Софийска филхармония МЕГАБОРД

Доминация на европейските режисьори в Кан

Среща на ветерани от Лазурния бряг и дебютанти в „Особен поглед“

Джони Деп в кадър от „Графиня дьо Бари“, филм на френската режисьорка и актриса Майвен льо Беско, който ще открие фестивала на 16 май. Снимка: Стопкадър - Доминация на европейските режисьори в Кан

Джони Деп в кадър от „Графиня дьо Бари“, филм на френската режисьорка и актриса Майвен льо Беско, който ще открие фестивала на 16 май. Снимка: Стопкадър

51 филма влизат в официалната селекция на 76-ия кинофестивал в Кан (16 – 27 май). 33 дни преди откриването президентката г-жа Ирис Кноблох и художественият директор г-н Тиери Фремо обявиха пред медиите избраните заглавия. Те са групирани в 6 категории – основен конкурс (19 филма), извън основния конкурс (4), втори конкурс „Особен поглед“ (17), нощни прожекции (3), премиери (4), специални прожекции (4). Това раздробяване е за да могат да бъдат представени повече филми, които селекционерите преценяват като важни, актуални и добри сред хилядите изпратени заглавия. Но тъй като няма как да бъдат включени в двата главни конкурса, така все пак получават знак „селекция в Кан 2023“, което улеснява пътя им към други фестивали и бъдещото световно разпространение.

Веднага прави впечатление, че в основния конкурс доминират европейски режисьори и сред тях някои дългогодишни фаворити на Лазурния бряг. Британският „лъв“ Кен Лоуч с 2 „Златни палми“ досега ще участва със „Старият дъб“, а неговият сънародник Джонатан Глейзър ще представи „Зона на интерес“, екранизация по британския класик Мартин Емис. Трима италиански режисьори отиват в Кан – ветеранът Марко Белокио с „Рапито“, Нани Морети със „Слънце от бъдещето“ и по-младата Аличе Рорвахер с „Химера“. Финландският режисьор Аки Каурисмаки ще участва с „Падащи листа“, а австрийката Джесика Хауснер с „Клуб Нула“. Германският ас Вим Вендерс ще покаже новия си филм „Прекрасни дни“, а освен това има и второ заглавие – „Анселм“ (за немския художник Анселм Кифере, живял и работил във Франция) в подборката „Специални прожекции“.

Очакван и обичаен шумен интерес предизвиква новото заглавие „Градът на астероидите“ на американския режисьор Уес Андерсън с ексцентричен сюжет за паднал изневиделица астероид, а на екрана са цяло съзвездие от знаменити актьори и актриси – Скарлет Йохансон, Том Ханкс, Едуард Нортън, Марго Роби, Ейдриън Броуди и Тилда Суинтън! Такъв звездопад в един филм е рядкост дори на червения килим на Лазурния бряг. Американското кино ще е представено още и от режисьора Тод Хайнс с „Май, декември“ с участието на Натали Портман и Джулиан Мур.

Не по-малко очаквана е световната премиера „Сухи треви“ на друг фаворит от Кан – турският режисьор Нури Билге Джейлан, носител на „Златна палма“ за „Зимен сън“ (2014). Според синопсиса, новият му филм е драма за двама млади учители от глуха провинция, които мечтаят за кариера в Истанбул. Но след обвинение в посегателство към две ученички, те губят всички надежди и шансове за своето бъдеще. В основния конкурс е и японският режисьор Хирокадзу Корееда, за девети път в Кан, вече носител на „Златна палма“ за „Магазинни крадци“ (2018), а сега ще представи новия си филм „Чудовище“.

Прави впечатление, че сред 19-те филма в основния конкурс е селектиран само един режисьорски дебют –„Банел и Адам“ на режисьора Рамат-Тулае Су от Сенегал. Филмът разказва за две съвременни, модерно еманципирани жени от далечна провинция в северната част на страната и трудните им проблеми във всекидневното общуване.

Както може да се очаква, особено любопитна и дори провокативна е селекцията във втората конкурсна категория „Особен поглед“. Защото от 17-те филма осем (почти половината) са дебюти на млади режисьори от Мароко, Сингапур, Монголия, Иран, Демократична република Конго. А това е показателно, че Кан чрез паралелния си конкурс отново дава път на бъдещи фаворити за своя екран, а пък и за световното кино. Сред тях се откроява първият филм „Сбогом, Юлия“ на режисьора Мохамед Кордофани от Судан, това е и първо участие на тази африканска страна в Кан. Разказът се съсредоточава върху лични проблеми на персонажите на фона на социалния живот в Южен Судан.

Разбира се, очакванията само по имената на авторитетни режисьори или заради „вкусни“ заглавия много често остават непотвърдени. Практиката показва, че разочарования никога не са изключени. Затова 12-те дни от втората половина на май могат да поднесат и възторзи, и отегчение, а дори и горчиви коментари в медиите. Такава е съдбата на всеки фестивал, особено през последните твърде неравни години на световното кино.

Вижте още: КАН РЕАБИЛИТИРА ДЖОНИ ДЕП

ВАКЛУШ 1

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах