Този текст е публикуван преди повече от 6 месеца

Четири скандала и нито едно обвинение

Навсякъде фалшифицират картини, а у нас цели течения в изкуството, изложби и колекции

„Неизвестен портрет на Яра Бубнова от Никола Танев“. Прерисувал: Чавдар Николов/Прас-прес - Четири скандала и нито едно обвинение

„Неизвестен портрет на Яра Бубнова от Никола Танев“. Прерисувал: Чавдар Николов/Прас-прес

Художественият живот у нас по принцип цъфти и процъфтява, а по-конкретно ври и кипи (от скандали). А понякога вместо скандал получаваме пълна тишина – и това е още по-скандално.

Ето хронологията на някои от ключовите събития, разтресли арт пазара през последните десетина месеца:

Декември, 2018 г.

С намеци, инсинуации и недомлъвки, медии, „играчи от арт пазара”, явни и тайни експерти обвиняват една аукционна къща, че предлага на търг шест картини на прочут художник, които всъщност не били рисувани от него. Какво мислите, че се случи? Прокуратурата се задейства, при откриването на търга пристига полиция и прибира картините за експертиза, няколко дни по-късно фалшификаторите са установени и задържани, а Министерството на културата отнема лиценза па тръжната къща за търговия с изкуство?

Фантастико: Смелостта да бъдеш различен

Нищо подобно – това би могло да стане в някоя друга държава. Тук просто търгът пропадна, защото въпреки наличието на сертификати, желаещи да си купят картина не се намериха. Така и не разбрахме фалшификати или оригинали предложи аукционната къща. И ако са били фалшификати, защо не последва нищо?

Вижте още: ИЗВИНЯВАЙ, МАЙСТОРЕ!

Ако мислите, че това беше скандал, да припомним какво се случи след шест месеца. Там вече българското изкуство беше забелязано на международно ниво.

Юни, 2019 г.

С адверториали, научни статии и радостни оди, изтъкнати изкуствоведи, арткритици, куратори и лица на високи позиции в арт елита представиха в една от най-големите галерии за съвременно изкуство картини от частна колекция за епохално откритие. С намеци и недомлъвки, а и с малко закъснение и съвсем открито, явни и тайни експерти, „играчи от арт пазара” и дори любители обвиниха гореспоменатите изкуствоведи и други професионалисти, че така наречените „картини от прочути български художници” всъщност са рисувани от други, още по-прочути и предимно небългарски художници.

Фактът, че много от фалшификатите се оказаха буквално прерисувани от творби, достатъчно популярни и много лесни за откриване, наистина е озадачаващ. Но още по-озадачаващо е защо никой от петимата експерти, участвали в създаването на каталога, не забеляза фалшификатите.

В крайна сметка няколко дни по-късно изложбата беше преждевременно закрита, а галеристката се извини и обяви, че е била подведена и е станала жертва на измама.

Всичко по темата ФАЛШИВИТЕ КАРТИНИ В ГАЛЕРИЯ „СТРУКТУРА“

Юли, 2019 г.

След скандала министърът на културата събра заедно представители на прокуратурата, МВР, СБХ, Националната галерия, Съюза на колекционерите и Асоциацията на търговците на произведения на изкуството, за да обсъдят „производството, разпространението и предлагането на фалшификати на българското изобразително изкуство”. Обсъдиха и решиха, че трябва да се вземат мерки. Мерките ще бъдат обсъдени на следваща среща, след като бъде изработена програма за действие. Както пролича по-нататък, още не са я изработили.

Междувременно председателят на парламентарната Комисия по култура и медии, сам художник, колекционер и вносител на законопроекти, направи интересен коментар:

„Кой яде от кацата зелника? Тоя дето дава зелето или който го яде?, попита той и сам си отговори: И двамата. Консумират едно престъпление“.

Вижте още: ВЕЖДИ РАШИДОВ ЗА СКАНДАЛА С МЕНТЕТАТА И ИЗКУСТВОТО КАТО СИРЕНЕ

Септември, 2019 г.

Почти никой не повдигна въпроса дали същият този бивш министър не изконсумира престъпление, когато откри в Градската галерия в Пловдив изложба с картини от личната си колекция. Неговата „западноевропейска живопис от XVII, XVIII и XIX век” възбуди радостно медиите, най-вече с обявеното присъствие на „оригинал на Рембранд”, който, както и всичко останало в колекцията – нямаше сертификат. Предвид, че родният експертен потенциал на практика се оказа недостатъчен да различи картина на Сирак Скитник от съвременна илюстрация на „Кама Сутра”, едва ли имаше смисъл да питаме за Рембранд.

Вижте още: ВЕЖДИ РАШИДОВ ПОКАЗВА РЕМБРАНД, ИМА ЛИ СЕРТИФИКАТ?

Октомври, 2019 г.

Така стигнахме до последното засега действие в този трагикомичен артсериал. То отново е с участието на голяма галерия, голяма частна колекция на богат бизнесмен, картини на голям български художник и големи експерти. Налице бяха всички условия за голям скандал, но вместо това разкритията бяха посрещнати с голяма тишина. Трябва да признаем, че този път експертите, които бяха на мястото си, се оказаха повече, но това не попречи на организаторите на изложбата, защото те си имаха други експерти, да са на друго мнение. А посетителите си плащат, за да гледат картини на Никола Танев, купуват си каталози, на които пише „Никола Танев“ и по-любознателните стигат до информацията, че едни експерти са издали сертификати, според които в изложбата има работи с неизвестен автор, а други са писали в каталога, че всички са на Танев.

Вижте още: КАРТИНИ ОТ ИЗЛОЖБА НА НИКОЛА ТАНЕВ С АВТОР „НЕИЗВЕСТЕН“

Има и трети вид специалисти – те може и да нямат мнение, но се възмущават, когато някой постави под въпрос мнението на познавач. Те настояват, че авторитетът на изкуствоведите трябва да се пази, защото без тях арт пазарът щял да се разкаля.

Вижте още: ДА УБИЕШ ИЗКУСТВОВЕДА

На нас ни се струва обратното: мълчанието само прикрива факта колко разкалян е вече този терен. Всъщност, медиите се довериха на експертите. Само дето различните медии се довериха на различни специалисти и изкуствоведи, които говореха различни неща.

Остават много въпроса, но май най-важният е един: кога ще има поне един човек с обвинение за фалшифициране – не на избори, а на изкуство?


От новия брой на „Прас-прес“

Има ни заради вас

Скъпи приятели, читатели на „Площад Славейков”,

През трудните месеци на карантината, когато културата беше поставена на пауза, ние преминахме заедно с вас и благодарение на вас, без да спрем и за миг. Успяхме да ви заведем там, където изкуството е живо. Бяхме вашият пътеводител за безплатните изложби, концерти, опера, кино... Разказвахме ви за новото и за древното в света на изкуството, за усилията на творците да оцелеят в кризата. Внимавахме да не допускаме фалшиви новини – родни или чужди.

Благодарение на вашата подкрепа и дарения успяхме да преминем през първите трудни месеци. Помощта ви доказа, че сме ви необходими.

За съжаление, вирусът все още не си е отишъл, културата ще мине през дълъг период на възстановяване. Нашата мисия е да бъдем до нея, да ѝ помагаме, за да се завърне в пълния си блясък пред своята публика. Затова отново се обръщаме към вас, нашите читатели: не спирайте да ни поддържате. Без вас ще оцелеем трудно, културата има нужда от професионални медии, които да я подкрепят и да я свързват с вас, публиката.

Все още се нуждаем от вашата финансова подкрепа. Благодарим ви от сърце за всичко направено досега и за всичко, което ще направите в бъдеще.

Има ни за вас и заради вас.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Платформа A6 3