Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Десетте най-добри сериала на 2015 г. По телевизията и… другаде

Топ 3: „Улф Хол“, „Момчетата от Медисън авеню“ и „Полдарк“

Докато вторият сезон на „Истински детектив“ не продължи в посоката, която донесе успех на първия, създателят на „Фарго“ (на снимката) Ноа Хоули продължи оттам, докъдето беше стигнал - причудлив морал, напрежение и понякога смешни истории. - Десетте най-добри сериала на 2015 г. По телевизията и… другаде

Докато вторият сезон на „Истински детектив“ не продължи в посоката, която донесе успех на първия, създателят на „Фарго“ (на снимката) Ноа Хоули продължи оттам, докъдето беше стигнал - причудлив морал, напрежение и понякога смешни истории.

От смразяващи датски драми, до лебедовата песен на Дон Дрейпър и едно забележително преобразяване на второстепенен герой в главен – това са най-качествените продукции на малкия екран тази година, според тв критика на Би Би Си Бен Доуъл.

10. „Наследството“ (The Legacy)


Първите серии от тази датска продукция бяха епична, но интимна семейна сага. Те брилянтно разнищваха отношенията и разпада на връзките в група роднини, когато след смъртта си матриархът оставя семейното имение на дъщерята, която е изоставила като бебе. След като повечето сюжетни линии стигнаха до логичния си завършек в края на първия сезон, да се постигне същия успех и във втория изглеждаше сложна задача. Но създателите на сериала се справиха идеално – воюващите родини разпалиха нови конфликтни и горещи страсти сред ледената красота на датската провинция.

9. „Мостът“

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Мрачната, зимна, скандинавска драма „Мостът“ преодоля блестящо загубата на един от главните си герои в третия си сезон. След на напускането на актьора Ким Бодния (заради несъгласие с посоката, в която създателят на сериала Ханс Розенфелд искаше да поеме неговия герой Мартин Роде), София Хелин остана сама като Сара Норен, детективката със синдром на Аспергер. Но творческата главоблъсканица се превърна в драматургичен шанс за екстремни изпитания на личността й и нови стягащи гърлото моменти (а също и нов партньор). Скандинавските драми като „Убийтството“ и Borgen обикновено вървят по три сезона, така че може би това ще е финалът. Но феновете със сигурност ще искат и четвърти.

У нас е излъчван американският (по-слаб) римейк на филма.

8. „Кула от карти“

 
Интригите, довели героя на Кевин Спейси Франк Ъндърууд до позицията на най-влиятелния човек в света, занимаваха зрителите в предишните два сезона. Но дали сега, когато Ъндърууд е вече президент, няма опасност тв драмата да загуби своята магия? Не и щом Спейси е в главната роля. Третата част от поредицата не разочарова, докато Франк опитва да задържи властта си – същински дявол, поставил мръсните си ръце на кормилото на Америка. Това е телевизия за възрастни – напрегната, нюансирана, запленяваща. Тя изисква много внимание и се отплаща богато на тези, които й го дадат.

У нас Би Ти Ви излъчи първия сезон в малките часове на нощта, за следващите предстои да видим.

7. „Игра на тронове“  

Неприлично забавният, пълен със секс и битки сериал на HBO продължи със своя пети сезон, в който се изправи пред живота извън комфорта на литературния източник (тв продукцията подмина точката, до която е стигнал в книгите си Джордж Р.Р. Мартин). Но си остава същата безсрамна, самоуверена драма, която всмука вниманието на милиони зрители в своя свят. Зловещите убийства и възбуждащата голата са подкрепени от висок драматургичен интелект, който преобърна представите ни за фентъзи драмa – висока класа и силно пристрастяваща телевизия.

У нас HBO ще се погрижи да видим следващия сезон през април 2016-та.

6. „Фарго“

Второто кърваво посещение в замръзналата пустош на американския Среден Запад ни предлага една драма от 1979 г., пълна с коравосърдечно насилие и опасности. Докато вторият сезон на „Истински детектив“ не продължи в посоката, която донесе успех на първия, създателят на „Фарго“ Ноа Хоули продължи оттам, докъдето беше стигнал – причудлив морал, напрежение и понякога смешни истории. Фокусът беше върху простоватия касапин Ед Блумквист на Джеси Племънс и смъртоносната битка между две гангстерски групировки. Но има и още много изключителни изпълнения с умни обрати, като Тед Дансън като доброто старо ченге и Джийн Смарт в ролята на смразяващата майка на бандитската фамилия Герхард. Слава Богу, третият сезон е на път.

У нас, който иска да го гледа, трябва сам да си намери начин.

5. „Катастрофа“

Шарън Хорган и Роб Дилейни играят любовници, прекарали заедно само един уикенд (в който правят секс 25 пъти, но само 2 пъти с презерватив), чийто резултат е неочаквана бременност. Удивителната химия между двамата, в комбинация със зашеметяващ, неприличен и много смешен диалог, кара тази комедия да звънти като камбанка. А вторият, който изглежда ще ни отведе в по-мрачни територии, вероятно ще е още по-добър. Болезнената достоверност на напрежениeто и кавгите превърна този сериал в най-хвалената комедия по британската телевизия тази година.

Не изглежда много вероятно да я видим скоро по някоя българска телевизия.

4. „По-добре звънни на Сол“

 
Какво би могло да последва „В обувките на Сатаната“ брилянтната, много успешна драма, която – ако има една поука, е че никога не можеш да се върнеш назад?

Създателят Винс Гилиган се завръща в света на един от най-шеметните герои – Сол Гудман (Боб Одънкърк), по следите на адвоката мошеник от времето преди да срещне Уолтър Уайт. Очакванията бяха високи. Но новият сериал се превърна в урок – как да превърнем герой, който в оригиналния сериал служеше за сваляне на напрежението с лек хумор, в напълно завършен цялостен образ. Освен блестящото централно изпълнение, „По-добре звънни на Сол“ е вълнуващо пътешествие в един вече познат свят, предизвикващ неистов интерес у феновете, но също и самостоятелна, приковаваща вниманието драма. Която е и смешна – сериозно смешна.

Телевизия АXN излъчи оригиналния сериал, надяваме се да покаже и „По-добре звънни на Сол“.

3. „Полдарк“

 
Би Би Си е продуцирала някои доста добри исторически сериали – от „Гордост и предразсъдъци“ до „Мидълмарч“, от „Нашият общ приятел“ до „Кранфорд“. Но никога не е преправяла и преоткривала собствената си продукция с такова умение и жизнерадост както сега. Завръщането към блестящия литературен източник съживява по неустоим начин историите на Уинстън Греъм за един отчаян храбрец в Корнуол от XVIII век и превръща в звезда актьора Айдън Търнър в ролята на Рос Полдарк. Да, той често си сваля ризата за радост на милиони политател(к)и, но също и умее да играе.

Засега не се забелязват следи от интерес в българските телевизии.

2. „Момчетата от Медисън авеню“

 
Феновете на „Момчетата от Медисън авеню“ все някога трябва да се сбогуват с Дон Дрейпър (Джон Хам) – и последният сезон им осигурява перефектната възможност. Създателят Матю Уайнър беше казал, че иска в края на сериала всичките му герои да са поне малко по-щастливи, отколкото в началото – и със сигурност го постига. Но това не става лесно. Бети (Дженюри Джоунс), бившата жена на Дон, се разболява от рак на белия дроб, но след много епизоди на духовно търсене, нейният бивш съпруг-рекламен гений успява да й осигури вътрешен мир в света на йогистките практики. Дали неговият измислен герой става „автор“ на прочутата реклама на „Кока-Кола“ от 1971-а? Това остава красиво неизяснено и дава на зрителите възможност да прекарат последните си моменти с любимите герои в тихи размишления по въпроса. Да, звучи сладникаво, но такъв е и светът на рекламата, в който работи Дон.

БНТ е каналът.

1. „Улф Хол“

 
Това беше най-впечатляващата тв драма на годината – и може би дори една от най-добрите в цялата история на Би Би Си. Базирана върху двата романа „Улф Хол“ и „Доведете труповете“ на Хилари Мантъл, тя пренася зрителите сред интригите в двора на Тюдорите. Но фокусът не е върху крал Хенри Осми и неговите злощастни кралици, а върху главният му съветник Томас Кромуел – в добре премереното и много интелигентно изпълнение на Марк Райланс. Отлично му партнират Демиън Луис в ролята на тираничния крал и Клер Фой като Ан Болейн. Историята на първия развод на монарха и фаталния годеж на Ан Болейн е добре известна, но голямото постижение на тази драма беше, че успя да насити познатия разказ с напрежение и да съчетае личния свят на героите с обществения с изключително умение. Епично постижение.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах