Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Да вдигнем шум, за да има класическа музика

Двумилионна София има само една концертна зала, заслужава втора, апелират творци от инициативен комитет, избрал за мястото Царските конюшни

Мястото на Царските конюшни е изключително подходящо за концертна зала - освен заради историческата си натовареност, и заради локацията – намира се на 100 метра от Националния музикален театър и на около 300-400 метра от Националната опера. Снимки: Емил Георгиев - Да вдигнем шум, за да има класическа музика

Мястото на Царските конюшни е изключително подходящо за концертна зала - освен заради историческата си натовареност, и заради локацията – намира се на 100 метра от Националния музикален театър и на около 300-400 метра от Националната опера. Снимки: Емил Георгиев

Моят апел е всички да се включим в една кауза, да се ангажираме с нея – както се казва, да вдигнем малко шум. Не само прах, но и шум. За това призова пианистът проф. Людмил Ангелов на пресконференция, на която Класик ФМ радио обяви началото на инициативата си за създаване на нова концертна зала на мястото на Царските конюшни в София.

Васил Димитров, изпълнителният директор на радиото, обясни, че единствената акустична концертна зала в момента в столицата е зала „България“, открита през 1937 г., когато градът е бил обитаван от около 300 хиляди души. Днес населението е 2 милиона, но нова зала няма.

Димитров изтъкна, че мястото на Царските конюшни е изключително подходящо, освен заради историческата си натовареност и заради локацията – намира се на 100 метра от Националния музикален театър и на около 300-400 метра от Националната опера.

„София никога няма да има по-подходящо място за концертна зала – отбеляза Димитров. – Ако се изпусне случая, най-вероятно зала с такава хубава локация няма как да има.“

Димитров обясни, че историята на идеята не е от вчера, а поне от десетилетие. Проф. Пламен Джуров напомни, че всъщност и идеята за зала „България“ е била от 1923-а, т.е. повече от десет години преди откриването ѝ.

Диригентът очерта и разликите между реална акустична концертна зала и многофункционална зала, която просто не е подходяща за изпълнение на класическа музика (като зала 1 на НДК, според него). Дори зала „България“ няма достатъчно качества, за да се приеме за близка до съвременните стандарти, смята Джуров.

В момента в част от сградата се провеждат лекции на студенти от Художествената академия.

В момента в част от сградата се провеждат лекции на студенти от Художествената академия.

В момента „България“, която е дадена на Софийската филхармония, е единственото достатъчно приемливо място за концерти на симфоничните оркестри у нас, което създава и неприятна среда между тях – тъй като „буквално се избиват за нея“, посочи Васил Димитров.

Теодосий Спасов, част от инициативния комитет зад идеята, обясни, че само в рамките на година преди време му се е случвало да свири в три световноизвестни акустични зали – Мюзикферайн, Концертхаус и Болшой Театър. Музикантът ги даде за пример, за да изтъкне, че е важна не само музиката, която достига до слушателите, но също и аплаузите от тях, които стигат до солистите и оркестъра и галят душата им.

„Сега е момент управниците ни да покажат справедливост, хармония и далновидност за бъдещите поколения“, обясни Спасов.

За момента идеята не е подплатена с нищо повече от добри намерения и оптимизъм. Творците в инициативния комитет обаче се надяват на подкрепа от държавата, която да си прибере скандално купения на безценица имотен комплекс, а след това евентуално сама и чрез прехвърляне на Общината да се започне работа по проект за издигане на концертна зала.

koniushni3

Идеята засега не е подплатена с нищо повече от добри намерения и оптимизъм.

Първоначалните намерения, засега чисто пожелателни, са за голяма зала (1500-2000 места) и камерна (около 500), каквато в България в момента не съществува. Комплексът трябва да съдържа още и всички необходими студиа, репетиционни, паркинги, включително ресторант, кафене и т.н.

Особен проблем сега са гримьорните в зала „България“ – такива практически няма и се ползват офиси на административни служители, което е принуждавало чуждестранни музиканти да отказват участия. Затова ндеждите покрай евентуалната нова зала е в нея да има наличие на тези задължителни за подготовката на всеки съвременен артист помещения.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg