ЛАУРЕАТИТЕ с Максим Цеков и Джулиан Тревелиян

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Диригентът Даниел Орен: България е от малкото страни по света, където се говори свободно за Господ

Звезден състав от солисти в „Турандот“ за откриването на новия сезон на Софийската опера и балет

„Имам усещането, че Гена Димитрова в момента е с нас. С нас са всички велики изпълнители, които са пели тук“, сподели пред българските медии диригентът Даниел Орен. Вляво от него е акад. Пламен Карталов, а в края - сопраното Анна Пироци. Снимка: „Площад Славейков“ - Диригентът Даниел Орен: България е от малкото страни по света, където се говори свободно за Господ

„Имам усещането, че Гена Димитрова в момента е с нас. С нас са всички велики изпълнители, които са пели тук“, сподели пред българските медии диригентът Даниел Орен. Вляво от него е акад. Пламен Карталов, а в края - сопраното Анна Пироци. Снимка: „Площад Славейков“

Тук все още може да се говори свободно за Господ, в други държави е забранено, сподели днес големият диригент Даниел Орен на среща с медиите. На 27 и 29 септември той ще излезе на диригентския пулт в Софийската опера и балет за изпълнение на „Турандот“ от Джакомо Пучини, постановка на режисьора Пламен Карталов.

Спектакълът, създаден преди 30 години, ще открие новия сезон в Операта със солисти от световните оперни сцени – италианското сопрано Анна Пироци ще се превъплъти в суровата китайска принцеса Турандот, а испанският тенор Хорхе де Леон ще бъде принц Калаф, в негово изпълнение ще прозвучи арията „Nessun Dorma“.

„Чаках тези артисти да дойдат от години – каза акад. Пламен Карталов, директор на Софийската опера. – С маестро Орен съм работил два пъти в Италия, сега той за първи път ще дирижира на българска сцена. Благодаря на тези велики артисти, че се присъединяват към нашия театър.“

Анна Пироци ще пее за пръв път пред българските ценители, след като е покорила сцени като Кралската опера „Ковънт Гардън“, Метрополитън опера, Миланската скала, Парижката опера, Виенската държавна опера, Арена ди Верона, Кралския театър в Мадрид, Сан Франциско Опера, театър „Лисеу“ в Барселона, Баварската държавна опера в Мюнхен… По думите на маестро Орен, тя е най-добрата Турандот, с която в момента може да се работи.

Пироци разкри вълнението си, че ще излезе на сцена, където са пели изпълнители като Гена Димитрова, към която изпитва огромно почитание. Възхищава се също и на Райна Кабаиванска и сподели надеждата си да бъде на висота пред българската публика. Пироци изпитва силна емоция и от факта, че ще пее в костюма, с който преди 29 години е било голямото завръщане на Гена Димитрова на сцената на Софийската опера.

Даниел Орен също е въодушевен, че ще работи в театъра, където са били първите срещи с публиката за мнозина от най-големите ни оперни гласове. За него Райна Кабаиванска е икона. С нея е дебютът му като диригент в операта – през 1980 г. в Римската опера, с „Манон Леско“ от Пучини, когато Кабаиванска е в главната роля. Партньорството им след това продължава повече от 20 години във всички големи италиански театри.

Маестро Орен разказа, че преди дебюта си в Рим е бил асистент на Херберт фон Караян в Берлин, но с него не са изучавали опера, а да се дирижира опера е много по-трудно, отколкото концерт, отбеляза той – защото гласовете понякога влизат късно в музиката, не трябва и да бъдат заглушавани от оркестъра. А Райна Кабаиванска се явила като неговото „оперно кръщение“.

Даниел Орен е работил много през годините и с Гена Димитрова:

„До преди нея не бях чувал такъв център на гласа като нейния – голям като църква, както казваме в Италия… Имам усещането, че Гена в момента е с нас. С нас са всички велики изпълнители, които са пели тук“.

Орен разкри неочакван ъгъл на впечатленията си от музикантите в Софийската опера – никой не протестирал, че удължил репетицията им „с 5-6 минути, никой нищо не ми каза, а по света ме прекъсват, тук е единственото място на света, където музикантите не работят като служители“.

Преди години – през 70-те или през 80-те на миналия век, Орен не успя да си спомни кога точно – диригентът е идвал в България, за да подбере музиканти за оркестри в Италия – в Рим и Неапол. Музиканти основно от щрайха, предимно цигулари.

„Музиката е молитва към Господ. И е толкова хубаво, че в София все още може да се говори свободно за Господ. Във Франция, например, е забранено, трябва да се избере друга дума. Много ме боли“, заяви Даниел Орен.

Орен, разбира се, има предвид не общото название „Господ“, а имената му в различните религии.

Диригентът изтъкна огромната си радост да работи в Софийската опера – на първо място с Пламен Карталов. По думите на Орен, акад. Карталов е от малкото режисьори в съвременната опера, които обичат музиката:

„Днес режисьорите не обичат нито композиторите, нито музиката, нито музикантите… Да открия човек на изкуството като маестро Карталов е богатство“.

Акад. Пламен Карталов съобщи, че през ноември Даниел Орен се завръща в София, за да дирижира в Операта „Реквием“ от Верди.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90