Този текст е публикуван преди повече от 9 месеца

„Червените лозя” на Ван Гог носи отпечатъци от други картини

Започна реставрацията на една от най-крехките картини на големия художник, рисувана върху грундиран чувал

Винсент ван Гог, „Червените лозя в Арл. Монмажур”, 1888 г. Снимка: Пушкински музей - „Червените лозя” на Ван Гог носи отпечатъци от други картини

Винсент ван Гог, „Червените лозя в Арл. Монмажур”, 1888 г. Снимка: Пушкински музей

Картината „Червените лозя в Арл. Монмажур”, нарисувана от Винсент ван Гог през 1888 г., често е наричана „икона на новата живопис”. В момента тя е в реставрационен процес заради своята крехкост, заради която досега не е излизала извън Пушкинския музей в Москва, съобщават от музея. Състоянието на картината не е позволило тя да бъде включена в голямата обзорна изложба ва Ван Гог в Ермитажа през 2019 г., нито в откриващата се този месец изложба на колекцията на братя Морозови в парижкия Фонд „Луи Вюитон”.

Пушкинският музей обаче е започнал изследване на картината на най-високо технологично ниво, като заедно с това разработва план за изучаването и консервацията ѝ. Месец след вкарването на „Червените лозя” в реставрационно ателие вече са налице първи изненадващи открития.

Според завеждащия отдела за реставрация и консервация към Пушкинския Музей Игор Бородин при изучаване на платното с помощта на рентгенофлуоресцентна спектроскопия и електронна микроскопия е установено, че художникът, нарисувал платното през ноември 1888 г., не му е дал време да изсъхне и го е навил в рулон заедно с други свои творби, за да го изпрати в Париж на брат си Тео. Той, опъвайки картината върху подрамка, е нанесъл първите поражения върху нея и по слоя боя е тръгнал първият кракелюр – тънки напуквания. Тъй като Ван Гог не е използвал фабрично платно, а обикновен грундиран чувал, сцеплението между боята и основата е било недостатъчно. Върху лицевата страна на картината са останали отпечатъци от друго платно, а на обратната – следи от слоя боя от друга картина. Предстои да се разбере коя точно картина е оставила белег върху гърба на „Червените лозя”.

Друг проблем създава използваният от Ван Гог оловен хромат като жълта боя за слънцето. Този пигмент потъмнява под въздействието на ултравиолетова светлина. Може да се предположи, че преди 130 години, когато е създавана картината, слънцето е сияло по-ярко и работата, дори сега изключително ярка, е била ослепителна.

Това е малка част от въпросите, които изследователите решават. Предстои да се потопят в темата за взаимното влияние, което са си оказвали Ван Гог и Гоген, защото картината е рисувана точно в момента, когато Пол Гоген е бил в Арл и са творили заедно.

„Червените лозя” е единствената картина с регистрирана покупка, докато Винсент ван Гог е жив. През 1890 г. тя е купена от Анна Бош, художничка и меценат. По-късно братя Морозови я придобиват за колекцията си именно от нея. През 1948 г. картината влиза в хранилището на Пушкинския музей.

Процесът на изследване и реставрация може да бъде проследен онлайн. Музеят е създал проект с онлайн страница, където публиката ще бъде осведомявана за новите открития. Очаква се реставрацията и консервацията на картината да приключи през 2022 г., когато в Пушкинския музей се планира грандиозна изложба на цялата колекция на братя Морозови.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах