зара Александрова

22

„Заменям Розова за Силиконова“, Кирил Прашков

12

6

Работа на Калин Серапионов

11

Творба на Атанас Нейков

8

„Глобално и дългосрочно ситуацията е положителна“, Надежда Олег Ляхова

23

„Падането на член Първи“, Любен Костов

9

Кураторът Мария Василева поздравява скулптора Валентин Старчев.

5

18

Детайл от творба на Лъчезар Бояджиев

1

Надежда Олег Ляхова

20

„Гражданска позиция“, Боряна Росса и „Ултрафутуро“. Вдясно – „Инструменти“ на Правдолюб Иванов

24

 

 

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg