Този текст е публикуван преди повече от 2 години

Чуждите медии за смъртта на Кристо: Независим до свирепост

Шекспир каза, че „светът е сцена“. Кристо ни показа, че светът е художествена галерия, пише Би Би Си

„С модерното си изкуство той наложи една XXL визия , която смесва пейзаж, архитектура, скулптура и детска мечта“, пише „Фигаро“. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Чуждите медии за смъртта на Кристо: Независим до свирепост

„С модерното си изкуство той наложи една XXL визия , която смесва пейзаж, архитектура, скулптура и детска мечта“, пише „Фигаро“. Снимка: ЕПА/БГНЕС

„Независим до свирепост“, „артист визионер, чиито монументални проекти очароваха света“ и „виртуоз в опаковането“ са част от определенията за Кристо в световните медии в текстове, посветени на кончината на художника с български произход.

Христо Владимиров Явашев, познат на света като Кристо, си отиде на 31 май в дома си в Ню Йорк, преди да успее да реализира проекта си за опаковане на Триумфалната арка в Париж през 2021 г. Редица медии посветиха пространни статии на Явашев и пътя му в изкуството заедно Жан-Клод – негова съпруга и творческа партньорка.

Вижте още: ПОЧИНА КРИСТО

Кристо, който създаваше монументално изкуство за света, почина на 84, пише Си Ен Ен в заглавие.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Артистите [Кристо и Жан-Клод] настояваха, че амбициозните им проекти носят „радост и красота“, както каза Жан-Клод през 2002 г. Въпреки това те не създаваха работите си в политически вакуум и в една от първите си съвместни творби натрупаха нефтени варели, за да барикадират улица в Париж, в знак на протест срещу Берлинската стена. Да се изправиш пред временно променената природа или градски пейзаж бе бурно преживяване, което променяше представите. Проектите им отнемаха години – понякога десетилетия – да бъдат осъществени“, пише изданието.

Като „сериозен до крайност и независим до свирепост“ го описват във „Форбс“.

Той оставя след себе си завет от огромни публични творби, всички от които – умишлено и парадоксално, след години планиране и осъществяване – са свалени и все пак продължават да излъчват голямо артистично и концептуално влияние далеч след своята планирана и временна инсталация – пише Гай Мартин за онлайн версията на списанието. – Ключът към неговия успех беше на първо място неговото божествено упорство. Не всеки артист, независимо дали работи с околната среда или не, може да преследва идея в продължение на 40 години. Опаковането на Триумфалната арка, дълго планирано, ще се реализира догодина.

Кристо е Хамелнският ловец на плъхове в артистичния свят, пише „Ню Йорк Таймс“. Проектите му изискват сътрудничеството на собственици на земя, представители на властта, съдии, екологични организации, местни граждани, инженери, работници, „малцина от тях с интерес към изкуството и дълбоко нежелание животът и околната им среда да бъдат нарушени от ексцентричен визионер, който говори на полу-разбираем английски“.

Отново и отново, Кристо надделяваше с упорство, чар и детинска вяра, че в крайна сметка всеки ще види нещата, така както той ги вижда“, пише Уилям Граймс в дълъг некролог, посветен на твореца.

Той „използваше скулптурата, за да промени разбирането на хората за иконични сгради и местности по драматичен начин“, казва „Artnews“, един от най-влиятелните сайтове за новини в света на изкуството.

Шекспир каза, че „светът е сцена“. Кристо ни показа, че светът е художествена галерия – пише известният критик Уил Гомпърц за Би Би Си. – Роденият в България артист не се интересуваше от стерилните бели стени на съвременните музеи, където обектите съществуват извън реалността на ежедневието. Той искаше да превърне ежедневието в изкуство, да накара хората да погледнат отново и да се замислят над заобикалящата ги среда.

Артистът, който опакова света“ го нарича „Ал Джазира“. Същото определение използват френският „Фигаро“ и италианският „Ла Република“. Новината за кончината му намира широк отзив и в италианските издания, след като през 2016 г. Кристо ни покани в езерото Изео в Северна Италия „да ходим по вода“ с проекта „Плаващите кейове“.

Смъртта на Кристо сложи край на неговата монументална авантюра, пише още „Фигаро“:

С модерното си изкуство той наложи една XXL визия , която смесва пейзаж, архитектура, скулптура и детска мечта“.

ТАСС публикува новината със заглавие „Почина американският художник Христо Явашев”. Най-голямата руска информационна агенция подчертава българския произход на Кристо и го обявява за един от най-успешните представители на жанра лендарт. „Газета.ру” го нарича „виртуоз на опаковането”.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах