Малко ритуали са толкова древни или емоционални, колкото измиването на краката. А когато жестът завършва с любяща целувка, действието се издига отвъд обикновеното смирение в нещо по-силно и интимно. И все пак в заснетите изображения от миналата седмица на папа Франциск, който уми стъпалата на християни и нехристияни в център на бежанци в покрайнините на Рим, вибрира нещо повече от смирение и нежност.
Тези снимки представляват предизвикателство към културните ни предразсъдъци – предизвикателство, което преминава в облекчение, когато видим изображенията редом с интригуваща и малко известна картина, създадена в Палестина през 1925-а…
Обичаят с миенето на краката се извършва от папата всяка година на Велики четвъртък (три дни преди Великден) – като подражание на действията на Христос, който сторил същото с 12-те апостоли на Тайната вечеря. Въпреки че го наблюдаваме редовно, тази година въздействието му беше особено дълбоко.
Събитието не само отбеляза първото официално включване на жена в папска церемония, но и се случи само 48 часа след като т.нар. Ислямска държава пое отговорността за смъртоносните нападения в Брюксел. В светлината на ужасяващата касапница, поканата на папата към 12 мигранти – сред тях трима мюсюлмани от Мали, Пакистан и Сирия, за участие в ритуала е акт на любов и предизвикателство, насочено както към терористите, така и към и онези, които се страхуват от наплива на бежанци в Европа.
Чрез изображението на главата на една от най-големите световни религии, смачкан в краката на бездомни непознати, снимката на седмицата е в конфликт с всичко, което знаем за социалната йерархия. Но тя ни напомня за безброй произведения в историята на изкуството, в които Мария Магдалена помазва краката на Христос с миро и сълзи, а самият той мие нозете на апостолите.
Всъщност почти всеки – от Джото до Тинторето, от Фра Анджелико до Форд Мадокс Браун и от Рембранд до Блейк се е занимавал с тази тема. Но колкото и красиви да са традиционните изображения на новозаветни сцени (Блейк е особено лиричен), вековете взиране в тях и повторенията на прекалено познатата библейска история са изгладили остротата на възприятията ни така, както вълните изглаждат морските камъни.
От друга страна, британският художник Дейвид Бомбърг подхожда доста по-различно към темата в платното си „Умиване на краката“ от 1925 г. и разтърсва погледа ни с нова гледна точка. В изображението си той разчита на изнервящия ефект на неразпознаваемостта на двете маскирани фигури, включени в церемонията. Замъглени от предразсъдъци и страх, очите ни могат лесно – и погрешно – да видят в закачулените фигури заподозрени в тероризъм. Всъщност в картината си Бомбърг е пресъздал истинска сцена, на която е станал свидетел в 12-вековна църква в арменския квартал на Йерусалим през 1925 г.: епископът умива краката на патриарха на Йерусалим. Единствената съмнителна фигура тук е художникът, който наднича непоканен в църквата.
Поставени една до друга, снимката на седмицата с папа Франциск и картината на Бомбърг ни призовават да почистим душите си от корозията на предразсъдъците…
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение