Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Човекоподобни

Покрай физиономиите от дъното, показвани на тв екрана, почти забравихме за съществуването на други българи

В „Българи на три морета“ ни показват как анаболният звяр от Монтана и силиконовата красавица от с. Гара Елин Пелин три часа търсят хотела си в Будапеща, понеже не знаят чужд език (да не говорим, че родният също им се опъва). - Човекоподобни

В „Българи на три морета“ ни показват как анаболният звяр от Монтана и силиконовата красавица от с. Гара Елин Пелин три часа търсят хотела си в Будапеща, понеже не знаят чужд език (да не говорим, че родният също им се опъва).

След 22 ч. тв ефирът изглежда особено. Прилича едновременно на анаболен мускул, на силиконова уста и на подплънка за задни части. Защото от началото на годината е напомпан с ново риалити.

Главни герои в „Българи на три морета” са човекоподобният победител в шоуто „Къртицата“ Емил Каменов и обезобразената от козметични интервенции „Мис Джуки“ Габриела Радославова. По сценарий двамата обикалят Европа и смайват света с познанията и маниерите си. Камерата запечатва подвизите им. А bTV с гордост ги излъчва.

Преди време почти същият сюжет се разиграваше и по Tв7 (докато телевизията все още дишаше и щедро харчеше милиони), но под името „Валя и Моро превземат света“ и с двама цигани от Златица. Ако все още се съмнявате, няма нужда. Разбира се, че зад предаванията-близнаци стоят познатите „бащи“. Продуцентите, които вярват, че винаги може и по-зле. Иван и Андрей.

В „Българи на три морета“ те ни показват как анаболният звяр от Монтана и силиконовата красавица от с. Гара Елин Пелин три часа търсят хотела си в Будапеща, понеже не знаят чужд език (да не говорим, че родният също им се опъва). Преди това пък ни занимаваха с ромската фамилия, която стресираше Европа. Въртяха физиономиите от дъното толкова пъти, че почти забравихме за съществуването на други българи. Българи, които са минали границата още през Студената война. Покорили са света с историите си. И вместо с нови розови прашки, са се върнали с награди от фестивалите в Кан, Москва и Карлови Вари.

Доскоро не вярвахме, че телевизия би отделила час от скъпото си време за тези хора. Докато не попаднахме на едно предаване по телевизия BiT. Нарича се „Майсторски клас“. Води го актрисата Лилия Маравиля. А от гостите разбираш, че има един начин да станеш гражданин на света – с талант и упорита работа.

В ефира на „Майсторски клас“ режисьорът Людмил Стайков разказа как „Уорнър Брадърс“ навремето откупили правата на „Хан Аспарух“, а Кърк Дъглас бил поканен да играе българския владетел. Георги Мишев си спомни, че на фестивала в Карлови Вари Кшищов Зануси лично оценил таланта му.

„С една метафора – казал прочутият полски режисьор, – сте обобщил социализма в „Преброяване на дивите зайци“. Нещо, което самият аз винаги съм искал да направя.“

Пред камерата Любен Чаталов описа изумителната история на баща му, оцелял в концлагера Дахау, и си припомни как Иван Иванов бил охраняван с конна полиция от фенките след успеха на „Всичко е любов“. А по-младите му колеги Юлиан Вергов, Койна Русева и Стефка Янорова извадиха от кухнята на киното и от професионалната си биография изключителни истории, които рядко споделят. Просто защото тв журналистите почти не питат актьорите за това, в което са най-силни и за което знаят най-много. Работата им.

По съвсем различен, но също интелигентен начин, представя героите си „Умно село“ (предаването на БНТ с водещ Антоанета Бачурова, което телевизията, по мое мнение, не оценява достатъчно и не промотира активно). Веднага се сещам за един стар, но златен разговор с Иглика Василева – преводачката от английски, която след 2-годишен, изтощителен труд поднесе на читателите „Одисей” на Джеймс Джойс на български. Когато тя заговори, думите й се вплитат в твоите пръстите и тя те повежда – през времето, през умовете на великите британски писатели, през съмненията, тревогите и възторга на преводача. А след като сложи точка, се чувстваш така, сякаш си преплувал три морета и си топнал палци в река Лифи.

Разликата между този тип предавания и „Българи на три морета“ е като между гурме и мазен, затапващ артериите фаст фууд. Приготвянето на добрия тв продукт предполага време, прецизна подготовка, познаване на кариерата и ключовите моменти от работата на госта. Казано просто, изисква сценаристът и водещият да си напишат домашното, преди да питат. А не да стрелят с въпроси в тъмното или да поглъщат събеседника с огромното си его.

Да има дори само едно такова предаване – приготвено с любов, къкрило на бавен огън – то би трябвало да е чест за всяка телевизия. bTV и Нова обаче явно не искат да рискуват с нищо извън обичайното си меню. Вероятно защото си дават сметка, че отдавна са развалили стомасите на зрителите си.


Всичко от Цветана Царева

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах