Летен сезон

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Диригент твърди, че Филхармонията мами със схеми за източване на субсидии

Илия Михайлов с интервю срещу и. д. директора на културния институт Виктор Стоянов

„На хартия като за пред Министерството всичко изглежда перфектно, а ние пеем пред празни зали“, твърди диригентът Илия Михайлов. - Диригент твърди, че Филхармонията мами със схеми за източване на субсидии

„На хартия като за пред Министерството всичко изглежда перфектно, а ние пеем пред празни зали“, твърди диригентът Илия Михайлов.

Схеми как Софийска филхармония мами държавата, описва в интервю пред сайта „Гласове“ диригентът на Хоровата капела „Светослав Обретенов“. Илия Михайлов твърди, че около оркестъра съществува обръч от фирми, които изкупуват билетите в зала „България“ по 8 лв. и срещу всеки държавата им превежда държавна субсидия по 42 лв.

IMG_0581

Вариантите за източване на субсидиите във Филхармонията, посочени в интервюто, са следните:

„Схема № 1. Примерно някакъв бизнесмен посредством обръч от фирми изкупува за концертите на филхармонията или на хора средно по 600 билета Х 8 лева = 480 лева (вероятно има предвид 60х8 лв. – бел. ред.). Тези билети се отчитат като продадени от филхармонията и за тях се взима от Министерство на културата държавната субсидия по 42 лв., или общо 25 200 лв. По този начин се осигуряват пари за заплати и разходи. След това към някоя от фирмите от обръча се връщат и осчетоводяват до 20%, или 5000 лева под формата на услуги – консултантски, пиар, афиши, флаери и т. н. Дали той връща от тези 5000 лева нещо на директора или зам.-директорката, не знаем, но изглежда логично да предположим. Резултатът е, че на хартия като за пред министерството всичко изглежда перфектно, а ние пеем пред празни зали. Тази схема спокойно може да се завърти около 7-8 до 10 пъти месечно;

Схема № 2. Фондация „Америка за България“ организира съвместно концертите на „Фортисимо“ с филхармонията по следния начин: „Америка за България“ плаща високи хонорари на известни солисти – като цигуларя Светлин Русев, диригента Максим Ешкенази, актьорите Юлиан Вергов и Анна Пападополу, рапъра Криско, поп певеца Графа. Правят се популярни концерти – приказки за някой инструмент. Това е английски готов формат, преведен и адаптиран за българи. Всички билети се продават по 7 лева, заради което субсидията на продаден билет за филхармонията е намалена от 70 на 42 лева. Филхармонията от своя страна с бюджета си плаща хонорари на музикантите от оркестъра, предоставя безплатно зала „ България” и прави афиши. Концертите имат голям успех, направена е връзка с инспектората на Министерство на образованието, водят се ученици под строй – с подарени билети, купени от фирмите на съответния бизнесмен;

Схема № 3. Канят се да се изявяват всякакви хора в зала „ България”, като билетите се отчитат за продадени от името на филхармонията и се взема субсидията от 42 лв. на продаден билет. Пример: Недялко Йорданов и Хайгашот Агасян. Или Ансамбъл за народни песни и танци с ръководител Ганчо Гавазов. Затова се надяваме Министерството на културата да разбере проблема и да вземе спешни мерки. Иначе от филхармонията и славната зала „България“ ще остане само името, но без никакво съдържание.“

Диригентът Илия Михайлов

Диригентът Илия Михайлов

Според диригента на Хоровата директорът на Филхармонията не е подходящ за поста, който заема:

„Бяхме много шокирани от назначението на Виктор Стоянов, но в началото не обърнахме внимание. Мислехме, че е временно, докато се организира конкурс, за да може някоя сериозна, авторитетна личност да поеме ръководството на филхармонията. Изключително неприятно впечатление ни направи, че Стоянов веднага представи екипа си, взе една от цигуларките от последния пулт и я назначи за заместник-директор. И без да има право да прави някакви структурни промени, тя сама си написа длъжностната характеристика за нещо като главен мениджър, главен не знам какво си, едва ли не бащица на цялото това нещо.

Мислехме, че става дума за хора, които ще придвижват документацията, за да се изплащат заплатите, за да не се провали сезонът, в който всичко е уговорено и т.н. И каква стана тя? Този човек е безкрайно зависим и некомпетентен за управленец, просто защото не е управлявал нищо в живота си. Филхармонията обаче не е кошче за отпадъци. Като е толкова добър, да си го бяха задържали в министерството. В момента, един вид, търсим назначения на такива момченца, протестъри, които осребриха недоволството си и излъгаха свестните хора от протестите. Познавам много от тях, те излизаха без други конюнктурни и други цели, за да се облагодетелстват. Бяха просто честни, недоволни хора, без задни мисли.

Тук обаче имаме работа с една друга класа хора, които отидоха да протестират, за да прескочат някакви етапи в биографията си. Така от господин Никой и нито един работен ден в някакво учреждение Виктор Стоянов изведнъж получава като първа работа зам.-министерски пост. Използваха кризата във филхармонията, когато махнаха стария директор Явор Димитров и уж докато организират конкурс след два-три месеца. Може да имаме забележки към него, може всичко да се каже, но не и че не е професионалист и доказан ръководител. Вместо това назначават човек без никакъв опит за директор.“

„Площад Славейков“ научи, че диригентът Илия Михайлов и неговият и.д. директор са в конфликт, тъй като договорът на Михайлов е изтекъл и Стоянов е решил да проведе конкурс за поста. Потърсихме Виктор Стоянов за коментар на схемите, описани от диригента на Капелата, по-късно ще публикуваме позицията му.

Цялото интервю можете да прочетете ТУК.

 

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах