Liudmil Grigor Baner

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Деян Донков: Спектаклите на Морфов не се играят заради конфликт с директора

Нека да престане геноцидът над живи и стойностни заглавия, Народният театър не е частен, коментира актьорът

„Явно, че не пандемията е причината да не се играят спектаклите на Сашо Морфов“, казва актьорът Деян Донков. Снимка:  Емил Л. Георигиев/Площад Славейков - Деян Донков: Спектаклите на Морфов не се играят заради конфликт с директора

„Явно, че не пандемията е причината да не се играят спектаклите на Сашо Морфов“, казва актьорът Деян Донков. Снимка: Емил Л. Георигиев/Площад Славейков

Странно е, че в Народния театър не се играят представления, които са събирали пълни зали и са правили актьорите щастливи от успеха им. Стана известно, че в театъра се събира подписка за връщането на сцена на „Хъшове“, едно от много популярните представления. Още повече, че този спектакъл има отношение към 170-годишнината от рождението на патрона на Народния (2020-а) и 100-годишнината от смъртта му (2021-а). Между заглавията, които са търсени от зрителите, има много на брой с участието на Деян Донков, затова потърсихме актьора за коментар.

Вижте още: СВАЛЕНИ ЛИ СА ПРЕДСТАВЛЕНИЯТА НА МОРФОВ ОТ АФИША НА НАРОДНИЯ?

– Деяне, участваш ли в подписката за връщането на сцена на спектакъла „Хъшове“, в който изпълняваш възловата роля на Македонски?

– Никой не ме потърси, така че не участвам в подписката.

– Колегата ти Деян Ангелов твърди, че публиката е лишена от театър заради два характера, които нямат диалог. Творците принадлежат на публиката, казва той, не се знимават с егото си. Знаеш ли кои са тези два характера?

– Той говори за директора Мариус Донкин и режисьора Сашо Морфов. Аз не знам какви са техните позиции, затова не мога да коментирам. Но Народният театър не е частен театър, спектаклите, режисирани от Сашо Морфов, са живи и здрави, а публиката им преливаше в залата. Директорът казва, че не се играят заради Ковид-епидемията, понеже в тези спектакли са ангажирани много артисти. Но през сезона излязоха премиери с много участници – „Нова земя“ на Бина Харалампиева е един от тях – и очевидно опасенията от вируса не е причината да не се играят. Но има и спектакли, които не са режисирани от Морфов, а не се играят.

– Преброил съм седем постановки, в които изпълняваш централни роли – „Дон Жуан“ на Морфов, „Сирано“ на Теди Москов, „Вишнева градина“ на Азарян, „Полет над кукувиче гнездо“ на Морфов, „Процесът против богомилите“ на Маргарита Младенова, „Калигула“ на Диана Добрева, „Братя Карамазови“ на Иван Пантелеев. Коя от тях може да се върне на сцената?

– „Сирано“ падна от афиша поради причини, водещи до отмирането на един спектакъл. „Процесът против богомилите“ падна изведнъж, въпреки интереса на зрителите. Може би причината е, че на финала имитирам доста сполучливо Бойко Борисов. Най-много съжалявам за изчезването на „Вишнева градина“. Публиката идваше, за да види последния спектакъл в живота на Коко Азарян. Трябваше да го запазим като реликва.

Сега стават странни неща. Сашо Морфов е разбрал от хора от театъра, че части от декора на „Полет над кукувиче гнездо“ са вземани за други спектакли. Това е неприемливо, страшно непрофесионално!

– Какво е заплащането ти в Народния, когато спектаклите ти не са в афиша?

– Имахме договорка с директора – когато играя в тежки, сериозни роли, струващи ми много време и енергия, да ми плаща минималната за държавата заплата и хонорар отгоре. Така се постъпва с актьори от трупата, доказали качеството си. Но като не играя, заплащането се заковава на 560 лева. Когато попитах директора дали ще имам по-справедливо заплащане, той отвърна, че сега не играя, но в миналото много съм играл. Гледа ми в паницата!

– Твоите роли донесоха много награди „Икар“ и „Аскеер“ на Народния, това не е ли от значение?

– Наградите са си награди, по-важен е зрителският интерес. А той е силен. Оставам в сърцата на хората. Актьорството е работа, но и мисионерство.

Не знам какви са конфликтите между Морфов и директора, но непрекъснато ме питат защо не се играят спектаклите на Морфов. Директорът казва, че не му пречи да поставя, но не отговаря на този въпрос. Говорим за живи спектакли!

Сега се репетират постановки с по 30 актьори. На сцената се качват много хора, явно, че не пандемията е причината да не се играят спектаклите на Сашо Морфов. Последният път на „Полет над кукувиче гнездо“ салонът беше пълен до последното място. Хората забравят за времето в продължение на 4 часа.

– Питал ли си за място в Театър „София“, където участваш в „Палачите“, или в МГТ „Зад канала“, където играеш в „Завръщане у дома“?

– Не знам дали „Палачите“ ще се играе, не са се обаждали от Театър „София“. Но „Завръщане у дом“ се играе при страхотен зрителски интерес. Не, не съм мислил за радикалния ход да се местя.

– Партньорката ти Радина Кърджилова как приема ситуацията при теб?

– Е, междувременно се снимах в няколко филма. С Радина се разбираме за всичко. В момента се занимавам с мой проект за моноспектакъл по моята драматизация на книгата „Камбаната“ на Недялко Славов. Страхотен текст! Фондация „Пловдив 2019“ застана зад този проект, ще играя на сцената на амфитеатъра в Пловдив.

– С Радина вече се завърнахте на сцената и в „Любовникът“…

– Радина вече е в кондиция след раждането на Йоан и играхме няколко пъти „Любовникът“. Имахме няколко турнета.

– Имаш ли контакт със Сашо Морфов?

– Чуваме се отвреме навреме. Той е огорчен, но вдига рамене, не знае дали ще се възстановят неговите постановки.

– Какъв е изходът от сложната ситуация със спектаклите на Морфов?

– Нека да престане геноцидът над живи и стойностни спектакли, да се помисли как да се случват в тази ситуация и да се доведе до хепиенд. Не разбирам кому е нужно да се изгонят от сцената. Чисто професионално това е недопустимо. Не съм чувал държава, където в театри да се отнасят така към живи спектакли.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg