Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Голeмият победител на наградите „Оскар“, засенчен от един шамар

„Дюн“ с пълна доминация в техническите категории, от 12 номинации „Силата на кучето“ получи само една статуетка

От ляво надясно: Ариана ДеБоз, Трой Коцур и Джесика Частейн със статуетките си съответно за актриса в поддържаща роля, актьор в поддържащата роля и актриса в главна роля. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Голeмият победител на наградите „Оскар“, засенчен от един шамар

От ляво надясно: Ариана ДеБоз, Трой Коцур и Джесика Частейн със статуетките си съответно за актриса в поддържаща роля, актьор в поддържащата роля и актриса в главна роля. Снимка: ЕПА/БГНЕС

„CODA“ („Дете на глухи родители“) – историята на чуващо дете в семейството на двама глухонеми родители и трудните му избори в живота – спечели голямата награда „Оскар“ за най-добър филм. Независимият филм изненада всички букмейкъри и получи и трите награди, за които беше номиниран, най-обсъжданият момент от церемонията на 27 март (28 март българско време) несъмнено ще остане конфронтацията между Крис Рок и Уил Смит.

Драмата „Дете на глухи родители“, купена от „Епъл“ за рекордните 25 млн. долара, е първият филм на стрийминг компания, отличен с голямата награда, отбелязва „Гардиън“. Римейкът на френския „La Famille Bélier“ взе още статуетката за адаптиран сценарий и за актьор в поддържаща роля за Трой Коцур. Коцур е една вторият актьор с увреден слух, който взима „Оскар“ след Марли Матлин за „Деца, забравени от Бога“.

„Искам да благодаря на прекрасните театрални сцени, пригодени за актьори с увреден слух, които ми дадоха възможността да развия таланта си на актьор – каза Коцур в емоционална реч. – Посвещавам тази победа на обществото на глухите, на децата с глухи родители и на хората с увреждания. Това е нашият момент.“

Скучноватата церемония бе разтърсена на третия час в „Долби тиътър“ в Лос Анджелис, когато Уил Смит се разгневи на шега на Крис Рок по повод голата глава на съпругата му Джейда Пинкет Смит и се качи на сцената, за да удари комика. Смит защити достойнството на жена си, която страда от заболяването алопеция, при което остава без коса.

Вижте още: УИЛ СМИТ УДАРИ КРИС РОК НА СЦЕНАТА НА ОСКАРИТЕ (ВИДЕО)

Минути по-късно Смит отново се качи на сцената, този път за да получи оскара за главна мъжка роля в „Методът Уилямс“. Ричард Уилямс – персонажът му във филма, баща на тенисистките Винъс и Серина Уилямс – е „ревностен защитник на семейството си“, заяви Смит в речта си.

УИЛ СМИТ ПРЕЗ СЪЛЗИ: ИЗВИНЯВАМ СЕ НА АКАДЕМИЯТА, МОЛЯ, ПОКАНЕТЕ МЕ ОТНОВО

„Знам, че в това, което правим, човек трябва да може да приема обидата. В този бизнес има хора, които не ви уважават, но ти трябва да се усмихваш и да се преструваш, че всичко е наред“, добави актьорът през сълзи, преди да се извини на Академията за инцидента.

Уил Смит прие наградата си емоционално, не само заради самата победа, но и заради инцидента с Крис Рок. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Призът за най-добър режисьор отиде при Джейн Кемпиън за „Силата на кучето“ – единствената награда за филма, който имаше 12 номинации. Кемпиън е третата жена, която печели наградата в тази категория и първата, която е получавала две номинации за режисура от Академията.

Биографичният филм „Очите на Тами Фей“ донесе на Джесика Частейн статуетката за главна женска роля – първи „Оскар“ за актрисата след три номинации. По-рано през вечерта филмът бе отличен и в категорията „Грим и прически“.

Оскара за актриса в поддържаща роля получи Ариана ДеБоз за „Уестсайдска история“ на Стивън Спилбърг. Победата идва точно 60 години след триумфа на Рита Морено в същата категория за същата роля на Анита.

„Белфаст“, един от фаворитите в наградния сезон, бе признат единствено за оригинален сценарий. Наградата прие режисьорът Кенет Брана, за когото това бе първа победа след осем номинации в кариерата му.

През февруари бе обявено, че осем награди ще бъдат присъдени преди началото на излъчването на церемонията по телевизията, което предизвика критики в киноиндустрията. Повечето от тях са за т. нар. технически категории, които категорично бяха доминирани от „Дюн“. Научно-фантастичният епос, адаптация на Дени Вилньов по едноименния роман на Франк Хърбърт, е носител на шест награди, най-много за вечерта. Филмът надделя в категориите за операторско майсторство, визуални ефекти, озвучаване, дизайн, монтаж и саундтрак. Последният „Оскар“ бе за вълнуващата музика на композитора Ханс Цимер, който не присъства на събитието.

Оскарите на „Дюн“. Липсва единствено статуетката на композитора Ханс Цимер, който не присъства на церемонията. Снимка: ЕПА/БГНЕС

В благодарствената си реч операторът на „Дюн“ Грег Фрейзър, благодари на Вилньов и на целия екип на филма, че са позволили на „един мъж на средна възраст да си поиграе на Космос“.

Очаквано, най-добър международен филм стана японският „Карай колата ми“. Изненади нямаше и при анимационните филми, където победител бе „Енканто“. „Summer of Soul“ бе назован за най-добра документална продукция.

Тази година Академията за пръв път въведе и две специални награди, които бяха гласувани в Туитър. За най-любим филм на публиката бе определен зомби трилърът „Армията на мъртвите“ на Зак Снайдер. Неговото име бе споменато и в другата гласувана от публиката категория – най-вълнуващ момент от филм, където той отново спечели с режисьорската версия на „Лигата на справедливостта“. Благодарение на тази категория в церемонията, макар и непряко, успя да се включи Джони Деп с кадри от „Минамата“. Филмът не получи широко разпространение в САЩ, тъй като трябваше да тръгне по кината, след като съдът във Великобритания постанови, че Деп наистина е упражнявал тормоз и домашно насилие над бившата си съпруга Амбър Хърд. В началото на април се очаква да започне делото за клевета, заведено от Деп срещу Хърд заради нейна статия, в която тя признава, че е била жертва на тормоз.

Водещи на церемонията бяха Реджина Хол, Ейми Шумър и Уанда Сайкс, които с шегите си засегнаха широк набор от теми – от активизма на Леонардо ди Каприо, който „иска да остави по-добър свят за далеч по-младите си приятелки“, до противоречивия закон във Флорида, който предвижда в училищата в щата да се забранят дискусии за половата идентичност и сексуалността при учениците до 3 клас.

Темата за войната в Украйна бе бегло спомената към средата на церемонията, когато Мила Кунис – родом от Чернивци, Украйна, обърна внимание на „хората, които се борят срещу силите на тъмнината“. Минути по-късно от името на Академията бе излъчено послание в подкрепа на хората в Украйна, което призовава към повече действия и хуманитарна помощ.

Някои от гостите на събитието бяха със значки в цветовете на Украйна на реверите си, сред тях бяха Джейсън Момоа, Джейми Лий Къртис, Бенедикт Къмбърбач и Самюъл Джаксън – носител на „Оскар“ за цялостно творчество, който е бил връчен по-рано и не бе част от тв излъчването на церемонията.

„Да видиш деца, погребани под развалините на театър, бременни жени, ранени в родилни отделения в болници, знаете ли, просто не ми се иска да е истина“, заяви Къмбърбач пред журналисти при пристигането си на червения килим.

ОСКАРИТЕ С МИНУТА МЪЛЧАНИЕ ЗА НАРОДА НА УКРАЙНА 

Част от церемонията бе посветена на годишнини от култови холивудски филми като „Белите не могат да скачат“, „Криминале“, „Джуно“, 60-годишнина от първата прожекция на „Бонд“ и 50-годишнината от „Кръстникът“ на Франсис Форд Копола. Режисьорът излезе на сцената в компанията на Ал Пачино и Робърт де Ниро и заяви:

„Вива Украйна!“

С изключение на инцидента със Смит и Рок, който според кореспондентите на „Венити Феър“ не е бил по сценарий, церемонията премина спокойно. Очакванията на коментаторите са, че случаят с двамата ще вдигне зрителския рейтинг на церемонията, която вече няколко години се бори да задържи вниманието на публиката пред екраните. Церемонията през 2021 г. отбеляза рекордно нисък зрителски рейтинг.

ПЪЛЕН СПИСЪК НА НАГРАДИТЕ „ОСКАР 2022“

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90